Pihak usahawantani.com mempelawa semua petani penternak , nelayan dan peniaga berkaitan tani untuk menggunakan perkhidmatan blog usahawantani.com. Anda boleh mengiklan produk anda dilaman ini secara percuma . Marilah sama-sama kita memajukan industri asas tani ini . Hantarkan skrip atau banner iklan anda ke iklan@usahawantani.com Kami akan siarkan iklan anda di blog ini. Anda juga digalakkan untuk mendaftar sebagai pengguna laman usahawantani.com . Sebagai pengguna berdaftar anda akan sentiasa mendapat maklumat terkini dari kami . Sekian . Pentadbir @ Pulau Tawar Jerantut Pahang

04 April 2008

FAMA sasar Rm1 Juta Jualan mangga sala

KANGAR 1 April – Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) meletakkan sasaran urusniaga sehingga RM1 juta bagi mempelam sala di Perlis.
Timbalan Ketua Pengarahnya, Nordin Ahmat berkata, sasaran urusniaga itu boleh dicapai menerusi pelaksanaan kemudahan rantaian pemasaran seperti pusat-pusat operasi urusniaga yang telah disediakan di seluruh negara.
Pusat-pusat operasi itu, katanya, termasuk pasar tani, pasar borong, desaraya dan pasar tani kekal selain para usahawan gerai buah-buahan di seluruh negara.
“Rangkaian pemasaran ini merupakan antara destinasi pemasaran bagi hasil-hasil pertanian yang dihasilkan oleh golongan sasar khususnya di luar bandar.
“Justeru, pengeluaran hasil pertanian di Perlis perlu ditingkatkan sekali gus dapat mengimbangi kadar import negara,” katanya pada majlis menandatangani perjanjian persefahaman (MoU) Kontrak Pemasaran Mempelam Sala antara FAMA dengan peserta Projek Mempelam Sala Chuping di sini semalam.
Turut hadir Pengerusi Jawatankuasa Pertanian dan Industri Asas Tani negeri, Sabry Ahmad, Ahli Dewan Undangan Negeri Chuping, Mansor Jusoh, Pengarah FAMA Perlis, Muslim Manja dan Pengarah Jabatan Pertanian negeri, Abdul Razak Shapie.
Kontrak pemasaran itu adalah yang kedua disertai FAMA tahun ini di Perlis selepas perjanjian kontrak pemasaran nangka madu dengan peserta dari Pertubuhan Peladang Kawasan Mata Ayer yang dimeterai baru-baru ini.
Sebanyak 84 peserta menyertai projek berkenaan yang melibatkan kawasan tanaman seluas 67.9 hektar di Chuping dengan pengeluaran tahun ini dianggarkan sebanyak 400 tan metrik.
Kontrak itu adalah sebagai jaminan kepada bekalan yang dihasilkan oleh petani kepada lembaga itu yang mengatur pasaran dengan agen pemasaran seperti pasar raya Carefour, Tesco, Giant dan sebagainya.
Nordin berkata, bermula bulan lalu, FAMA telah membeli sebanyak 40 tan metrik mempelam sala yang kemudian dipasarkan ke Singapura, Johor Bahru dan Seremban.
usahawantani.com

Daftar Ahli Usahawantani

Followers

IKLAN 1

Ruang iklan untuk disewa

IKLAN 2

Ruang Iklan untuk disewa
PELUANG KERJASAMA

Pihak Portal Usahawantani.com dan Akademi Usahawantani sedang dalam proses menyemak dan menilai kembali kursus-kursus UsahawanTani yang dianjurkan oleh pihak kami . Kami menjemput semua pengusaha-pengusaha yang berpengalaman ATAU baru dalam mengendalikan kursus-kursus usahawantani untuk berkerjasama atau menjadi panel kami . Sila hantarkan proposal anda kepada Pengurus Akademi UsahawanTani di email akademi@usahawantani.com . Maklumat yang mesti ada dalam proposal anda ialah :
1. Nama Anda / Syarikat
2. Alamat
3. Bidang UsahaTani
4. Kandungan Kursus
5. Bilangan Hari
6. Kos Kursus
7. Lokasi Kursus
8. Pengalaman
9. Cadangan kaedah kerjasama (option)


Daftar Ahli Usahawantani

Borang Pendaftaran

Nama
Email
No Handphone (e.g 019-1234567)
Lokasi (e.g Bandar/Negeri)
Image Verification
captcha
Please enter the text from the image:
[ Refresh Image ]


Nota : Selepas menekan butang 'Daftar' sila lihat email anda untuk kepastian bahawa pendaftaran anda telah diterima oleh pihak kami.

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP