Pihak usahawantani.com mempelawa semua petani penternak , nelayan dan peniaga berkaitan tani untuk menggunakan perkhidmatan blog usahawantani.com. Anda boleh mengiklan produk anda dilaman ini secara percuma . Marilah sama-sama kita memajukan industri asas tani ini . Hantarkan skrip atau banner iklan anda ke iklan@usahawantani.com Kami akan siarkan iklan anda di blog ini. Anda juga digalakkan untuk mendaftar sebagai pengguna laman usahawantani.com . Sebagai pengguna berdaftar anda akan sentiasa mendapat maklumat terkini dari kami . Sekian . Pentadbir @ Pulau Tawar Jerantut Pahang

20 August 2013

Permohonan Bantuan Tanam Baru Sawit dan Getah

Salam Admin Usahawantani

Saya nak cerita sikit pasal permohonan bantuan untuk tanam semula atau untuk tanaman baru . Ada dua agensi yang menawarkan bantuan untuk pekebun kecil ini iaitu RISDA dan MPOB.

RISDA  menawarkan bantuan untuk tanaman getah dan sawit manakala MPOB pula menawarkan bantuan hanya untuk tanaman sawit .

Bantuan yang ditawarkan oleh RISDA mempunyai 3 jenis iaitu :
1. Bantuan Tanaman Getah sepenuhnya
2. Bantuan Tanaman Getah secara parameter dengan diintegrasi dengan tanaman sawit
3. Bantuan Tanaman Sawit

Sementara itu MPOB menawarkan hanya dua jenis bantuan :
1. Bantuan Tanaman Tanam Semula Sawit
2. Bantuan Tanaman Sawit Baru

Ini adalah pengalaman saya memohonan bantuan MPOB . Saya mula berurusan dengan MPOB untuk meminta bantuan ini dalam bulan Februari 2012 . Ini adalah syarat yang ditetapkan oleh MPOB :

1. Isi Borang Permohonan
       - Dapatkan tanda tandatangan daripada ADUN atau Ahli Parlimen dimana tanah anda berada.

2. Pastikan geran tanah anda mempunyai syarat UNTUK TANAMAN SAWIT

Selepas dua2 syarat ini dipenuhi barulah anda layak submit borang kepada MPOB.

KES 1 : BANTUAN MPOB

Tips : Jika dalam geran anda tidak terdapat syarat Tanaman Sawit maka anda perlu ke pejabat tanah daerah dimana tanah anda berada untuk melakukan tukar syarat . Tukar syarat ini mudah jer tapi proses kelulusannya mungkin berbeza2 antara pejabat tanah daerah masing2 . Macam kes saya proses dia tak sampai sebulan pun tapi ada masalah komunikasi menyebabkan lambat dapat surat kelulusan. Pejabat tanah dalam kes saya tidak hubungi saya bila kelulusan tukar syarat sudah diperolehi . Setelah saya menunggu hampir dua bulan maka saya telepon ke pejabat maka diberitahu kelulusan lebih sebulan yang lepas . Ape ke halnya kata dah ada ISO tapi masih ada kes terlepas pandang macam ini .

Kes ini menyebabkan saya lambat menghatar permohonan kepada pejabat MPOB. Pertengahan bulan April 2012 baru saya berjaya submit borang permohohan saya kepejabat MPOB setelah bersusah payah mendaki pejabat YB YB ( Kenapa perlu ada rekomendasi dari YB baru borang boleh disubmitkan . Adakah ini telah menyalahi prosedur pejabat kerajaan . Saya cadangkan kerajaan kaji semula prosedur ini . Adakah ini menunjukkan ada campur tangan YB dalam urusan kerajaan . Sedangkan ini hanyalah urusan antara kerajaan dan rakyat ,Ruangan rekomendaasi tersebut hendaklah dari Ketua Kampung jer dah cukup .

Di pejabat MPOB daerah/zon pula permohonan saya telah diperam selama sebulan lebih tanpa diproses. Setelah saya menghubungi pegawai berkenaan dalam bulan pertengahan bulan Mei 2012 baru beliau kelam kabut mencari balik borang permohonan saya dan kemudian membuat appointment dengan saya untuk lawatan kebun 2 minggu selepas itu  dan awal bulan 6 baru permohonan saya dihantar ke pejabat wilayah .

Selepas lebih 3 minggu baru saya dapat pengesahan dari pejabat wilayah bahawa permohonan saya telah diterima iaitu hujung bulan Jun 2012.

Kemudian saya menunggu-menunggu dan terus menunggu keputusan permohonan saya dan akhir bila tiada perkhabaran maka pada September 2012 saya telah hubungi pegawai MPOB daerah dan dimaklumkan bahawa semua permohonan dari negeri ini belum diluluskan lagi. Hanya permohonan beberapa negeri lain yang diluluskan maka saya kena tunggu mesyuarat Lembaga MPOB seterusnya iaitu bulan Oktober 2012 . Kemudian pada bulan December 2012 saya hubungi pegawai MPOB dan alhamdulillah dimaklumkan bahawa permohonan saya telah diluluskan tetapi kali ini beliau nasihatkan saya untuk memohon membeli sendiri benih sawit kerana MPOB kekurangan benih sawit . Pemohonan ini memerlukan kelulusan dari pejabat wilayah iaitu prosesnya dalam 2 minggu . Saya tak hantar pun surat permohonan kerana di pegawai mengatakan bahawa kelulusan tak semestinya akan diperolehi . Jadi tak payah buang masa hantar surat tersebut . So saya tunggulah penghantaran anak benih dari sehari ke sehari akhirnya hanya selepas pilihanraya bulan May 2013 baru saya berjaya memperolehi anak benih yang dihantar dari satu nurseri di Johor . Puyooo lama tu . Dah beberapa kali tanah saya tebas samaada menggunakan jentera atau upah orang untuk cuci tanah dan meracun . Pagar pun dah banyak rosak kerana hampir setahun pagar dah siap maka baru bantuan benih sampai . Dalam tempoh 3 hari benih sampai maka terus saya tanam anak sawit tersebut . 2 hari siap tanam  dengan menggunakan kederat 3 orang tenaga buruh indonesia dengan upah RM3 sepokok .
Selepas siap diatnam maka pegawai MPOB datang tanah saya untuk ambil gambar bagi urusan laporan dan pembayaran geran tunai . tapi sehingga hari ini Ogos 2013 saya masih belum dapat geran tunai tersebut .

Jadi nasihat saya jika ingin membuat penanaman semula atau baru rancangkan setahun lebih awal dengan memebuat persediaan-persediaan seperti diatas :

1. Pastikan geran telah ditukar syarat kepada sawit dahulu .
2. pastikan jangan tebangkan dulu sawit atau getah atau hutan tunggu sehingga permohonan lulus dulu kalau tidak nanti anda rugi sebab tanah naik hutan semula.

Saya minta maaf kepada MPOB mungkin orang lain mengalami pengalaman yang lebih mudah bila berurusan dengan MPOB tapi inilah pengalaman saya.

KES 2 :

Saya ke pejabata RISDA selepas hari raya puasa  iaitu penghujung Ogos 2012 untuk mohon bantuan tanam baru Sawit di pejabat RISDA daerah dan telah diterangkan semua prosedur yang perlu saya ikuti termasuk jenis-jenis bantuan dan fund yang ada bagi setiap bantuan tersebut . Antara malumat saya dapat ialah :

1. Semua permohonan perlu dihantar melalui pejabat Stesyen Risda dimana tanah anda berada . Untuk maklumat anda setiap daerah ada beberapa stesen RISDA yang beroperasi bagi memberi bantuan kepada kawasan masing masing . Mungkin setiap daerah ada 3-6 stesen bergantung keluasan daerah dan pekebun kecil.

2. Antara penernagan pegawai disini lagi ialah :

a.. bantuan Tanama Semula Getah untuk tahun ini masih ada samada bantuan tanam semula atau tanaman baru.
b. bantuan tanaman sawit untuk tahun ini telah habis .

3. Beliau kemudian telah memberi sekeping borang dan menerngkan syarat untuk dilampirkan bersama borang iaitu :
1. Borang yang telah lengkap diisi ( tak perlu tandatangan YB YB )
2. Salinan Geran tanah
3. Salinan Buku Akuan Bank
4. Salinan Kad Pengenalan

itu sahaja .

Setelah lengkap semua syarat tersebut lengkap maka hari itu juga saya hantar borang permohonan ke stesen yang berkenaan.

Dalam tempoh tak sampai seminggu pegawai yang bertanggungjawab telah hubungi saya untuk buat lawatan ke kebun dan dalam masa tak sampai sebulan duit bantuan telah berada dalam akaun saya ... Hah terkejut beruk saya . CEPATNYA !!!!! . Dan kemudian sebulan selepas itu anak benih getah pun sampai di kebun saya . terkejut beruk lagi saya ....CEPATNYA !!!!....

Jadi nasihat saya . anda betul betul kena bersiap sedia utk memastikan urusan pembersihan tanah dan penanaman berjalan dengan lancar jika ingin memohon bantuan RISDA . Tahniah kepada pegawai RISDA dan agensi RISDA secara keseluruhan .

CADANGAN .

Sebagai Pekebun Kecil saya ingin mencadangkan agar prosedur pemohonan oleh MPOB di permudahkan seperti mana prosedur RISDA . Saya tahu dan tak salahkan Pegawai TUNAS dan Wilayah , mungkin ada pelbagai kekangan di pihak MPOB tapi harap pihak pengurusan MPOB boleh cuba perbaiki prosedur tersebut . Atau mungkin juga Budget tak cukup ?

Sekian .

Yang Benar

Anaconda Si Pekebun Kecil


usahawantani.com

33 comments:

Bagus Eka Putra December 4, 2013 at 10:03 PM  

open my ac www.ipb.ac.id to know about agriculture

Bagus Eka Putra December 4, 2013 at 10:04 PM  

have a nice agriculture. visit my www.bagusekaputra.student.ipb.ac.id

Azekzk January 9, 2014 at 12:21 PM  

Saya baru nak berjinak dalam industri tanaman sawit. Info ini sangat berguna. Terima kasih admin.

Anonymous,  March 1, 2014 at 11:46 PM  

bagus tue..saya pun ada produk baja siraman..untuk yang berminat email razisuzie@gmail.com

Anonymous,  August 5, 2014 at 10:22 PM  

Terima kasih tuan. Kadang-kadang pihak yg patut membantu petani, pihak yang tu lah yang menyusahkan. Semoga tuan berjaya

Anonymous,  August 12, 2014 at 3:41 PM  

Mencari rakan usahasama utk tanaman sawit di jalan kesumbar 3 bukit beruntung selangor
019 3077024 rizal

shin chin yeow November 22, 2014 at 12:41 PM  

Salam, minta tanya, kalau dulu tanam getah, nak tukar tanam kelapa sawit, jikalau minta bantuan risda, perlukah juga kena tukar syarat tanah kepada kelapa sawit di pejabat tanah seperti pohon bantuan MPOB ?

Sulaiman A.W July 19, 2017 at 5:14 AM  

Bantuan Tanam Sawit RISDA tu kalau belum tukar syarat tanah getah kepada sawit kena tukar syarat dulu di pejabat tanah ka

Rossa Stanley September 13, 2017 at 3:38 PM  

Adakah anda memerlukan pinjaman untuk sebenar? Adakah anda pernah ditolak oleh mana-mana pertubuhan kewangan, bank dan perusahaan kewangan lain? Jika ya, bimbang lagi kerana syarikat pinjaman @ ROSSA STANLEY, kami adalah syarikat kewangan berpengalaman yang menyediakan pinjaman korporat, kepada badan korporat dan orang awam pada kadar faedah sebanyak 2%. Kami mempunyai akses kepada kumpulan tunai untuk memberi kepada syarikat dan mereka yang mempunyai rancangan untuk memulakan perniagaan tidak kira betapa kecil.Kami yakin bahawa kebajikan dan keselesaan anda adalah keutamaan kami yang optimum, mengapa kami berada di sini untuk menjaga pemprosesan pinjaman anda . Berhubung dengan perkhidmatan pelanggan kami

  E-mel: Rossastanleyloancompany@gmail.com
  Viber: +15186756750
  Instagram: Rossamikefavor
  Twitter: Rossastanlyloan

  Untuk tindak balas yang cepat dan pantas ....
 
Sila isi borang permohonan di bawah:

                                                   DATA PEMOHON:

1. Nama
2. negara
3. Alamat
4. Jantina
5. Kerja
6. Jawatan di tempat kerja
7. Pendapatan bulanan
8. Jumlah pinjaman yang diperlukan
9. Tempoh pinjaman
10. Agama
11. Pernahkah anda memohon sebelum dan ditolak? Jika ya
12. jika anda telah ditolak berikan alasan .............................. .......... ..
     ............................. ..................... ..........
     ............................. ..................... ..........
     ............................. ..................... ..........
     ............................. ..................... ..........
 
 
 
                                     Kami berada di sini untuk keperluan kewangan anda

ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY January 6, 2019 at 10:55 PM  

Pinjaman kami diasuransikan dengan baik untuk keamanan maksimum adalah prioritas kami, tujuan utama kami adalah membantu Anda mendapatkan layanan yang layak Anda dapatkan, Program kami adalah cara tercepat untuk mendapatkan apa yang Anda butuhkan dalam sekejap. Kurangi pembayaran Anda untuk mengurangi beban pengeluaran bulanan Anda. Dapatkan fleksibilitas yang dapat Anda gunakan untuk tujuan apa pun mulai dari liburan, pendidikan, hingga pembelian unik. Pelamar yang tertarik harus Hubungi kami melalui email: BBM INVITE: {D8980E0B} Hanya WhatsApp :: {+ 33753893351}
Email: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)

RIKA NADIA June 21, 2019 at 7:21 AM  

Halo semuanya, saya Rika Nadia, saat ini tinggal orang Indonesia dan saya warga negara, saya tinggal di JL. Baru II Gg. Jaman Keb. Lama Utara RT.004 RW.002 No. 26. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberikan saran nyata kepada semua warga negara Indonesia yang mencari pinjaman online untuk berhati-hati karena internet penuh dengan penipuan, kadang-kadang saya benar-benar membutuhkan pinjaman , karena keuangan saya buruk. statusnya tidak begitu baik dan saya sangat ingin mendapatkan pinjaman, jadi saya jatuh ke tangan pemberi pinjaman palsu, dari Nigeria dan Singapura dan Ghana. Saya hampir mati, sampai seorang teman saya bernama EWITA YUDA (ewitayuda1@gmail.com) memberi tahu saya tentang pemberi pinjaman yang sangat andal bernama Ny. ESTHER PATRICK Manajer cabang dari Access loan Firm, Dia adalah pemberi pinjaman global; yang saya hubungi dan dia meminjamkan saya pinjaman Rp600.000.000 dalam waktu kurang dari 12 jam dengan tingkat bunga 2% dan itu mengubah kehidupan seluruh keluarga saya.

Saya menerima pinjaman saya di rekening bank saya setelah Nyonya. LADY ESTHER telah mentransfer pinjaman kepada saya, ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah Rp600.000.000 yang saya terapkan telah dikreditkan ke rekening bank saya. dan saya punya buktinya dengan saya, karena saya masih terkejut, emailnya adalah (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

Jadi untuk pekerjaan yang baik, LADY ESTHER telah melakukannya dalam hidup saya dan keluarga saya, saya memutuskan untuk memberi tahu dan membagikan kesaksian saya tentang LADY ESTHER, sehingga orang-orang dari negara saya dan kota saya dapat memperoleh pinjaman dengan mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com), silakan hubungi LADY ESTHER. Dia tidak tahu bahwa saya melakukan ini tetapi saya sangat senang sekarang dan saya memutuskan untuk memberi tahu orang lain tentang dia, Dia menawarkan semua jenis pinjaman baik untuk perorangan maupun perusahaan dan juga saya ingin Tuhan memberkati dia lebih banyak,

Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: (rikanadia6@gmail.com). Sekarang, saya adalah pemilik bangga seorang wanita bisnis yang baik dan besar di kota saya, Semoga Tuhan Yang Mahakuasa terus memberkati LADY ESTHER atas pekerjaannya yang baik dalam hidup dan keluarga saya.
Tolong lakukan dengan baik untuk meminta saya untuk rincian lebih lanjut tentang Ibu dan saya akan menginstruksikan, dan ada bukti pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) Terima kasih semua

HAFIZUL BIN HAZIQ September 2, 2019 at 12:40 AM  

e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
WhatsApp Number::::::::::[+60]1123759663
Telephone..Number:[+60]1123759663
email:::::::hafizulbin365@gmail.com
Name::::Hafizul Bin Haziq
Country:::Malaysia
[[[[di atas adalah data peribadi saya]]]]]
Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785.000.00 yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440.000.00 telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"
[[[[Berikut adalah data peribadi saya]]]]
Country::::::Malaysia
Name::::::::Hafizul Bin Haziq
email::hafizulbin365@gmail.com
Telephone Number:[+60]1123759663
WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

Daftar Ahli Usahawantani

Followers

IKLAN 1

Ruang iklan untuk disewa

IKLAN 2

Ruang Iklan untuk disewa
PELUANG KERJASAMA

Pihak Portal Usahawantani.com dan Akademi Usahawantani sedang dalam proses menyemak dan menilai kembali kursus-kursus UsahawanTani yang dianjurkan oleh pihak kami . Kami menjemput semua pengusaha-pengusaha yang berpengalaman ATAU baru dalam mengendalikan kursus-kursus usahawantani untuk berkerjasama atau menjadi panel kami . Sila hantarkan proposal anda kepada Pengurus Akademi UsahawanTani di email akademi@usahawantani.com . Maklumat yang mesti ada dalam proposal anda ialah :
1. Nama Anda / Syarikat
2. Alamat
3. Bidang UsahaTani
4. Kandungan Kursus
5. Bilangan Hari
6. Kos Kursus
7. Lokasi Kursus
8. Pengalaman
9. Cadangan kaedah kerjasama (option)


Daftar Ahli Usahawantani

Borang Pendaftaran

Nama
Email
No Handphone (e.g 019-1234567)
Lokasi (e.g Bandar/Negeri)
Image Verification
captcha
Please enter the text from the image:
[ Refresh Image ]


Nota : Selepas menekan butang 'Daftar' sila lihat email anda untuk kepastian bahawa pendaftaran anda telah diterima oleh pihak kami.

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP