Pihak usahawantani.com mempelawa semua petani penternak , nelayan dan peniaga berkaitan tani untuk menggunakan perkhidmatan blog usahawantani.com. Anda boleh mengiklan produk anda dilaman ini secara percuma . Marilah sama-sama kita memajukan industri asas tani ini . Hantarkan skrip atau banner iklan anda ke iklan@usahawantani.com Kami akan siarkan iklan anda di blog ini. Anda juga digalakkan untuk mendaftar sebagai pengguna laman usahawantani.com . Sebagai pengguna berdaftar anda akan sentiasa mendapat maklumat terkini dari kami . Sekian . Pentadbir @ Pulau Tawar Jerantut Pahang

13 October 2008

Rumah Burung Walit Bermasalah

Hari ini saya bercuti . Rakan-rakan yang lain dah mula bekerja. Saya tidak ambil cuti raya. Kebetulan hari ini saya berpeluang bersama Jeff membuat pemerhatian terhadap sebuah rumah burung yang akan dikelolakan oleh Jeff & Zabri di Dungun, Terengganu. Rumah burung tersebut hampir 2 tahun beroperasi, namun tiada burung walit yang sudi menghuninya. Pemiliknya rasa amat kecewa dan tidak lagi berminat untuk meneruskan operasi rumah burung tersebut sejak 3 bulan yang lalu. Berkebetulan pemilik menemui saya menceritakan masalah rumah burung tersebut. Saya mempertemukan beliau dengan Jeff & Zabri.
Saya dah habis ikhtiar katanya. Malu juga pada orang kampung yang semuanya dah tahun saya buat rumah burung. Dulu bangunan ini ada orang nak sewa untuk dijadikan stor barangan. Tapi saya tak beri kerana berminat untuk menjadi usahawan burung walit. Saya hampir menyesal En! Katanya kepada saya. Tolonglah bantu saya. Dah tak tahu nak buat bagaimana lagi.
Hari ini walaupun saya bercuti tapi berazam nak jadikan hari ini hari berkualiti bagi saya. Jadi saya ambil kesempatan mengikut Jeff dan Zabri membuat pemeriksaan rumah burung tersebut yang akan dikelolakan oleh mereka berdua. Kami bertolak ke Dungun selepas zuhor. Sebaik sahaja sampai pemilik rumah burung walit tersebut dah bersiap sedia menunggu kami dengan gembira. Beliau yakin kami akan membawa berita gembira untuknya.
Jeff menyalakan sebatang rokok. Saya sangkan beliau nak hisap rokok, tapi tidak beliau hanya ingin memerhatikan pergerakan udara disekitar rumah burung tersebut. Sekali sekala beliau memerhatikan lubang masuk burung dibandingkan pergerakan asap rokok tadi. Lubang masuk perlu diubah katanya dog kenal perlu dibuat semula, supaya tidak tergangu burung hendak masuk. Kata Jeff dog kenal dan lubang masuk penting untuk kejayaan sesebuah rumah burung. Dog kenal mesti tinggi daripada pokok yang ada disekitar bangunan tersebut.
Ketingian lantai telah mencukupi katanya. Ketinggianya antara 12’ dan 15’ memang cukup selesa untuk burung walit. Design rumah walit ketinggian lantai adalah diantara 6’ hingga 15 kaki. Tiba-tiba jeff memanggil saya supaya mendekatkan hidung saya ke dinding. Saya medekatkan hidung kedinding, ternyata saya terhidu suatu bau yang agak asing bagi kebiasaan rumah burung walit. Itu pun salah satu sebab burung tak mahu duduk. Kita kena pastikan bau ini dinyahkan dari rumah burung ini. Ventilation tidak mencukupi walau pun ia tidak terlalu panas bagi sebuah rumah burung. Ventilation kena tambah kata Zabri. Jeff setuju dengan cadangan tersebut. Sistem kawalan kelembapan dan suhu perlu dilaksanakan sebaik mungkin.
Pemasangan kayu plank yang sedia ada dak OK kata jeff. Terdapat partition yang perlu dirubah. Bagaimana pula audeo sistem yang telah dipasang. Jeff membuat penelitian lagi. Ia nya juga perlu diubah supaya suara dalaman benar-benar dapat merangsang walit untuk bersarang. Setelah berbincang dengan pemiliknya kerja-kerja pengubahsuaian akan dilaksanakan dengan seberapa segera. Persetujuan dicapai diantara mereka. Satu lagi projek pengelolaan akan lilaksanakan oleh Jeff dan Zabri. Hari ini saya dapat pengalaman yang berguna dan ilmu yang bermanfaat dai pakar komputer dan pakar suara dari Kuala Terengganu. Tahniah atas kejayaan anda.

usahawantani.com

14 comments:

January 24, 2009 at 11:39 PM  

http://www.burungwalit.wordpress.com

GEM June 6, 2009 at 10:37 PM  

Global Excellent Marketing Sdn.Bhd (GEM, Perunding, Pembangunan & Pengurusan Industri Sarang Burung Walet.

http://goldenswiftlet.blogspot.com
http://gemsb.blogspot.com

GEM Community:
http://gem.socialgo.com

Hamid Swiftlet July 27, 2009 at 7:54 PM  

Dapatkan Suara Burung Walit terbaik dengan harga yg murah di : http://swiftletcd.blogspot.com

Electric Fencing May 16, 2010 at 3:17 PM  

ELECTRIC SECURITY FENCE & ALARM SYSTEM

*Proven protection
*24 hours security protection that never sleeps!
*Powerful high voltage shock (5,000 to 10,000 volts)

We sell and install a proven, affordable, latest technology and highly effective high voltage Electric Fencing Security System to protect your property and ensure that intruders do not unlawfully enter your property. It is the first line of defense and enhances the ability to detect and respond to break-ins or intrusion immediately. The intruder will get a short, sharp, painful but non-lethal, safe high voltage (5,000 volts - 10,000 volts) electric shock once the intruder touches or cut any of the electric fence wires. An alarm will immediately triggered by siren and alarm revolving light when intruder touches or cut any of the electric fence wires.

It is already a proven physical security system to many of our customers and they are all very satisfied with our high voltage Electric Fencing Security System.

Our high voltage Electric Fencing Security System can be connected to an optional GSM alarm system where it will immediately call and send SMS text messages to 8 pre-set mobile phone numbers (all Malaysia GSM networks) when intruder alarm triggers to alert you to an intrusion.. The high voltage Electric Fencing Security System can be installed to any existing fence, existing brick wall, gates, building, roofs and all types of existing perimeter fences.

Call us or email us if you want to talked more about our high voltage Electric Fencing Security System, an ideal solution for business and property protection. Please visit our website at www.econet.net.my for more information and gallery pictures.

Regards

Econet Resource Services (Penang)
Email: econetmy@gmail.com
Fax: 04-8279878

*BT.Teoh (hp: 016-4848211)

Bina Agro Nusantara Resources June 1, 2010 at 11:20 AM  

Dapat Perkhidmatan dalam industri Burung Walit daripada perunding dan pembangunan yang diiktiraf.
BINA AGRO NUSANTARA RESOURCES Sdn Bhd.

www.banwalit.com

Unknown October 25, 2010 at 2:18 PM  

Sekiranaya tuan dapat menyenaraikan perbezaan yang lebih detail seperti perbezaan saiz burung, cara terbang, ataupun memberi gambar burung walit dari jarak dekat. Ia akan memberi gambaran yang lebih jelas.
Saya juga sebenarnya berminat untuk menceburi bidang ni, Rumah burung walit. Kebetulan tanah saya tu di tumbuhi pokok getah yang tua dan ada anak sungai yang mengalir. Masalahnya, saya tak tahu adakah burung2 yang terbang di tanah saya tu adalah rurung walit atau burung layang2. Bunyi untuk testing walit pun saya tak ada dan tak tahu di mana untuk mendapatkannya. Sekiranya membeli dari internet takut pula bunyi untuk testing walit tu adalah bukan bunyi sebenar. Lagi pun bunyi burung walit adalah berlainan mengikut kawasan kan?
Car Injury Claim

Anonymous,  November 29, 2010 at 10:09 AM  

Investigation into Swiftlet Farming Scheme
10 May 2010. SSM raided the business premise of Aeroswift Consultancy Sdn. Bhd. Located in Kulim, Kedah today. The company is suspected of offering the public investment opportunity in swiftlet farming with promises of huge returns.
The company's modus operandi is to invite members of the public to invest in swiftlet farming. The company represents to the public that it would manage and farm the swiftlets to obtain bird nests. The bird nests would be sold by the company and the sales proceeds would be shared between the company and the investor on a 20% : 80% basis. Investments can range from RM4000.00 to RM400, 000.00 and the investors are promised possible gross sales of RM120, 000 a month in the event the maximum was invested.
SSM's investigation is conducted under Section 84 (1) and Section 91 (1) of the Companies Act 1965. Under this provisions, any entity that attempts to offer to the public any scheme that promises any forms of return to the investment should obtain the prior approval of the Registrar of Companies.
Prior to the raid, SSM had conducted surveillance and had monitored the activities of the company slowly.
SSM will continue to monitor all companies offering interest schemes to the public. The action taken by SSM demonstrates its continued efforts to protect the public by ensuring strict compliance with the requirements of the Companies Act 1965.
ISSUED BY : SURUHANJAYA SYARIKAT MALAYSIA
DATED : 10 MAY 2010

Esmael_Ismail Hosen December 7, 2012 at 11:39 PM  

KPMEN TENTANG TEST lOKASI RUMAH BURUNG WALIT..... MAHU PUN NAK MENGENAL RUPA BURUNG WALET...

SEBENARNYA BURUNG INI JARANG KELIHATAN DI SIANG HARI. HANYA WAKTU PETANG HARI DAN AWAL PAGI SAHAJA KELIHATAN.

WALET INI TERBANG SANGATLAH TINGGI.
MEMANGILNYA AGAK MUDAH. TAPI SANGATLAH SUKAR MEMUJUKNYA MAMASUKI RUMAH BURUNG WALET YANG KITA BINA.

BULUHNYA TIADA WARNA PUTIH SELAIN HITAM DAN DADA KELABU. KALAU KALAU ADA WARNA SELAIN ITU.... MAKNA BURUNG LAYANG-LAYANG BIASA SAHAJALAH ITU.....

Oche January 21, 2017 at 12:14 AM  

Nama saya Yusri aisyah, saya dari malaysia, sila mendengar, beberapa pemberi pinjaman di sini tidak bersedia untuk membantu anda, semua mereka hanya mahu di sini adalah untuk merobek anda wang yang diperolehi keras anda. Suami saya dan saya, mendapatkan pinjaman daripada peminjam yang berbeza dalam talian tetapi pada akhirnya, kita telah ditipu dan ditipu wang kita dengan mendapatkan pinjaman kami dari syarikat-syarikat pinjaman yang berbeza dalam talian.
Kami juga meminjam wang untuk membayar untuk pemberi pinjaman dalam talian ini tetapi pada akhirnya, kita mendapat apa-apa.
Suami saya dan saya berada dalam hutang, dan kami tidak mempunyai sesiapa untuk lari ke tolong, perniagaan keluarga kami telah dimusnahkan dan kita di mana tidak dapat untuk mendapatkan wang untuk memenuhi perbelanjaan harian sehingga kita telah diperkenalkan kepada Puan Glory yang membantu kami dengan menawarkan kami jumlah pinjaman tidak bercagar $ 125,000 tanpa cagaran.
Untuk maklumat lebih lanjut mengenai bagaimana untuk mencapai Puan Glory atau mengikuti prosedur pinjaman, hubungi saya melalui e-mel saya: aisyahyu7@gmail.com
Atau anda boleh menghantar e-mel kepada Puan Glory Suci: gloryloanfirm@gmail.com

Daftar Ahli Usahawantani

Followers

IKLAN 1

Ruang iklan untuk disewa

IKLAN 2

Ruang Iklan untuk disewa
PELUANG KERJASAMA

Pihak Portal Usahawantani.com dan Akademi Usahawantani sedang dalam proses menyemak dan menilai kembali kursus-kursus UsahawanTani yang dianjurkan oleh pihak kami . Kami menjemput semua pengusaha-pengusaha yang berpengalaman ATAU baru dalam mengendalikan kursus-kursus usahawantani untuk berkerjasama atau menjadi panel kami . Sila hantarkan proposal anda kepada Pengurus Akademi UsahawanTani di email akademi@usahawantani.com . Maklumat yang mesti ada dalam proposal anda ialah :
1. Nama Anda / Syarikat
2. Alamat
3. Bidang UsahaTani
4. Kandungan Kursus
5. Bilangan Hari
6. Kos Kursus
7. Lokasi Kursus
8. Pengalaman
9. Cadangan kaedah kerjasama (option)


Daftar Ahli Usahawantani

Borang Pendaftaran

Nama
Email
No Handphone (e.g 019-1234567)
Lokasi (e.g Bandar/Negeri)
Image Verification
captcha
Please enter the text from the image:
[ Refresh Image ]


Nota : Selepas menekan butang 'Daftar' sila lihat email anda untuk kepastian bahawa pendaftaran anda telah diterima oleh pihak kami.

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP