Pihak usahawantani.com mempelawa semua petani penternak , nelayan dan peniaga berkaitan tani untuk menggunakan perkhidmatan blog usahawantani.com. Anda boleh mengiklan produk anda dilaman ini secara percuma . Marilah sama-sama kita memajukan industri asas tani ini . Hantarkan skrip atau banner iklan anda ke iklan@usahawantani.com Kami akan siarkan iklan anda di blog ini. Anda juga digalakkan untuk mendaftar sebagai pengguna laman usahawantani.com . Sebagai pengguna berdaftar anda akan sentiasa mendapat maklumat terkini dari kami . Sekian . Pentadbir @ Pulau Tawar Jerantut Pahang

04 December 2009

MARDI hasilkan klon salak berkualiti


hashim abu bakar menunjukkan klon salak baru serta produk hiliran salak yang berpotensi dikomersialkan.


BUAH salak boleh dikategorikan sebagai tanaman eksotik yang semakin popular ditanam terutama di sebelah Pantai Timur Semenanjung Malaysia. Permintaan terhadap buah salak yang semakin meningkat memberikan peluang kepada petani untuk menambahkan pendapatan.

Bagaimanapun pada masa ini, perkembangan industri salak agak terbantut ekoran kekurangan bekalan bahan tanaman bermutu.

Kaedah tanaman salak masa kini masih menggunakan biji benih tetapi kaedah ini menghasilkan kadar pokok berkualiti yang rendah dan tidak seragam.

Justeru Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (MARDI) menjalankan kajian bagi mendapatkan tanaman salak yang berkualiti.

Variasi

Pegawai Penyelidik Kanan, Stesen Penyelidikan MARDI Jerangau, Terengganu, Hashim Abu Bakar berkata, penggunaan biji benih menyebabkan berlakunya variasi pada warna kulit, saiz, bentuk buah dan isinya.

"Kajian menunjukkan penggunaan bahan tanaman tampang memastikan jantina pokok salak serta penghasilan kualiti buah yang tinggi dan seragam," katanya semasa ditemui di Ibupejabat MARDI, Serdang, Selangor.

Hashim berkata, kajian yang dijalankan bermula sejak tahun 1990, memberikan penekanan kepada dua aspek utama iaitu membangunkan teknik pembiakan salak serta memilih dan menilai baka salak tempatan yang terbaik.

Sejak daripada tarikh berkenaan, pelbagai teknik pembiakan tanaman salak telah berjaya dihasilkan.

"Teknik pembiakan tampang yang dihasilkan termasuk penggunaan anak sulur, teknik keratan batang, teknik belahan dan teknik aruhan.

"Teknik aruhan merupakan teknik pembiakan salak yang terkini dan telah disyorkan bagi membiak salak terpilih untuk tujuan penilaian," katanya.

Kajian yang dijalankan sejak 19 tahun lalu berjaya menghasilkan tiga klon terbaik yang dikenali sebagai Salak Terengganu iaitu ST1, ST2 dan ST3.

Teknik aruhan dilakukan berasaskan konsep 'removal of apical dominance' dengan membunuh sel-sel meristem pokok induk untuk menggalakkan pengeluaran sulur menggunakan minyak diesel.

Pokok induk, jelas Hashim, merupakan pokok salak yang telah dikenal pasti jantina dan kualiti.

"Pokok induk yang dipilih harus menepati syarat seperti berusia enam hingga lapan bulan, saiz batang dua hingga tiga sentimeter (cm) dan ketinggian 20 hingga 30 cm." katanya.

Proses aruhan dilakukan dengan mencabut pucuk baru pokok induk bagi membuka ruang untuk dua titik minyak diesel.

Titisan minyak diesel cukup untuk mematikan sel di bahagian meristem dan membantutkan pertumbuhan pokok induk.

Pokok induk

Dalam masa yang sama, jelas Hashim, sulur baru akan keluar dan pokok induk akan mula mengeluarkan lima hingga 10 sulur dalam masa dua hingga tiga bulan selepas diaruh.

Sulur yang telah berakar dan berusia empat hingga enam bulan kemudiannya dipisahkan daripada pokok induk.

"Semua baka yang terpilih dinilai sebagai berpotensi dan sesuai ditanam secara komersial dan usaha perlu dijalankan bagi membiakkan klon ini dan disebarkan kepada petani untuk dikomersialkan," katanya.

Pada keseluruhannya ketiga-tiga klon baru ST1, ST2 dan ST3 adalah lebih berkualiti berbanding dengan salak tempatan yang dibiak melalui biji benih.

Di samping menghasilkan buah yang seragam, kualiti buah yang dihasilkan jauh lebih baik.

Rasa buah lebih manis dengan isi lebih tebal. Klon ST ini mempunyai cita rasa tiga dalam satu manis, masam dan sedikit kelat serta mempunyai isi yang lebih tebal dan berjus.

Keistimewaan salak klon ini adalah semua bahan tanaman dikeluarkan adalah pokok betina.

Ini dapat menjamin peningkatan hasil berbanding penggunaan biji benih tempatan.

UTUSAN


Daftar Ahli Usahawantani

Followers

IKLAN 1

Ruang iklan untuk disewa

IKLAN 2

Ruang Iklan untuk disewa
PELUANG KERJASAMA

Pihak Portal Usahawantani.com dan Akademi Usahawantani sedang dalam proses menyemak dan menilai kembali kursus-kursus UsahawanTani yang dianjurkan oleh pihak kami . Kami menjemput semua pengusaha-pengusaha yang berpengalaman ATAU baru dalam mengendalikan kursus-kursus usahawantani untuk berkerjasama atau menjadi panel kami . Sila hantarkan proposal anda kepada Pengurus Akademi UsahawanTani di email akademi@usahawantani.com . Maklumat yang mesti ada dalam proposal anda ialah :
1. Nama Anda / Syarikat
2. Alamat
3. Bidang UsahaTani
4. Kandungan Kursus
5. Bilangan Hari
6. Kos Kursus
7. Lokasi Kursus
8. Pengalaman
9. Cadangan kaedah kerjasama (option)


Daftar Ahli Usahawantani

Borang Pendaftaran

Nama
Email
No Handphone (e.g 019-1234567)
Lokasi (e.g Bandar/Negeri)
Image Verification
captcha
Please enter the text from the image:
[ Refresh Image ]


Nota : Selepas menekan butang 'Daftar' sila lihat email anda untuk kepastian bahawa pendaftaran anda telah diterima oleh pihak kami.

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP