Pihak usahawantani.com mempelawa semua petani penternak , nelayan dan peniaga berkaitan tani untuk menggunakan perkhidmatan blog usahawantani.com. Anda boleh mengiklan produk anda dilaman ini secara percuma . Marilah sama-sama kita memajukan industri asas tani ini . Hantarkan skrip atau banner iklan anda ke iklan@usahawantani.com Kami akan siarkan iklan anda di blog ini. Anda juga digalakkan untuk mendaftar sebagai pengguna laman usahawantani.com . Sebagai pengguna berdaftar anda akan sentiasa mendapat maklumat terkini dari kami . Sekian . Pentadbir @ Pulau Tawar Jerantut Pahang

23 July 2008

Tomato fertigasi Harrani menguntungkan

BATU PAHAT 22 Julai - Berbekalkan keyakinan dan semangat kental untuk menjadikan bidang pertanian sebagai perniagaan serta sumber pendapatan tetap, Harrani Dayad (gambar), 38, gigih mengusahakan tanaman tomato menggunakan teknik fertigasi yang memberi pulangan menguntungkan.

Harrani mengusahakan tanaman tersebut di belakang rumahnya di Jalan Haji Ibrahim, Kampung Nawi Jaya dekat sini dengan modal permulaan RM70,000 di tapak seluas 0.2 hektar sejak tiga tahun lalu.

Menurutnya, teknik tersebut dipilih kerana selain lebih maju dan berteknologi moden ia juga mampu mengeluarkan hasil tanaman berkualiti tinggi dengan jumlah yang memuaskan.

"Jika dahulu hanya tanah seluas 0.2 hektar digunakan tetapi kini tapak itu diluaskan lagi sehingga dua hektar dan saya juga telah menambah beberapa jenis tanaman ekoran hasil pengeluaran fertigasi yang menggalakkan.

"Tanaman tambahan itu ialah tomato ceri, terong dan tembikai rock," kata kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Harrani yang dahulunya bekerja makan gaji nekad berhenti kerja untuk menceburi bidang itu yang dianggap lebih memberi kepuasan diri.

Menurutnya, secara umumnya fertigasi menggunakan teknik pembajaan secara titisan di beg-beg plastik yang dipanggil pot-pot pokok yang mengandungi baja iaitu campuran sabut, sekam padi bakar bagi menggantikan tanah.

Beliau kini mempunyai 15,000 pokok tomato ceri dengan kawasan tanaman seluas 0.6 hektar, 6,000 pokok tembikai rock dengan keluasan tanaman 0.4 hektar dan 7,000 pokok terong dengan keluasan satu hektar.

Setakat ini, katanya, hasil pertaniannya berjaya dipasarkan ke pasar-pasar borong sekitar daerah ini hingga ke Kuala Lumpur membabitkan pasar raya terkenal seperti Jaya Jusco, ISETAN dan Carrefour.

Tambahnya, tomato ceri dijual dengan harga RM3, terong RM3.80, tembikai rock RM4 sekilogram kepada pemborong.

Mengenai teknik fertigasi, Harrani berkata, beliau mendapat pendedahan berkaitannya dan pasaran serta bahan mentah ketika bekerja di Pejabat Pertubuhan Peladang Negeri Johor (PPNJ) selama sembilan tahun sebelum berhenti mengerjakan pertanian itu.

Lebih membanggakan, beliau sendiri mengubah suai teknik itu dengan mencipta kaedah penyaluran titisan baja bercampur air ke pokok-pokok dengan bekalan air diperoleh dari dalam tanah. Kini modal keseluruhan tanamannya mencecah RM500,000.

Menurut Harrani, kaedah itu mengurangkan kos operasi kerana tidak memerlukan ramai pekerja disebabkan kerja-kerja pembajaan dan penyiraman dilakukan serentak menerusi saluran paip di setiap pot pokok.

"Selain campuran baja dan air, saya hanya perlu menekan butang tertentu dan ia cuma mengambil masa 10 minit untuk pembajaan dan setiap hari sebanyak lapan kali semburan dapat dilakukan ," jelasnya.

Beliau berkata, masalah rumput liar dan serangan bakteria atau virus dari tanah tidak berlaku kerana ia pokok-pokok ditanam dalam beg plastik itu.
http://www.utusan.com.my/utusan/arkib.asp?y=2008&dt=0723&pub=utusan_malaysia&sec=johor&pg=wj_04.htm&arc=hive

usahawantani.com

7 comments:

Daftar Ahli Usahawantani

Followers

IKLAN 1

Ruang iklan untuk disewa

IKLAN 2

Ruang Iklan untuk disewa
PELUANG KERJASAMA

Pihak Portal Usahawantani.com dan Akademi Usahawantani sedang dalam proses menyemak dan menilai kembali kursus-kursus UsahawanTani yang dianjurkan oleh pihak kami . Kami menjemput semua pengusaha-pengusaha yang berpengalaman ATAU baru dalam mengendalikan kursus-kursus usahawantani untuk berkerjasama atau menjadi panel kami . Sila hantarkan proposal anda kepada Pengurus Akademi UsahawanTani di email akademi@usahawantani.com . Maklumat yang mesti ada dalam proposal anda ialah :
1. Nama Anda / Syarikat
2. Alamat
3. Bidang UsahaTani
4. Kandungan Kursus
5. Bilangan Hari
6. Kos Kursus
7. Lokasi Kursus
8. Pengalaman
9. Cadangan kaedah kerjasama (option)


Daftar Ahli Usahawantani

Borang Pendaftaran

Nama
Email
No Handphone (e.g 019-1234567)
Lokasi (e.g Bandar/Negeri)
Image Verification
captcha
Please enter the text from the image:
[ Refresh Image ]


Nota : Selepas menekan butang 'Daftar' sila lihat email anda untuk kepastian bahawa pendaftaran anda telah diterima oleh pihak kami.

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP