Pihak usahawantani.com mempelawa semua petani penternak , nelayan dan peniaga berkaitan tani untuk menggunakan perkhidmatan blog usahawantani.com. Anda boleh mengiklan produk anda dilaman ini secara percuma . Marilah sama-sama kita memajukan industri asas tani ini . Hantarkan skrip atau banner iklan anda ke iklan@usahawantani.com Kami akan siarkan iklan anda di blog ini. Anda juga digalakkan untuk mendaftar sebagai pengguna laman usahawantani.com . Sebagai pengguna berdaftar anda akan sentiasa mendapat maklumat terkini dari kami . Sekian . Pentadbir @ Pulau Tawar Jerantut Pahang

03 December 2010

Cicak tokek dalam rumah burung walit.


Cicak tokek dalam rumah burung walit.

Difahamkan bahwa cicak tokek ini mengandungi suatu zat aktif yang mempunyai sifat theurapetik. fakta ini muncul seperti pada kejadian hempedu beruang yang ternyata juga mengandung zat aktif bersifat theurapetik. Zat aktif tersebut yang masih dalam tahap uji klinikal tahap 1 telah menunjukkan hasil yang signifikan. zat aktif yang diberi dengan nama IUPAC Tri-heksipentafenikol mempunyai sifat menghambat pertumbuhan kanker/metastasis sel kanker, melawan HIV dan H1N1 viral. Wallah hua’lam.


Dan sebelum ini jugak ada laporan dari akhbar kosmo.com.my mengenai cicak tokek ini. dan terdapat juga laporan dari harian metro. Sebab itu ia menjadi buruan. Benar atau tidak sukar untuk dijelaskan.

Dulu masa kecil-kecil dulu, cicak tokek nie memang berlambak aje ada kat kampung, bukan ada kat pokok-pokok je, malah ada je kat dinding-dinding rumah, lah nie tak tahu lah masih ada lagi ke tak, mungkin kalau ada pun kira nasiblah kalau jumpa. tapi bukan cicak tokek yang besar tu, yg kecik-kecik aje, tapi kalau jual tu puluhan ribu jugak untuk seekor.

Apa kaitannya dengan rumah burung walit ?. Diantara musuh dalam RBW adalah cicak toket . Di Terengganu cicak ini dipanggil “pok’ kel”. Cicak ini jika berada dalam rumah burung ia akan makan telor dan sarang. Akan burung juga akan dimakannya. Ia akan menjadi masalah besar kepada pemilik rumah burung. Dalam RBW ia pandai bersembunyi dan sukar untuk dikesan.

Kalau benar harganya ribu-ribu seekor buat apa nak bunuh baik biarkan ia membesar boleh jual sebagai pendapatan sampingan rumah burung walit. Ternak eje dalam RBW ,..untung tu.

Read more...

Daftar Ahli Usahawantani

Followers

There was an error in this gadget

IKLAN 1

Ruang iklan untuk disewa

IKLAN 2

Ruang Iklan untuk disewa
PELUANG KERJASAMA

Pihak Portal Usahawantani.com dan Akademi Usahawantani sedang dalam proses menyemak dan menilai kembali kursus-kursus UsahawanTani yang dianjurkan oleh pihak kami . Kami menjemput semua pengusaha-pengusaha yang berpengalaman ATAU baru dalam mengendalikan kursus-kursus usahawantani untuk berkerjasama atau menjadi panel kami . Sila hantarkan proposal anda kepada Pengurus Akademi UsahawanTani di email akademi@usahawantani.com . Maklumat yang mesti ada dalam proposal anda ialah :
1. Nama Anda / Syarikat
2. Alamat
3. Bidang UsahaTani
4. Kandungan Kursus
5. Bilangan Hari
6. Kos Kursus
7. Lokasi Kursus
8. Pengalaman
9. Cadangan kaedah kerjasama (option)


Daftar Ahli Usahawantani

Borang Pendaftaran

Nama
Email
No Handphone (e.g 019-1234567)
Lokasi (e.g Bandar/Negeri)
Image Verification
captcha
Please enter the text from the image:
[ Refresh Image ]


Nota : Selepas menekan butang 'Daftar' sila lihat email anda untuk kepastian bahawa pendaftaran anda telah diterima oleh pihak kami.

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP