Pihak usahawantani.com mempelawa semua petani penternak , nelayan dan peniaga berkaitan tani untuk menggunakan perkhidmatan blog usahawantani.com. Anda boleh mengiklan produk anda dilaman ini secara percuma . Marilah sama-sama kita memajukan industri asas tani ini . Hantarkan skrip atau banner iklan anda ke iklan@usahawantani.com Kami akan siarkan iklan anda di blog ini. Anda juga digalakkan untuk mendaftar sebagai pengguna laman usahawantani.com . Sebagai pengguna berdaftar anda akan sentiasa mendapat maklumat terkini dari kami . Sekian . Pentadbir @ Pulau Tawar Jerantut Pahang

17 December 2007

Mekanisme baru tangani kenaikan harga makanan lembu, kambing

TASEK GELUGOR 15 Dis. – Kerajaan akan mewujudkan mekanisme baru bagi menangani masalah kenaikan harga bahan makanan ternakan ruminan yang meningkat hampir 100 peratus sejak tujuh bulan lepas.
Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Mohd. Shariff Omar berkata, kenaikan mendadak harga bahan makanan tersebut didapati membebankan puluhan ribu penternak di seluruh negara kerana ia menyumbang kepada peningkatan kos operasi.
Beliau berkata, kerajaan juga khuatir masalah tersebut akan menjejaskan sasaran negara untuk mencapai tahap kecukupan sendiri bagi pengeluaran ternakan kambing sebanyak 18 peratus dan lembu 28 peratus pada 2010.
‘‘Kementerian akan kaji masalah ini dengan teliti untuk mengambil langkah dan memberikan cadangan tertentu supaya penternak kambing dan lembu tidak terjejas teruk,” katanya.
Beliau menyatakan demikian kepada pemberita selepas melawat projek kambing baka baik Kampung Sentosa, Padang Serai dekat sini hari ini.
Projek ternakan yang diusahakan oleh Maflink Engineering Sdn. Bhd. itu kini mempunyai kira-kira 800 ekor kambing daripada baka boer, jamnapari, feral, doper dan biri-biri.
Beliau berkata, harga makanan ternakan iaitu pelet yang diperbuat daripada isirung kelapa sawit meningkat hampir 100 peratus ekoran permintaan tinggi di pasaran tempatan dan antarabangsa.
Menurutnya, ia kini berharga RM54 bagi setiap 50 kilogram (kg) selepas dinaikkan kepada RM42 dua bulan lepas berbanding harga asal RM30, tujuh bulan sebelumnya.
‘‘Pelet biasa pelbagai jenama pula rata-rata naik sekitar 15 hingga 60 peratus tetapi masalahnya kenaikan harga itu berlaku setiap tiga bulan,” jelasnya.
Beliau memberitahu, musim sejuk di Eropah mengakibatkan mereka tiada bahan tersebut yang diperbuat daripada sisa tanaman jagung kering sekaligus mengakibatkan permintaan terlalu tinggi di negara terbabit.
Katanya, pada waktu ini, harga bahan makanan itu tidak dikawal oleh kerajaan, sebaliknya ia ditentukan oleh pasaran.

usahawantani.com

Daftar Ahli Usahawantani

Followers

IKLAN 1

Ruang iklan untuk disewa

IKLAN 2

Ruang Iklan untuk disewa
PELUANG KERJASAMA

Pihak Portal Usahawantani.com dan Akademi Usahawantani sedang dalam proses menyemak dan menilai kembali kursus-kursus UsahawanTani yang dianjurkan oleh pihak kami . Kami menjemput semua pengusaha-pengusaha yang berpengalaman ATAU baru dalam mengendalikan kursus-kursus usahawantani untuk berkerjasama atau menjadi panel kami . Sila hantarkan proposal anda kepada Pengurus Akademi UsahawanTani di email akademi@usahawantani.com . Maklumat yang mesti ada dalam proposal anda ialah :
1. Nama Anda / Syarikat
2. Alamat
3. Bidang UsahaTani
4. Kandungan Kursus
5. Bilangan Hari
6. Kos Kursus
7. Lokasi Kursus
8. Pengalaman
9. Cadangan kaedah kerjasama (option)


Daftar Ahli Usahawantani

Borang Pendaftaran

Nama
Email
No Handphone (e.g 019-1234567)
Lokasi (e.g Bandar/Negeri)
Image Verification
captcha
Please enter the text from the image:
[ Refresh Image ]


Nota : Selepas menekan butang 'Daftar' sila lihat email anda untuk kepastian bahawa pendaftaran anda telah diterima oleh pihak kami.

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP