Pihak usahawantani.com mempelawa semua petani penternak , nelayan dan peniaga berkaitan tani untuk menggunakan perkhidmatan blog usahawantani.com. Anda boleh mengiklan produk anda dilaman ini secara percuma . Marilah sama-sama kita memajukan industri asas tani ini . Hantarkan skrip atau banner iklan anda ke iklan@usahawantani.com Kami akan siarkan iklan anda di blog ini. Anda juga digalakkan untuk mendaftar sebagai pengguna laman usahawantani.com . Sebagai pengguna berdaftar anda akan sentiasa mendapat maklumat terkini dari kami . Sekian . Pentadbir @ Pulau Tawar Jerantut Pahang

04 April 2008

Tanaman Mangga Sala


Bukan mudah bagi petani yang telah lama menggunakan kaedah lama untuk berubah menggunakan teknologi terkini yang belum dilihat keberkesanannya walaupun boleh mendatangkan hasil yang lebih memberangsangkan.
Pemindahan teknologi bukanlah sesuatu yang mudah diterima oleh petani terutama apabila ia mengubah cara pertanian yang telah diikuti sejak zaman-berzaman.
Inilah yang berlaku dengan Hamid Sharif, 61, yang pada mulanya endah tidak endah dengan kaedah penanaman mangga Sala yang diperkenalkan oleh pihak Institut Penyelidikan dan Pembangunan Pertanian Malaysia (MARDI) lebih kurang lima tahun lalu.
“Memang sukar untuk saya membenarkan pokok mangga yang berdaun lebat yang ditanam lebih 10 tahun lalu dicantas hampir seluruh pokok selepas hasilnya dituai.
“Tetapi selepas dipujuk dan pihak MARDI memberi jaminan akan memberikan ganti rugi jika pokok mangga ini tidak mengeluarkan hasil, saya terpaksa akur dengan membenarkan satu hektar saja kebun sebagai kajian," katanya semasa ditemui di ladangnya di Kampung Bilal Huduh, Perlis, baru-baru ini.
Hamid menambah, pada mulanya beliau hanya melihat kaedah cantasan yang dilakukan dengan sedih memandangkan hampir semua ranting dan dahan dicantas.
Selepas itu baja dibubuh di sekeliling pangkal pokok bagi mengembalikan nutrien kepada tanaman berkenaan.
Apabila pokok telah mengeluarkan pucuk separuh matang, hormon penggalak bunga dibancuh dan disiram di sekeliling pangkal pokok bagi menggalakkan pengeluaran bunga di luar musim.
Setelah pokok mula mengeluarkan bunga, baja penggalak buah pula ditabur pada pokok bagi menggalakkan pengeluaran buah.
Hamid menambah pada tahun pertama pengeluaran sehektar dengan 257 pokok mangga di ladangnya meningkat daripada sembilan tan sebelum menggunakan kaedah berkenaan kepada 16 tan.
Meningkat
“Saya merasa amat gembira dengan hasil tanaman yang meningkat hampir sekali ganda walaupun baru tahun pertama melaksanakan kaedah yang disarankan oleh MARDI," katanya.
Pada tahun kedua, Hamid mula mencantas dahan dan ranting tanamannya dengan kerjasama dan tunjuk ajar pihak MARDI.
“Cantasan yang betul bukan saja memberikan 'bentuk' kepada tanaman tetapi juga memudahkan saya mengutip hasil.
“Pokok yang rendah dan daun yang kurang menyebabkan nutrien akan berkumpul pada buah sekali gus meningkatkan hasil tanaman," katanya yang gembira dengan hasil tanamannya.
Kebunnya yang kini dikenali sebagai Projek Perintis Pengeluaran Mangga Terancang MARDI telah menjadi ladang contoh di negeri Perlis.
Pokok yang rendah dan kurang daun kata Hamid, lebih mudah diuruskan kerana tidak menjadi habitat serangga perosak yang gemarkan tempat gelap dan tersorok.
Justeru, serangan serangga perosak dan penyakit dapat diminimumkan dan mengurangkan penggunaan racun serangga dari 3,000 liter kepada 1,000 liter setahun.
Jika dulu Hamid mengambil masa seminggu untuk melakukan kerja-kerja menyembur racun serangga, kini beliau hanya menghabiskan masa tiga hingga empat jam untuk kerja yang sama.
“Kini dengan kaedah yang digunakan, saya dapat berjimat dalam penggunaan racun serangga,” katanya.
Hamid menambah, beliau yang teruja dengan kaedah yang diperkenalkan oleh MARDI mula melaksanakannya pada tahun kedua dan seterusnya.
“Setiap tahun saya mencatatkan hasil tanaman yang semakin bertambah tahun demi tahun.
“Tahun kedua hasil tanaman saya meningkat kepada 25 tan, selepas itu ia terus meningkat kepada 30 tan, 45 tan dan 50 tan setahun pada tahun lalu bergantung kepada cuaca.
“Hampir semua jenis mangga memerlukan cuaca kemarau semasa berbunga bagi memastikannya boleh berputik dan menghasilkan buah,” katanya cukup berpuas hati dengan hasil tanamannya.
Walaupun telah berjaya melampaui sasaran yang ditetapkan, ramai yang tidak percaya dengan hasil yang didapati.
Hamid menambah, setelah satu hektar tanamannya menampakkan hasil, beliau mula mengaplikasikan kaedah berkenaan kepada kebun mangganya yang lain.
“Sehingga kini ramai yang tidak percaya dengan hasil yang saya dapat setiap kali tuaian,” katanya yang amat berbangga dengan hasil tanamannya.
Tidak lokek dengan ilmu, Hamid bersedia memberikan tunjuk ajar bagi kaedah dan cara yang betul mengenai cara mencantas, pembajaan dan hormon bagi petani yang perlukan khidmat nasihat.
Bagaimanapun, beliau menekankan petani yang mahu menggunakan kaedah berkenaan perlu mempunyai disiplin yang tinggi dan perlu mengikut seperti yang diarahkan.
usahawantani.com

Daftar Ahli Usahawantani

Followers

IKLAN 1

Ruang iklan untuk disewa

IKLAN 2

Ruang Iklan untuk disewa
PELUANG KERJASAMA

Pihak Portal Usahawantani.com dan Akademi Usahawantani sedang dalam proses menyemak dan menilai kembali kursus-kursus UsahawanTani yang dianjurkan oleh pihak kami . Kami menjemput semua pengusaha-pengusaha yang berpengalaman ATAU baru dalam mengendalikan kursus-kursus usahawantani untuk berkerjasama atau menjadi panel kami . Sila hantarkan proposal anda kepada Pengurus Akademi UsahawanTani di email akademi@usahawantani.com . Maklumat yang mesti ada dalam proposal anda ialah :
1. Nama Anda / Syarikat
2. Alamat
3. Bidang UsahaTani
4. Kandungan Kursus
5. Bilangan Hari
6. Kos Kursus
7. Lokasi Kursus
8. Pengalaman
9. Cadangan kaedah kerjasama (option)


Daftar Ahli Usahawantani

Borang Pendaftaran

Nama
Email
No Handphone (e.g 019-1234567)
Lokasi (e.g Bandar/Negeri)
Image Verification
captcha
Please enter the text from the image:
[ Refresh Image ]


Nota : Selepas menekan butang 'Daftar' sila lihat email anda untuk kepastian bahawa pendaftaran anda telah diterima oleh pihak kami.

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP