Pihak usahawantani.com mempelawa semua petani penternak , nelayan dan peniaga berkaitan tani untuk menggunakan perkhidmatan blog usahawantani.com. Anda boleh mengiklan produk anda dilaman ini secara percuma . Marilah sama-sama kita memajukan industri asas tani ini . Hantarkan skrip atau banner iklan anda ke iklan@usahawantani.com Kami akan siarkan iklan anda di blog ini. Anda juga digalakkan untuk mendaftar sebagai pengguna laman usahawantani.com . Sebagai pengguna berdaftar anda akan sentiasa mendapat maklumat terkini dari kami . Sekian . Pentadbir @ Pulau Tawar Jerantut Pahang

26 December 2007

Petani rayu cepatkan bantuan banjir

ALOR STAR 25 Dis. - Petani di Kampung Baru, Mukim Derang dekat sini merayu kerajaan mempercepatkan bantuan akibat banjir baru-baru ini bagi meringankan kerugian kemusnahan padi dan jagung.
Seorang petani dari kampung terbabit, Azami Syawal, 42, berkata, dia bukan sahaja mengalami kerugian besar apabila tanaman padi kira-kira enam hektar rosak ditenggelami air tetapi juga tanaman jagung yang diusahakannya secara berkelompok turut terlibat.
“Bagi tanaman padi sahaja, saya rugi RM25,700. Malah kira-kira 32,000 pokok jagung menunggu masa untuk dipetik, musnah ditenggelami banjir dan menyebabkan setengah daripada tanaman musnah sama sekali,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.
Azami berkata, keadaan itu meresahkan mereka kerana bergantung sepenuhnya kepada tanaman-tanaman berkenaan sebagai sumber pendapatan.
“Sudahlah padi yang baru nak berisi tinggal ‘hampas’ sahaja, jagung pun turut ditenggelami air.
“Selepas banjir ini lain pula jadinya kerana jagung yang tidak ditenggelami air terjejas dengan ancaman daripada tikus,” luahnya dengan nada yang sedih.
Keluhan itu turut dikongsi oleh rakannya, Ibrahim Ariffin, 63, yang berkata, dia terpaksa menanggung kos lain seperti membayar sewa petak, sewa jentera, benih dan baja jika ingin mengusahakan tanaman baru.
“Kami amat harapkan kerajaan menyalurkan bantuan secepat mungkin kerana kami tidak dapat membersihkan kawasan yang musnah teruk kerana kekurangan wang,” ujarnya.
Seorang petani, Khalid Abdullah, 43, yang juga terlibat dengan tanaman kelompok itu berkata, para petani di situ amat mengharapkan bantuan kerana musim persekolahan yang bakal bermula tidak lama lagi.
“Ini kerana kami perlu menyediakan perbelanjaan yang secukupnya untuk persekolahan anak,” katanya.

usahawantani.com

3 comments:

Howard Finance October 2, 2016 at 1:37 PM  

Adakah anda memerlukan pinjaman .Kami adalah sah dan menjamin pemberi pinjaman pinjaman. Kami adalah sebuah syarikat dengan bantuan kewangan. Kami memberi pinjaman tabungan kepada individu yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit yang buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil, untuk melabur dalam perniagaan. Saya mahu menggunakan medium ini untuk memberitahu anda bahawa kami memberikan bantuan benefisiari dipercayai sebagaimana Kami akan gembira untuk menawarkan pinjaman Hubungi kami melalui E-mel: hammers_credit@yahoo.com

Perkhidmatan Disediakan termasuk

* Penyatuan Hutang
* Pinjaman Perniagaan
* Pinjaman Peribadi.
* Pinjaman Kereta
* Sewa dan House Pinjaman

Masuk kira semula jika berminat dengan kadar faedah kami sebanyak 4% tahunan. Hubungi kami melalui E-mel: hammers_credit@yahoo.com

Sila Nota: Semua individu yang berminat hendaklah menghantar mesej kepada e-mel kami untuk maklum balas segera dan butiran untuk mendapatkan pinjaman.

Selamat sejahtera.

Daftar Ahli Usahawantani

Followers

IKLAN 1

Ruang iklan untuk disewa

IKLAN 2

Ruang Iklan untuk disewa
PELUANG KERJASAMA

Pihak Portal Usahawantani.com dan Akademi Usahawantani sedang dalam proses menyemak dan menilai kembali kursus-kursus UsahawanTani yang dianjurkan oleh pihak kami . Kami menjemput semua pengusaha-pengusaha yang berpengalaman ATAU baru dalam mengendalikan kursus-kursus usahawantani untuk berkerjasama atau menjadi panel kami . Sila hantarkan proposal anda kepada Pengurus Akademi UsahawanTani di email akademi@usahawantani.com . Maklumat yang mesti ada dalam proposal anda ialah :
1. Nama Anda / Syarikat
2. Alamat
3. Bidang UsahaTani
4. Kandungan Kursus
5. Bilangan Hari
6. Kos Kursus
7. Lokasi Kursus
8. Pengalaman
9. Cadangan kaedah kerjasama (option)


Daftar Ahli Usahawantani

Borang Pendaftaran

Nama
Email
No Handphone (e.g 019-1234567)
Lokasi (e.g Bandar/Negeri)
Image Verification
captcha
Please enter the text from the image:
[ Refresh Image ]


Nota : Selepas menekan butang 'Daftar' sila lihat email anda untuk kepastian bahawa pendaftaran anda telah diterima oleh pihak kami.

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP