Pihak usahawantani.com mempelawa semua petani penternak , nelayan dan peniaga berkaitan tani untuk menggunakan perkhidmatan blog usahawantani.com. Anda boleh mengiklan produk anda dilaman ini secara percuma . Marilah sama-sama kita memajukan industri asas tani ini . Hantarkan skrip atau banner iklan anda ke iklan@usahawantani.com Kami akan siarkan iklan anda di blog ini. Anda juga digalakkan untuk mendaftar sebagai pengguna laman usahawantani.com . Sebagai pengguna berdaftar anda akan sentiasa mendapat maklumat terkini dari kami . Sekian . Pentadbir @ Pulau Tawar Jerantut Pahang

03 December 2010

Cicak tokek dalam rumah burung walit.


Cicak tokek dalam rumah burung walit.

Difahamkan bahwa cicak tokek ini mengandungi suatu zat aktif yang mempunyai sifat theurapetik. fakta ini muncul seperti pada kejadian hempedu beruang yang ternyata juga mengandung zat aktif bersifat theurapetik. Zat aktif tersebut yang masih dalam tahap uji klinikal tahap 1 telah menunjukkan hasil yang signifikan. zat aktif yang diberi dengan nama IUPAC Tri-heksipentafenikol mempunyai sifat menghambat pertumbuhan kanker/metastasis sel kanker, melawan HIV dan H1N1 viral. Wallah hua’lam.


Dan sebelum ini jugak ada laporan dari akhbar kosmo.com.my mengenai cicak tokek ini. dan terdapat juga laporan dari harian metro. Sebab itu ia menjadi buruan. Benar atau tidak sukar untuk dijelaskan.

Dulu masa kecil-kecil dulu, cicak tokek nie memang berlambak aje ada kat kampung, bukan ada kat pokok-pokok je, malah ada je kat dinding-dinding rumah, lah nie tak tahu lah masih ada lagi ke tak, mungkin kalau ada pun kira nasiblah kalau jumpa. tapi bukan cicak tokek yang besar tu, yg kecik-kecik aje, tapi kalau jual tu puluhan ribu jugak untuk seekor.

Apa kaitannya dengan rumah burung walit ?. Diantara musuh dalam RBW adalah cicak toket . Di Terengganu cicak ini dipanggil “pok’ kel”. Cicak ini jika berada dalam rumah burung ia akan makan telor dan sarang. Akan burung juga akan dimakannya. Ia akan menjadi masalah besar kepada pemilik rumah burung. Dalam RBW ia pandai bersembunyi dan sukar untuk dikesan.

Kalau benar harganya ribu-ribu seekor buat apa nak bunuh baik biarkan ia membesar boleh jual sebagai pendapatan sampingan rumah burung walit. Ternak eje dalam RBW ,..untung tu.

Read more...

30 November 2010

SILAJ

SILAJ

Silaj adalah makanan ternakan ruminan yang terdiri daripada bahan rufaj yang berkelembapan tinggi di antara 35 % hingga 75 % kandungan air yang diperolehi melalui proses penapaian dan disimpan dalam keadaan kedap udara (anaerobic). Silaj sebagai salah satu sumber bekalan makanan ternakan berkualiti untuk ruminan mempunyai kelebihan berbanding dengan rumput segar dan hay kerana silaj dapat dikeluarkan sepanjang masa, proses pengeluarannya tidak bergantung kepada keadaan cuaca dan dapat dihasilkan daripada berbagai jenis bahan rufaj seperti rumput, batang jagung, pelepah kelapa sawit dan bahan-bahan lain. Silo (bekas simpanan silaj) terdiri daripada berbagai bentuk seperti bunker, stack, tower, tong plastik dan lain-lain. Faktor yang penting ialah bekas yang digunakan seharusnya praktikal dari segi pengendalian dan mesti dalam keadaan kedap udara.


PRINSIP DAN KEPERLUAN ASAS MEMBUAT SILAJ

Prinsip utama dalam membuat silaj ialah memastikan keadaan yang kedap udara dan kandungan karbohidrat larut air yang mencukupi. Keadaan kedap udara diperolehi dengan memadatkan bahan tanaman dengan segera bagi mengelakkan berlakunya proses pereputan bahan hijau dan separa hijau yang memerlukan udara.

Foder yang mempunyai bahan kering lebih daripada 35 % akan menyebabkan keadaan silaj menjadi kurang mampat dan ini akan menggalakkan pertumbuhan kulat. Bagi foder yang terlalu lembap (kurang 25% bahan kering) pula akan menghasilkan silaj yang masam, disamping kehilangan air dan nutrien yang banyak. Keperluan air ialah 65 – 75 % (25 – 35% bahan kering). Masa yang sesuai untuk mendapatkan kandungan air pada peratus tertentu bergantung kepada jenis tanaman. Foraj jagung perlu dipotong semasa berumur 75 hari manakala rumput gajah pula hendaklah dipotong pada umur tidak melebihi 40 hari.

KAEDAH MEMBUAT SILAJ

Foder untuk silaj hendaklah dipotong pendek di antara 3 – 15 cm supaya mudah dipadatkan. Foder di dalam silo hendaklah dipadatkan dengan secepat mungkin dalam masa dua hari selepas dipotong bagi menghindarkan udara daripada terperangkap. Keadaan ini mengurangkan pernafasan sel dan aktiviti enzim. Foder yang telah dipadatkan hendaklah diperam selama sebulan bagi menghasilkan silaj yang baik. Silaj yang baik boleh disimpan bertahun-tahun lamanya jika tidak diganggu.

Bahan silaj yang mengandungi kurang karbohidrat perlu ditambah dengan asid bukan organik (sulfuric, hidroklorik, fosforik) atau boleh juga menggunakan asid organik (formic, propionik) tetapi bahan-bahan tersebut sangat mahal. Untuk mengurangkan kos pengeluaran silaj, ianya boleh dicampur dengan jenis-jenis karbohidrat yang boleh di dapati dengan lebih murah seperti molas dan bijirin.

Semasa proses pemeraman perubahan bahan kepada produk tertentu dalam silaj akan berlaku. Secara am, karbohidrat dalam bahan hijau/segar yang diperam ditukarkan menjadi asid laktik atau asetik. Proses penukaran dilakukan oleh bakteria anaerobik dengan bantuan haba yang dihasilkan oleh sel tanaman yang masih hidup. Asid-asid yang dikeluarkan, terutamanya asid laktik akan merendahkan pH dan ini menyebabkan proses biokimia yang terjadi pada bahan silaj terhenti. Dengan ini bahan yang diperam akan dapat disimpan dengan baik dan kualiti pemakanannya dapat dikekalkan.

KENAPA SILAJ DIPERLUKAN

Kefahaman mengenai asas keperlan ternakan ruminan terhadap unsur asid lemak berwap (volatile fatty acid) mendorong pengusaha untuk menjalankan aktiviti pembuatan silaj. Tenaga yang diperlukan oleh ternakan ruminan diperolehi dalam bentuk asid lemak berwap daripada jenis asid asetik dan propionik dan bukan glukos seperti ternakan monogastrik. Asid lemak berwap ini digunakan oleh ruminan untuk tumbesaran, penghasilan susu dan lain-lain fungsi metabolik.

PEMERAMAN SILAJ

Silaj boleh diperam di dalam silo atau tanpa silo. Silo merupakan struktur kedap udara atau separa kedap udara yang digunakan untuk memeram silaj.

Faktor utama kerosakan silaj adalah disebabkan kehadiran udara di dalam silo. Udara menyebabkan bahan silaj rosak akibat tindakan bakteria aerobik. Bila kerosakan berlaku, silaj tersebut tidak boleh lagi digunakan sebagai makanan ternakan kerana tercemar oleh kulat, baunya tidak menyenangkan dan mendatangkan mudarat kepada ternakan.

Kualiti silaj dapat diukur berdasarkan kepada beberapa parameter. Silaj dianggap rosak bila warna menjadi kehitaman serta berbau tengik. Nilai pH yang rendah menunjukkan tahap fermentasi asid laktid dalam silaj yang baik. Nilai pH antara 3.8 hingga 4.2 adalah silaj yang berkualiti baik manakala pH melebihi 4.5 dianggap kualiti kurang baik. Nilai pH melebihi 5 adalah dianggap rosak.

Sehingga kini teknik-teknik penghasilan silaj dengan menggunakan tower, stack dan bunker silo tidak sesuai dipraktikkan di negara ini. Jenis-jenis silo tersebut menghasilkan peratusan silaj rosak yang tinggi. Masalah utama yang dihadapi ialah cara pemampatan serta system penutupan silo yang tidak sempurna yang menyebabkan keadaan aerobic. Disamping itu jenis silo yang digunakan ini, tidak boleh dipindahkan dari satu tempat ke tempat yang lain.

Bagi mengelakkan udara terperangkap di dalam silo, bahan silaj mesti dipadatkan semasa diisi ke dalam silo. Bila bahan diisi dengan padat, udara terperangkap berkurangan. Semakin kurang udara terperangkap, semakin baik kualiti silaj yang akan dihasilkan. Dua jenis silo yang lebih praktikal jika digunakan adalah seperti berikut:-

SILAJ TONG PLASTIK

Penggunakan tong plastik sebagai silo mula diterima oleh penternak kerana mudah dikendalikan. Tong plastik adalah paling sesuai digunakan berdasarkan saiz dan beratnya yang mudah dikendalikan, kualiti bahan plastkc yang mampu bertahan mengikut cuaca persekitaran, boleh digunakan berulang kali, harga lebih murah dan mudah diperolehi. Pada masa ini, teknik ini telah diterima pakai dan digunakan oleh penternak di Malaysia.

Penghasilan silaj menggunakan tong plastik sebagai silo, adalah dengan mendapatkan bahan silaj ke dalam silo, menggunakan tenaga manusia, di mana seseorang pekerja perlu memijak bahan silaj sehingga padat. Semakin kuat pijakan semakin padat bahan silaj dihasilkan. Biasanya kualiti silaj yang dihasilkan dengan cara ini akan mengalami sedikit kerosakan kerana tenaga pijakan manusia tidak menjamin udara di dalam silo dikeluarkan sepenuhnya. Memampatkan bahan silaj melalui pijakan manusia juga menggunakan banyak tenaga dan aktiviti ini amat meletihkan dan kurang praktikal. Akibatnya kualiti silaj yang dihasilkan sangat terhad dan kurang berkualiti.

Bagi mengatasi masalah memampatkan bahan silaj di dalam tong plastik, JPH telah merekacipta sebuah mesin pemampat mekanikal yang merupakan kombinasi daripada alat pemampat, alat penyedut udara serta tong plastik yang diubahsuai. Mesin tersebut terdiri daripada alat pemampat yang digerakkan oleh motor eletrik bagi menghasilkan tekanan kepada pam hidrolik. Satu plat dipasang di hujung pam untuk menekan bahan silaj supaya lebih padat. Plat ini boleh ditukar bergantung kepada saiz tong plastik yang digunakan. Lazimnya apabila bahan silaj diisi penuh, ia selalunya akan terkeluar melebihi paras muka tong plastik. Untuk menutup tong plastik dalam keadaan ini, kaedah menggunakan tangan adalah sangat sukar. Dengan menggunakan mesin berkenaan bahan silaj boleh diisi dengan kuantiti yang banyak kerana mampatan ini dapat menjimatkan jumlah tong yang digunakan dan udara di dalam tong dapat diminimumkan. Selain daripada itu, penutup tong dapat ditutup dengan kemas dan seterusnya menjamin tiada kebocoran udara agar proses fementasi silaj berlaku dengan sempurna.

Mesin ini juga dilengkapi dengan penyedut udara yang direka khusus bagi menyedut udara daripada tong plastik yang diubahsuai dengan memasang injap pada penutup tong.

Mesin pemampat mekanikal berpotensi besar untuk dikomersilkan kerana mempunyai ciri-ciri kecekapan tinggi dimana kerja-kerja menghasilkan silaj menjadi lebih mudah, cepat dan kualiti silaj yang dihasilkan adalah terjamin.

MODUS OPERANDI MESIN PEMAMPAT MEKANIKAL

Bahan foraj yang dipotong dengan saiz yang sesuai, diisi ke dalam tong plastik dengan menggunakan penyodok (spade). Tong plastik yang hampir penuh ditolak di atas roller conveyor sehingga di bawah plat dan ditekan dengan mengawal suis pam. Dua orang pekerja diperlukan untuk menjalankan kerja ini. Seorang untuk mengawal suis alat pemampat manakala seorang lagi menambah bahan foraj ke dalam tong plastik.

Bahan foraj ditekan dan diisi berulangkali sehingga tong plastik betul-betul penuh. Apabila penuh, penutup tong plastik diletak di atas tong dan ditekan dengan plat kemudian diklip. Udara lebihan di dalam tong disedut keluar dengan menggunakan alat penyedut udara melalu injap.

BANDELA BERBUNGKUS (SILAWRAP)

Silawrap atau bandela berbungkus adalah teknik baru dalam pembuatan silaj. Silaj berbungkus ini boleh dipindahkan dari satu tempat ke tempat yang lain dengan mudah sekali jika dibandingkan dengan kaedah-kaedah sebelumnya.

Silaj boleh diperam dengan membungkusnya. Mesin pembungkus bandela digunakan untuk kaedah ini. Walau bagaimanapun kaedah ini tidak sesuai untuk rumput gajah, jagung/sisa tanaman jagung dan sekoi kerana bahan yang besar dank keras akan mewujudkan rongga dan boleh memecahkan plastik pembungkus.

Sebelum membungkus, mesin pembandela mini digunakan dahulu untuk memungut bahan silaj. Mesin ini akan memungut dan memadatkan rumput serta mengikatnya supaya menjadi bandela yang berbentuk silinder. Bandela ini dikeluarkan dari bahagian depan mesin. Bandela ini kemudiannya disiram dengan molas atau urea sebagai bahan tambah sebelum dibungkus dengan mesin pembungkus. Untuk simpanan yang lama, perlu dipastikan supaya tiada tebukan atau pecahan pada bahagian plastik bungkusan ini. Penggunaan kaedah ini memerlukan kos yang tinggi kerana prosesnya melibatkan beberapa mesin dan peralatan yang lain.

SILAJ BATANG JAGUNG MANIS

Jagung manis jenis Thai Super Sweet merupakan satu tanaman kontan atau tanaman jangka pendek yang popular kerana ia mempunyai nilai jualan dan pasaran yang baik. Projek tanaman jagung manis boleh ditambahnilai jika ianya dapat diintegrasikan dengan pemeliharaan lembu fidlot. Gabungan kedua-dua aktiviti penternakan dan tanaman akan dapat mengoptimumkan penggunaan sumber tanah, gunatenaga dan sisi tanaman dijadikan sebagai makanan asas penggemukan lembu. Kos pembajaan akan dapat dikurangkan jika tinja daripada kandang lembu dapat disalurkan ke kawasan tanaman jagung.

Pokok jagung adalah satu tanaman yang berpotensi untuk dibuat silaj. Di negara barat, silaj jagung dibuat bersama-sama dengan jagungnya sekali. Silaj yang dihasilkan adalah berkualiti tinggi. Di negara kita, jika silaj jagung bersama jagungnya sekali dibuat silaj, ia tidak mendatangkan keuntungan yang tinggi.

Keuntungan yang optimum diperolehi sekiranya batang jagung sahaja diproses untuk silaj dan hasil jagung boleh dijual secara berasingan. 20 – 25 kg silaj batang jagung manis diperlukan oleh seekor lembu tenusu untuk sehari bersama foraj lain dan konsentrat.

Daripada kajian yang dijalankan, didapati sebanyak 17 tan metrik silaj batang jagung dapat dihasilkan daripada sehektar tanaman setelah diambil kira kehilangan bahan kering semasa proses membuat silaj dijalankan.

Pokok-pokok jagung dipotong dan dikumpulkan pada umur 75 hari selepas menanam. Sisa jagung hendaklah dipastikan tidak kering di ladang supaya kandungan kelembapan batang jagung sediaada akan memudahkan kemampatan bahan-bahan hancur dan menggalakkan keadaan anaerobic. Terdapat dua cara pungutan dan pemotongan batang jagung iaitu:-

i) - potong batang jagung secara manual

- angkut secara manual atau dengan treler

- cincang batang jagung dengan shredder



ii) - potong dan hancurkan batang jagung dengan forage harvester

- angkut dengan treler



Kerja memotong batang jagung perlu dilakukan dalam masa 3 hari selepas penuaian buah jagung dan diangkut dengan treler dari ladang ke kandang. Pemotongan batang jagung kepada keratan kecil untuk pemampatan dan proses pemeraman dijalankan dengan penggunaan forage chopper di tapak silo. Silaj yang dihasilkan dengan kaedah yang betul boleh digunakan selepas 3 hingga 4 minggu diawet tanpa terdedah kepada udara. Untuk meningkatkan mutu dan mempercepatkan proses fermentasi silaj sebanyak 1 % cairan molas disiram ke atas batang jagung semasa pemampatan. Sebanyak 10 kg molas/tan metrik silaj digunakan dengan kadar pencairan 1 kg molas kepada 5 liter air. Selepas tungkul jagung dituai, batangnya masih mengandungi sumber nutrien yang tinggi dan sesuai untuk ternakan. Semasa umur penuaian iaitu 75 hari kandungan protin kasar ialah 9.6 % dan tenaga ungkaibina (ME) adalah 7.82 MJ/kg boleh didapati dari batang jagung (jadual 1). Dengan kandungan nutrien yang agak tinggi pengawetan bahan tersebut perlu dijalankan bagi menampung kekurangan makanan ternakan semasa musim kurang baik.



Jadual 1 : Kandungan nutrien batang jagung manis segar dan silaj



Nutrien
Segar
Silaj

40 hari
60 hari
75 hari
Silaj Tanpa molas
Dicampur
1 % molas
Dicampur
2 % molas

Bahan kering
16.4
16.5
25
23.3
28.1
26.8

Protin kasar
12.5
11.9
9.6
8.2
11.2
12.4

Serat kasar
30.8
32.4
34.5
33.8
29.7
31.9

Fosforus
0.2
0.16
0.15
0.22
0.17
0.2

Kalsium
0.26
0.37
0.46
0.46
0.67
0.53

TenagaUngkaibina (MJ/kg)
8.4
8.19
5.86
5.86
6.27
6.09




SILAJ NAPIER (rumput gajah)

Di antara beberapa sepsis rumput terpilih yang didapati di negara ini, rumput gajah adalah yang paling sesuai untuk dijadikan silaj. Ini berdasarkan kepada penghasilan dan kandungan karbohidrat yang tinggi. Kajian menunjukkan rumput gajah perlu dipotong pada peringkat umur 40 hari untuk mendapatkan zat nutrien yang optimum. Kandungan protin kasar dan tenaga ungkaibina akan menurun dengan mendadak pada peringkat umur 75 hari (Jadual 2).

Jadual 2: Kandungan nutrien rumput napier segar dan silaj



Nutrien
Segar
Silaj

40hari


60Hari
75hari
40 hari
40 hari
dicampur
1 % molas
75 hari
tanpa molas
75 hari
dicampur
1 % molas

Bahan kering
14.8

31.6
15.3
19.6
28.6
36.2

Protin kasar
15.6
8.6
7.8
13.5
12.4
6.2
7.4

Serat kasar
33.5
36.4
46.9
32.8
26.5
38.1
27.5

Fosforus
0.18
0.15
0.16
0.36
0.19
0.14
0.14

Kalsium
0.30
0.41
0.36
0.40
0.67
0.34
0.72

Tenaga Ungkaibina(MJ/kg)
7.92
6.46
6.45
7.43
7.57
5.95
7.12


Pengambilan silaj oleh ternakan dijangkakan ada kaitan dengan kandungan zat nutrien seperti bahan kering, peratus protin, kadar asid laktik dan asetik serta paras ammonia di dalam silaj (Jadual 3). Keputusan kajian menunjukkan pengambilan silaj oleh ternakan adalah lebih tinggi apabila peratus bahan kering melebihi 40.



Jadual 3 : kesan peratus bahan kering dalam silaj ke atas pengambilan silaj oleh bebiri



Bahan
Bahan Kering Dalam Silaj (%)

22
40
45
80

pH silaj
4.48
4.49
4.53
5.89

Kandungan asid Laktik, % DM
5.06
4.11
3.19
0.19

Kandungan asid Asetik, % DM
4.91
3.21
2.88
0.62

Jumlah Asid Lemak Berwap (VFA)
10.46
7.53
6.26
1.0

Pengambilan bahan kering, g/kg berat badan W
49.1
57.3
58.8
63.2

Kadar Penghadaman Bahan Kering, %
58.2
60.1
60.0
61.1

Pengambilan N, g/hari
14.2
16.2
18.3
19.6

N kekal, g/hari
0.9
1.0
2.6
2.9

Kadar Penghadaman N, %
70.5
72.2
72.0
70.0

Pengambilan air, g/g DRY MATTER
3.5
2.4
2.4
2.2




Satu kajian perbandingan telah dijalankan menggunakan batang jagung manis dan rumput napier, dicampur dengan urea dan molas. Silaj batang jagung manis yang dicampur molas dan urea mengandungi Asid Detergent Fibre (ADF), Neutral Detergent Fibre (NDF), hemiselulosa dan selulosa (beberapa peringkat serat) yang lebih rendah, kandungan protin dan tenaga metabolisma yang lebih tinggi, dibandingkan dengan silaj yang tidak dicampur molas dan urea. Keadaan yang sama juga berlaku ke atas rumput napier.

Satu kajian lain yang dijalankan di luar negara membuat perbandingan ke atas silaj jagung pada dua peringkat umur dan campuran urea adalah seperti di Jadual 4.

Jadual 4: Perbandingan Silaj Jagung pada 2 peringkat umur dan Campuran Urea

Perlakuan/Nilai nutrien
Silaj jagung
Silaj jagung
(campur urea)

1
2
1
2

Bahan kering, %
26.0
39.1
26.1
38.8

Protin kasar, %
9.6
7.7
13.5
11.2

Karbohidrat mudah hadam, %
14.5
16.4
14.0
16.0

pH
3.7
3.7
3.7
3.9

Asid Laktik, %
7.3
4.7
7.9
5.3

Asid Asetik, %
1.9
1.1
1.9
1.3

Pengambilan makanan, g/hari
881
816
844
1000


Kajian tersebut menunjukkan nilai protin dan kegemaran serta pengambilan makanan oleh ternakan meningkat apabila silaj mengandungi urea.

Silaj adalah kaedah pengawetan yang mudah dan praktikal apabila terdapat foraj yang berlebihan. Ianya boleh disimpan lama dan digunakan semasa kekurangan foraj. Kualiti silaj adalah lebih baik jika dibandingkan dengan menggunakan kaedah-kaedah lain. Rasanya lebih enak disamping terdapat penambahan zat nutrien seperti tenaga, protin dan kadar penghadaman yang lebih tinggi.

SOAL JAWAB BERKAITAN SILAJ

i. Apakah ciri-ciri hibrid jagung silaj yang baik?

Ciri-ciri jagung silaj yang baik ialah hibrid yang dapat menghasilkan bahan kering yang tinggi iaitu di antara 30 – 36 % dan apabila 60 – 80 % daripada biji jagung mencapai kematangan.



ii. Manakah lebih baik diantara penuaian dilakukan pada peringkat awal daripada penuaian lewat?

Penuaian awal bagi tanaman seperti bijirin jagung, sekoi dan gandum adalah lebih baik daripada lewat. Tetapi kehilangan nutrien hendaklah dielakkan (jangan menuai bahan tanaman yang mengandungi kelembapan melebihi 70 %). Silaj yang dituai awal mempunyai pH yang rendah, kandungan asid yang tinggi dan berkemungkinan kehilangan bahan kering jika dibandingkan dengan penuaian lewat. Penuaian terlampau lewat akan merumitkan pemotongan dan pemadatan.

iii. Bagaimana membuat silaj daripada rumput tropika yang mengandungi kelembapan yang tinggi?

Foraj yang dipotong hendaklah dilayukan sehingga mengandungi 30 % bahan kering. Kemudian 10 – 25 kg molas ditambah bagi setiap satu tan metrik foraj segar.

iv. Berapakah saiz pemotongan yang sesuai?

- 3/8 inci (10-12 mm) bagi jagung, sekoi dan gandum

- ½ hingga 1 inci bagi rumput

- Saiz pemotongan yang lebih pendek diperlukan bagi foraj yang agak kering berbanding dengan foraj basah.



HASIL DAN POTENSI EKONOMI

SILAJ

Dengan pengeluaran sebanyak 1,100,040 kg setahun, kos pembangunan yang diperlukan adalah berjumlah RM113,490.00. Kos ini termasuk peralatan, mesin silager, tong penyimpanan dan sebagainya. Kos pengendalian sebanyak RM53,808.00 setahun diperlukan untuk mengeluarkan silaj tersebut.

Dari pengeluaran tersebut pengeluaran se kilogram adalah sebanyak RM0.059 dan ia adalah baik memandangkan harga silaj adalah RM0.15 se kilogram. Dalam analisis ini menunjukkan bahawa kadar pulangan adalah melebihi 40 %. Ini menunjukkan projek ini berdaya maju manakala nilai kini bersih yang positif dan tinggi menunjukkan bahawa projek ini amat positif dan menunjukkan keuntungan di masa hadapan. Manakala tempoh pulangan modal yang pendek iaitu kurang dari tiga tahun adalah amat sesuai .



Kos Pengeluaran per kg silaj
RM0.059

Jumlah kos tetap
RM113,490.00

Jumlah kos kendalian
RM53,806.00




Dayamaju Kewangan:

Kadar pulangan dalaman (IRR) 42.16 %

Nilai kini bersih (NPV) @ 10 % RM373,243.00

Nisbah faedah kos (BCR) @ 10 % 1.95

Tempoh pulang modal (PBP) 2.48



SILAJ
(Rumput Peram)



Silaj ialah bahan makanan ternakan hasil daripada pemeraman foder basah atau bahan sampingan pertanian yang disimpan ditempat yang kedap udara. Tanaman yang biasanya dibuat silaj ialah jagung, sekoi dan rumput-rumput seperti rumput gajah, rumpyt kuda, rumput pangola dan rumput para. Diantara bahan sampingan pertanian yang mungkin boleh dibuat silaj ialah seperti kulit koko, buangan kilang nenas, kulit kopi, pelepah kelapa sawit, jerami padi dan sisa tanaman jagong.

Tujuan utama pengeluaran silaj adalah untuk menyimpan foder atau bahan makanan ternakan tanpa mengurangkan mutu pemakanan dan silaj yang dihasilkan digunakan terutama ketika kekurangan foder atau bahan makanan ternakan.

Perinsip penting dalam pembuatan silaj, ialah penyimpanan yang terhindar dari oksijan dan mengelakkan dari pereputan (decomposition) semasa penyimpanan. Bahan-bahan yang hendak dijadikan silaj diperam didalam silo. Silo ialah satu struktur yang kedap udara. Ini menyebabkan bahan-bahan yang disimpan didalam silo tidak terdapat oksigen. Apa yang berlaku ketika pemeraman itu ialah karbohaidrat dalam bahan yang diperam bertukar menjadi asid laktik atau asetik. Proses penukaran dilakukan oleh bakteria-bakteria anaerobik.

Asid-asid ini akan merendahkan pH yan menebabkan proses biokimia dalam bahan-bahan yang diperam terhenti. Dengan ini bahan-bahan yang diperam akan disimpan dengan baik dan mutu pemakanan tidaklah begitu terjejas. bahan-bahan aditif seperti bijiran, asid formik, formaldehyde, asid propionik, garam biasa, amonia dan enzim sering juga ditambah untuk membaiki proses pemeraman.

Tanaman jagong telah diketahui dapat diperam menjadi silaj yang baik, diterima makan oleh ternakan dan dapat mengeluarkan hasil ternakan yang memuaskan. Untuk kawasan-kawasan yang agak kering, kegunaan tanaman sekoi boleh dipraktikkan. Tanaman sekoi mengandungai kandungan gula yang tinggi dan dapat menghasilkan silaj yang baik, tetapi kandungan asid prussik dalam sekoi boleh meracunkan ternakan, terutama sekali jika skoi dipotong terlalu muda atau tanaman didalam keadaan tekanan kemarau (stress periods) kemudaratan tidak akan berlaku jika sekoi diperam sebelum diberi makan.

Mutu silaj adalah bergantung kepada bahan asal pemeraman dan selalunya adalah lebeh rendah dari tanaman asal. Mutu dipengaruhi oleh kaedah pemeraman silaj, pemeraman yang menggalakan haba yang keterlaluan, tidak memadatkan bahan dengan betul, kandungan air yang terlalu rendah mengakibatkan silaj menjadi warna hitam atau coklat. Terlalu banyak kandungan air dalam tanah menyebabkan lelehan nutrien yang banyak dan merugikan.

Keperluan untuk menghasiklan silaj yang baik


Menghidarkan dari udara (silo yang kedap udara) untuk mengurangkan pernafasan sel-sel dan aktiviti enzim

Kandungan air dalam bahan diantara 65-75%

Kandungan karbohaidrat yang mencukupi (lebeh dari 3%) jika bijiran tidak menjadi bahan yang diperam, penambahan unsur karbohaidrat seperti jagung atau molasses adalah perlu untuk mengalakan pengeluaran asid asetik atau laktik dan menghindarkan aktiviti bakteria asid butitik.

Bahan hendaklah dipadatkan didalam silo dan pemeraman dilakukan dengan secepat mungkin.

Elakan foder yang diperam dari bercampur dengan bahan-bahan asing seperti tanah dan sebagainya.

Sifat-sifat silaj yang baik
a. Ph (tahap kemasaman) 4.5
b. Kandungan asid laktik 3 - 13 %
c. Kandungan asid butirik 0.2 %
d. Warna hijau - kekuningan / hijau keperangan
e. Bau menyenangkan, tidak busuk, saolah-olah bau cuka
f. Tahap basah tidak ada lilihan nutrien
g. Keperisiaan boleh diterima makan oleh ternakan
h. Nilai pemakanan hampir-hampir menyerupai dengan bahan -bahan asal

Kehilangan nutrien dalam proses pemeraman silaj

Pemeraman melibatkan perubahan kimia, jadi kehilangan nutrien tidak dapat dielakkan tetapi dapat dikurangkan. Jenis-jenis kehilangan ialah:-

Kehilangan nutrien (seepage losses) dalam benruk karbohidrat larutan air atau asid-asid meruap adalah dianggarkan 10 % dari bahan kering. Ini boleh dikurangkan dengan memotong foraj apabila mencapai tahap berat kering 30 - 35 % atau melayukan foder ketahap 65-75 % kandungan air sebelum diperam atau menambah bahan-bahan seperti jerami padi atau tongkol-tongkol jagong sebagai bahan mendap.

Kehilangan nutrien disebabkan oleh proses fermentasi ialah dianggarkan 5 % hingga 10 %

Kerosakan dipermukaan silaj dan juga dinding silo juga berlaku. kerosakan ini ialah diantara 0-25 % bergantung samada foder itu dipotong halus, padatan yang elok, kemasukan air hujan dan kegunaan penutup plastik yang baik.

Ada juga kerugian semasa memotong foder diladang

Jenis-jenis silo

Tower - silo (silo bulat)

Trench silo (silo dalam tanah)

Bunker silo (silo atas tanah)

Plastik covered stack silo (menutup longgokan rumput dengan kain plastik)



MENGUNAKAN SEMULA SISA TANAMAN (BATANG) JAGUNG UNTUK MAKANAN (SILAJ)
TERNAKAN LEMBU PEDAGING



PROSES MEMBUAT SILAJ BATANG JAGUNG (100 KG)

Batang jagung segar dicincang


Masuk dan memampatkan
Kedalam bekas kedap udara


Siram dengan larutan
Garam 1kg.+ UREA 1/2 kg.
Molases 1kg. + Air 4 liter


Tutup rapat
(Kedap udara)


Peram selama 21 hari


silaj


(Warna hijau kekuningan & Wangi seperti bau cuka)

CONTOH KEPADA PETANI / PENTERNAK

Luas tanaman jagung manis - 1 ekar

Hasil jagung : 10,000 tongkol

Pendapatan semusim : ( @ 0.30 / tongkol )

= RM 3,000.00

atau

= RM 936.00 / bulan

Hasil daripada batang jagung

Silaj : 6.4 m.t

atau

Boleh menternak 6 ekor lembu untuk tempoh 8 bulan

Pendapatan dari jualan lembu : RM 387.00 X 6 ekor = RM 290.25 / bulan
8 bulan

Pendapatan Petani Sebulan : RM 936.00 + RM 290.25 = RM 1226.25
(tidak termasuk kos buruh)


Kos Pengeluaran Jagung per ekar

Tenaga : Membajak =

Input : Baja, Benih & Racun = RM 64.00 x 3 bulan RM 192.00





PEMILIHAN LEMBU FIDLOT

Anak lembu Jantan

Umor > 12 bulan

Berat badan 150 - 200 kg.

Baka disyorkan :

Fresian sahiwal
Brahman
Hereford
Draughtmaster
Kacukan tempatan
Tempoh pemeliharaan 8 bulan



KEPERLUAN MAKANAN (saekor lembu)

Silaj : Purata Kadar = 5.0 kg. sehari
atau
1,200 kg untuk 8 bulan

PKC : Purata kadar = 4.5 kg. sehari
atau
1,080 kg. untuk 8 bulan

Nisbah : PKC : Silaj
1,080 : 1,200
47 % : 53 %



PROJEK FIDLOT DI INSTITUT PERTANIAN

Baka FS, DM
Bil 10 Ekor
Mula Julai 1998
Makanan PKC + SILAJ
Berat badan ( 1 ekor )

1. Julai 1998 180 kg.
2. Mac 1999 345 kg

Kadar pertambahan berat badan 0.82 kg. sehari (purata)



KANDUNGAN NUTRIEN JAGUNG MANIS VS RUMPUT NAPIER

Nutrien
Silaj Jagung Manis
Rumput Napier

Bahan Kering
23.3 (25.0)
31.6

Protein Kasar
8.2 (9.6)
8.6

Crude fibre
33.8 (34.5)
46.9

Crude fat
1.6 (1.6)
1.9

Total Ash
8.2 (8.2)
6.9

N-free extract
48.2 (46.1)
35.7

Phosphorus
0.22 (0.15)
0.16

Calcium
0.46 (0.46)
0.36

Metaboliszable (energy)
5.86 (7.28)
6.45




TANAMAN JAGUNG MANIS

Umor 70 - 75 hari

Hasil Jagong
25,000 tongkol / ha

10,000 tongkol / ekar

2,500 tongkol / ¼ ekar

Silaj
16 m.t / hektar (6.4 m.t / ekar)

1.6 mt / ¼ ekar

ANGARAN PENDAPATAN (Bagi saekor lembu berat - 300 kg.)

Pendapatan Kasar :



RM

Daging (30 %)
90 kg. x 14.00
1260.00

Tulang (7.5 %)
25 kg. x 9.00
225.00

Organ dalam
10 kg. x 8.00
80.00

DLL

50.00

Jumlah

1,615.00



KOS PENGELUARAN


RM

Anak Lembu 130 kg. @ RM 5.60
328.00

Makanan (PKC + dll
500.00

Jumlah
1,228.00


Pendapatan Bersih:

RM 1,615 - 1,228 = RM 387.00

Read more...

30 September 2010

PANDUAN MENANAM HALIA

PANDUAN MENANAM HALIA

Pengenalan

Halia (Zingiber officinale Rsc.) adalah tanaman yang diusahakan secara kecil-kecilan untuk memenuhi keperluan pasaran tempatan. Rizom halia banyak digunakan sebagai rempah perasa dalam makanan dan ubat.

Halia ditanam samada sebagai tanaman tunggal atau selingan di tanah-tanah mineral dan gambut. Penanaman halia di tanah gambut mempunyai potensi sebagai tanaman kontan dan tanaman selingan. Halia biasanya ditanam di ladang-ladang nenas, kelapa sawit, getah dan buah-buahan.

Jenis-jenis Halia

Jenis-jenis utama yang ditanam di negara ini ialah Halia Bentong, Halia Taiwan dan Halia Indonesia.

· Jenis Bentong
Mempunyai rizom yang besar dan berisi bendalir (belendir dan berair). Warna keputih-putihan.

· Jenis Taiwan
Mempunyai jari-jari rizom yang besar penuh berisi, berlendir dan sederhana pedas.

· Jenis Indonesia
Mempunyai rizom yang panjang dan berwarna kuning muda.

PENANAMAN

Tanah dan Iklim:
Halia sesuai ditanam di pelbagai jenis tanah (termasuk tanah gembur) yang mempunyai saliran baik serta gembur dan peroi, dan tidak menyekat tumbesaran rizom. Kajian menunjukkan halia hidup subur pada pH 5.5 hingga 6.5. Walau bagaimanapun ianya boleh juga ditanam di tanah gambut yang pH nya 3.8. Halia memerlukan taburan hujan sebanyak 200 hingga 260 cm setahun dan ia juga perlu sedikit naungan.

PERSEDIAAN BAHAN TANAMAN

Halia ditanam daripada keratan rizom tua yang berumur lebih pada sembilan bulan. Rizom yang berpenyakit eloklah dimusnahkan untuk mengelakkan merebaknya penyakit bakteria dan kulat halia.

Rizom-rizom disimpan di tempat teduh dan berangin selama dua hingga tiga minggu untuk percambahan tunas-tunas. Kemudian rizom dikerat 5 cm panjang dan mempunyai sekurang-kurangnya dua mata tunas.

Anggaran 25-33 keratan boleh didapati daripada 1 kg rizom. Keperluan bahan tanaman dianggarkan 1,500-2,000 kg rizom segar sehektar. Rizom-rizom direndam selama lima minit dalam larutan Bordeaux (4:5:50). Selepas itu keringkan semalaman sebelum menanam. Tujuan merendam dalam larutan tersebut ialah untuk mengurangkan berlakunya penyakit layu.

PENYEDIAAN TANAH
Tenggala dan gembur tanah sebelum menanam. Buatkan batas 30 cm tinggi 61 cm antara batas.


MENANAM DI LADANG

Sebaik-baiknya halia ditanam dalam bulan Februari dan Mac iaitu musim permulaan hujan. Ini membantu percambahan rizom-rozom. Musim kemarau berikutnya pula mengurangkan berlakunya penyakit layu.

Petani-petani biasanya mengamalkan jarak tanaman 25-30 cm empat persegi di Bukit Tinggi; dan 20 cm x 30 cm dua baris di Tanjung Sepat. Walau bagaimanapun jarak tanaman yang disyorkan ialah 60 cm dalam barisan. Jarak sebegini menggalakkan pembesaran rizom yang lebih subur dan memberi sejumlah 53,796 pokok sehektar.

Atur keratan-keratan rizom di atas batas. Gali lubang sedalam 15 cm dan letakkan rizom dengan 'mata' menghala ke atas. Kambus dan kejapkan tanah. Beri naungan kepada pucuk-pucuk baru yang muncul dalam masa 2-4 minggu selepas menanam.

Pembajaan bagi jarak tanaman halia 0.25 m x 0.5 m

Kepadatan tanaman sehektar (pokok)

Keperluan benih sehektar

Masa membaja

Jenis baja

Kadar baja sehektar

Umur mula berhasil (bulan)

Tempoh pengeluaran hasil

Anggaran hasil sehektar


51,200

1,500 kg umbisi

1 MST
24 HLT
56 HLT
84 HLT
112 HLT
140 HLT

Tahi ayam
12:12:17:2
12:12:17:2
12:12:17:2
12:12:17:2
12:12:17:2

3-5 mt
300 kg
300 kg
300 kg
300 kg
300 kg

8-9
Halia tua


4.5-5
Halia muda

-




15-22 mt



9.0 mt

Nota: MST - Minggu sebelum tanam HLT -Hari lepas tuai

PENJAGAAN

· Pembajaan
Disyorkan mengikut keadaan tanah.

Tanah gambut - gunakan baja campuran yang mengandungi 73 kg N, 44 kg P2Os dan 236 kg K20 sehektar. Tanah bukan organan disyor menggunakan baja campuran yang mengandungi 56 kg N, 67 kg P2Os dan 112 kg K20 sehektar.

· Merumput
Sekurang-kurangnya 1-3 pusingan merumput dibuat semasa membaiki batas-batas.


MEMUNGUT HASIL
Halia dituai sebagai halia muda yang berumur 41/2 - 5 bulan dan halia tua berumur 9 bulan selepas menanam. Kelewatan memungut hasilnya akan meninggikan kandungan sabut.


PENYAKIT, PENYEBAB SERTA KAWALANNYA

· Layu baketeria (Ralstonia soslanacearum)
Daun kering perang keemasan, layu dan kering. Batang dan rhizom menjadi lembik dan busuk. Guna benih dari pokok yang bebas penyakit. Musnah pokok yang berpenyakit dan elak menanam halia di kawasan yang sama. Dapatkan saliran ladang yang baik.

· Reput akar (Phytophthora spp.)
Bahagian yang diserang berair dengan cepat dan reput. Gilirkan tanaman

· Ulat pengorek (Udasspes folus)
Sembur racun Pemethrin atau Methamidophos.

· Bintik Daun (Phyllosticta zaingibera)
Sembur racun kulat Benomyl.


PENGUTIPAN HASIL

Hasil boleh dipungut sebagai halia muda semasa berumur 4-5 bulan dan halia tua semasa berumur 8-9 bulan (batang daun mula menjadi kuning). Halia yang dipungut sekiranya terdedah lama kepada cahaya matahari, akan kehilangan air dan mutunya merosot. Hasil tua adalah diantara 12-18 tan/hektar dan halia muda ialah 9 tan/hektar. Hasil purata halia tua ialah 15 tan/hektar.


RANTAIAN LAMAN HALIA

Sila klik pada tajuk-tajuk di bawah ini:-

KEGUNAAN

Masakan dan makanan

Halia digunakan sebagai rempah perasa dalam masakan dalam bentuk halia segar, halia kering dan halia bergula. Halia juga boleh diproses sebagai serbuk halia, halia jeruk dan bahan perasa untuk pelbagai makanan seperti sos dan bakeri.

Perubatan

Biasanya dalam perubatan halia diambil dalam bentuk minuman halia, halia kering, air rebusan halia atau pati halia. Halia dikatakan dapat membantu menghadamkan makanan, menguatkan tenaga batin, menambahkan air mani dan membuang angin yang terdapat di dalam usus kecil dan usus besar. Ubat-ubatan dari halia juga dikatakan boleh mengawal beberapa penyakit seperti deman, batuk, migrin, sakit gigi, sakit tulang, sengugut dan sesak dada. Halia juga bersifat karminatif, stimulant dan pembunuh kuman jika diambil sebagai ubat. Penyelidikan yang dibuat oleh penyelidik Universiti Michigan yang diterbitkan di American Association of Cancer Research menunjukkan bahawa halia mampu membunuh sel barah.

Kegunaan lain

Halia boleh diproses untuk pengeluaran minyak dan hasil ekstrak. Bahan aktif dalam ekstrak halia ialah gingerols dan oleoresin. Minyak halia boleh dijadikan bahan perisa minuman buah-buahan, konfeksionari, kosmetik dan ubatan.

Khasiat dan Kegunaan

Halia digunakan sebagai rempah perasa dan ubatan. Tanaman ini tergolong dalam kategori ubat-­ubatan tradisional Melayu yang dikatakan dapat membantu menghadamkan makanan, menguatkan tenaga batin, menambahkan air mani dan membuang angin yang terdapat di dalam usus kecil dan usus besar. Ubat-ubatan dari halia juga dikatakan boleh mengawal beberapa penyakit seperti deman, batuk, migrin, sakit gigi, sakit tulang, sengugut dan sesak dada. Halia juga bersifat karminatif, stimulant dan pembunuh kuman jika diambil sebagai ubat. Halia boleh diproses untuk pengeluaran minyak dan hasil ekstrak. Bahan aktif dalam ekstrak halia ialah gingerols dan oleoresin. Minyak halia boleh dijadikan bahan perisa minuman buah-buahan, konfeksionari, kosmetik dan ubatan. Biasanya dalam perubatan halia diambil dalam bentuk minuman halia, halia kering, air rebusan halia atau pati halia manakala dalam masakan pula dalam bentuk halia segar, halia kering dan halia bergula. Halia juga boleh diproses sebagai serbuk halia, halia jeruk dan bahan perasa untuk pelbagai makanan seperti sos dan bakeri.

Read more...

12 April 2010

Kursus Cendawan Tiram Teknologi Jepun


Assalamualaikum dan salam sejahtera,Bagi memenuhi permintaan ramai Kursus Cendawan Tiram Teknologi Jepun yang telah bermula pada tahun 2008 akan diteruskan untuk tahun ke 4 dan berikut ini jadual kursus untuk Januari 2012 hingga June 2012 . Kos yang murah dan praktikal serta tunjuk ajar yang secukupnya dari tenaga pengajar yang berpengalaman menyebabkan kursus ini terus bertahan untuk tahun ke 4.

DAFTAR SEKARANG KLIK SINI atau isi borang dibawah ini .






DAFTAR SEKARANG KLIK SINI atau isi borang dibawah ini .


Untuk maklumat lanjut tentang kursus-kursus yang lepas klik sini .


usahawantani.com



Read more...

Kebun Pisang Musnah Di Kerjakan oleh Kerbau

 
Longkang terpaksa dibina mengelilingi pagar untuk mengelakakn kejadia serupa berulang

Read more...

06 February 2010

Kenapa pertanian Thailand berjaya?

Kenapa pertanian Thailand berjaya?


Kegigihan petani Thailand mengusahakan dan memasarkan hasil tanaman mereka sememangnya diketahui ramai.


RAKYAT Malaysia kadangkala terlupa bahawa banyak produk pertanian yang dihasilkan anak tempatan sebenarnya berkualiti. Apa yang sering kali kedengaran ialah mereka teruja dengan produk pertanian dari negara jiran di sebelah utara iaitu Thailand.

Beras siam, mangga siam dan durian siam adalah antara produk pertanian keluaran negara itu yang kerap kali kita dengar.

Mengapa demikian? Adakah kerana produk pertanian kita seperti durian dengan baka D24 dan sebagainya serta benih padi MR219 sebagai contoh, belum begitu berdaya saing.

Ada beberapa persoalan yang timbul dan ini dijawab jelas oleh seorang usahawan pertanian yang juga Konsul Kehormat Diraja Thailand yang berpejabat di Langkawi, Datuk Shazryl Eskay Abdullah.

Pada pertemuan dengan Mega di Kuala Lumpur, baru-baru ini, beliau yang dilantik ke jawatan tersebut pada 2004 berkongsi beberapa persoalan untuk direnungi bersama.

Antaranya, kenapa buah dan sayur Thailand lebih baik dan kenapa sayur negara berkenaan mampu bersaing dalam pasaran eksport.

Persoalannya yang tidak kurang pentingnya ialah kenapa keluaran padi negara berkenaan cukup berkualiti dan mampu memnuhi keperluan eksport?

Persoalan-persoalan tersebut berada dalam lingkungan sektor agro makanan dan selanjutnya beliau membawa kepada persoalan lain iaitu kenapa kita mampu berada dalam kedudukan pertama dalam industri kayu getah.

Beliau yang berasal dari Kedah, menjelaskan terdapat beberapa perkara yang mendukung kejayaan Thailand dalam bidang pertanian.

Pertama, ia berkaitan dengan tenaga kerja yang mana mereka komited, tidak ortodoks dan menguasai teknologi baru.

''Kerajaan Thailand sentiasa meningkatkan pengetahuan dalam bidang teknologi pertanian serta asas tani kepada golongan petani mereka'' ujarnya.

Perkara kedua berkaitan dengan sistem atau pendekatan pertanian di negara berkenaan. Shazryl Eskay merujuk kepada sikap petani yang menganggap pertanian adalah satu industri.

Katanya, oleh kerana sumber tanah adalah terhad, petani mengeksploitasi setiap inci tanah pertanian dan setiap pokok yang mereka tanam.

''Di Malaysia, kita memberi tumpuan kepada pokok sehektar demi sehektar berbanding tumpuan kepada sepokok demi sepokok.

Setiap petani juga, katanya, diajar bahawa untuk berjaya dalam pertanian, amalan secara holistik adalah penting kerana kualiti dan kuantiti hasil pengeluaran bergantung kepada pokok yang sihat.

Pokok yang sihat pula bergantung kepada tanah yang subur, manakala tanah yang subur bergantung kepada kandungan atau sistem biodiversiti tanah seperti mikrob, cacing dan hidupan lain dalam tanah.

Pada masa sama, kerajaan negara berkenaan juga meningkatkan infrastruktur pertanian dengan menyediakan pusat pungutan dan pemprosesan hasil setiap daerah dan sistem silo (simpanan bijirin).

Faktor ketiga yang beliau kongsi ialah penggunaan benih yang bermutu.

Katanya, klon benih memainkan peranan penting kerana yang menentukan sama ada kualitinya baik seperti tahan lama, saiz sesuai, manis dan cantik.

Keseragaman klon juga penting dalam industri buah khususnya untuk pengetinan, selain kualiti tahan penyakit.

Faktor keempat yang tidak kurang pentingnya ialah baja.

Menurut beliau, baja yang baik mengandungi nutrien yang lengkap untuk keperluan tanaman dan tidak memudaratkan tanah serta mikroorganisme.

''(Kebanyakan) baja yang berada di pasaran kini tertumpu kepada keperluan tanaman sahaja," katanya.

Beliau mempersoalkan kenapakah pokok yang yang telah diberi baja masih mengalami masalah seperti penyakit, tidak mengeluarkan getah dan buah tidak berkualiti,

Apa yang berlaku dakwanya ialah masalah 'defiseinsi nutrin' kerana pokok tidak mendapat kuantiti dan baja yang diperlukan.

''Pokok perlu 16 jenis nutrien tapi yang dapat hanya baja N.P.K. sahaja sedangkan (nutrien) yang lain diabaikan," katanya.

Katanya, negara berkenaan memanfaatkan baja untuk melakukan transformasi industri pertanian dan nama baja yang digunakan ialah Silicon 23 iaitu sejenis baja mineral dan natural dari negara berkenaan.

Faktor kelima ialah sistem pemasarannya yang mana ia melibatkan syarikat penerbangan Thai Airways, amalan menggunakan koperasi pengangkutan dan pembungkusan yang berkualiti.

Oleh itu, katanya, faktor-faktor tersebut wajar diberi perhatian sekiranya industri pertanian negara hendak ditransformasikan bersungguh-sungguh.

Beliau bagaimanapun berkata, sektor pertanian tempatan telah memperkenalkan banyak klon benih dan baka untuk meningkatkan kualitinya.

Bagaimanapun, tanaman tersebut perlu nutrien yang lengkap dan berkesan untuk mencapai sasaran pengeluarannya.

Shazryl Eskay menjelaskan, pembajaan penting kerana ia mampu menggantikan nutrien dan melengkapkan apa yang kurang

Katanya, kadangkala berlaku kes yang mana tanaman masih bermasalah meskipun telah diberi baja.

Kelapa sawit sebagai contoh merupakan jenis monoecious yang mampu menghasilkan bunga betina atau jantan.

"Waktu pembentukan jantina adalah sangat penting bagi tanaman itu dan sekiranya berlaku stres, penghasilan bunga betina terbantut," katanya.

Katanya, keadaan itu akan menyebabkan pembentukan bunga jantan yang antara lain disebabkan tidak mendapat nutrien yang cukup dan lengkap.

Tanaman yang tidak mendapat nutrien yang cukup dan lengkap mengalami masalah kekurangan zat. Ia disebabkan oleh dua faktor iaitu apabila tanaman tidak mendapat kuantiti nutrien yang diperlukan dan tanaman tidak mendapat jenis nutrien yang diperlukan.

Kuantiti nutrien pula bergantung kepada jenis tanah sama ada berpasir tanah liat atau berasid.

Jika berpasir, baja akan hilang melalu proses larut resap dan jika tanah liat , baja akan hilang menerusi proses pemeruwapan dan hilang apabila dalam proses larian permukaan semasa hujan.

Pembajaan di tanah berasid pula akan menyebabkan fosfat terikat dan tidak dapat digunakan oleh tanaman.

Justeru, waktu menabur baja penting bagi mengelakkan masalah tersebut.

Bagi jenis nutrien pula, beliau menjelaskan. tanaman memerlukan 16 jenis nutrien untuk proses tumbesaran dan pengeluaran yang baik.

Nutrien yang sentiasa digantikan melalui proses pembajaan adalah NPK dan magnesium sahaja.

Read more...

05 February 2010

Ladang kontrak lahirkan usahawan

Oleh KHAIRUNNISA SULAIMAN


Mohd. Mokhtar Ismail (kanan) meninjau tanaman cili semasa lawatan ke ladang kontrak di Pulau Indah, Pelabuhan Kelang, Selangor.


KEMENTERIAN Pertanian dan Industri Asas Tani sentiasa memberikan perhatian, khidmat nasihat dan bantuan bagi meningkatkan lagi tahap dan mutu pertanian di negara ini.

Salah satu cara adalah dengan mengubah pertanian tradisional kepada pertanian yang lebih moden dan mendatangkan hasil berlipat kali ganda.

Antaranya menerusi High Impact Project (HIP) atau Projek Berimpak Tinggi bagi membantu meningkatkan pertanian negara.

Buat masa ini terdapat lima Projek Berimpak Tinggi yang dilaksanakan oleh Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani iaitu Taman Kekal Pengeluaran Makanan (TKPM), Zon Industri Akuakultur (ZIA), Pusat Fidlot Nasional (NFC), Industri Asas Tani (IAT) dan Ladang Kontrak.

Di Selangor saja terdapat 250 petani yang terlibat dengan ladang kontrak di mana 25 peserta atau 10 peratus terletak di Pulau Indah, Pelabuhan Kelang, Selangor.

Bermula hanya dua orang peserta ladang kontrak pada penghujung 2004 yang menanam tembikai tanpa biji, jagung manis dan timun susu pada tanah seluas lima ekar dan kini terdapat 25 pengusaha ladang kontrak berdaftar dengan Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) di atas tanah seluas 40 hektar (100 ekar).

Ketua Setiausaha Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Mohd. Mokhtar Ismail berkata, matlamat ladang kontrak adalah bagi memastikan pasaran, meningkatkan pendapatan, meningkatkan pemasaran, menghasilkan produk berkualiti serta meningkatkan teknologi rantaian berkekalan.

"Ladang kontrak merupakan hasil perjanjian dengan pengusaha dengan agensi Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani yang diperbadankan (MoA Inc).

"Ini termasuk Jabatan Pertanian, Lembaga Pertubuhan Peladang (LPP), Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (MARDI), FAMA dan Agro Bank," katanya selepas melakukan lawatan kerja ke lima buah ladang kontrak di Pulau Indah baru-baru ini.

Beliau menegaskan semua agensi di bawah Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani menggembleng tenaga membantu petani dengan MARDI terlibat dalam penyelidikan dan pembangunan (R&D), Jabatan Pertanian memberikan bimbingan, pembiayaan dari Agrobank manakala FAMA pula terlibat dalam pemasaran.

"Sayur-sayuran dan buah-buahan mempunyai permintaan yang tinggi dan dengan adanya kontrak dengan FAMA dapat memastikan pendapatan petani yang berterusan," katanya.

Mohd. Mokhtar berkata, ladang kontrak telah mencapai sasaran yang ditetapkan dengan petani menanam 17 jenis sayur-sayuran dan 13 jenis buah-buahan berdasarkan permintaan dan keserasian tanah.

Kawasan Klang mempunyai peserta ladang kontrak paling ramai kerana jawatankuasa kerja yang aktif dalam membantu peserta.

Malah selepas Majlis Pembangunan Pertanian Parlimen (MPPP) ditubuhkan melibatkan jentera kerajaan, organisasi bukan kerajaan dan ketua masyarakat menjadikan program ladang kontrak menjadi lebih mudah.

Sementara ini Pengarah FAMA Negeri Selangor, Rohizad Ridzwan berkata, MPPP melibatkan 22 kawasan Parlimen di Selangor dengan kerjasama jentera kerajaan, organisasi bukan kerajaan (NGO) dan ketua masyarakat.

"Pulau Indah mencatatkan bilangan peserta ladang kontrak sehingga 10 peratus daripada seluruh Selangor kerana penglibatan ketua masyarakat serta golongan belia yang aktif dalam pertanian," katanya.

Manakala Pengarah Lembaga Pembangunan Nanas Malaysia (LPNM), Selangor Rosmizam Md. Yusof berkata, walaupun masih tidak terdapat penanam nanas berdaftar dengan pihaknya tetapi ini merupakan peluang memperkenalkan tanaman nanas di Pulau Indah.

"Buat masa ini pihak LPNM menjalankan promosi besar-besaran bagi menanam nanas dengan memberikan subsidi tanaman dalam bentuk input pertanian," katanya.

Read more...

AKUATROP bangunkan teknologi biakbaka kelah


NAIB canselor umt, prof. dr. aziz deraman (depan) tertarik dengan penyelidikan kelah yang dijalan di kampus induk universiti berkenaan.


UNIVERSITI Malaysia Terengganu (UMT) merupakan antara institusi pengajian tinggi awam (IPTA ) yang ulung dalam penyelidikan mengenai marin dan akuakultur.

Selain pembangunan projek Akuaponik satu lagi tumpuan Institut Akuakultur Tropika (AKUATROP) ialah penyelidikan kelah yang bermula pada 2007.

Ia sejajar dengan tumpuan dan bidang kekuatan universiti terbabit dalam penyelidikan pembiakkaan ikan kelah.

Kelah dipilih kerana ia merupakan spesies yang terancam, dan merupakan spesies ikan sungai semulajadi di Tasik Kenyir.

Malah, spesies berkenaan mempunyai potensi yang sangat tinggi pada aspek pelancongan, rekreasi, ternakan, industri ikan hiasan dan juga sumber protein manusia.

Kelah juga merupakan antara spesies yang bernilai tinggi seperti ikan kelisa dan arowana yang terkenal dalam aspek ikan hiasan.

Insitut yang diberi tanggungjawab dalam penyelidikan ialah Institut Akuakultur Tropika (AKUATROP) yang menjadi peneraju dalam penyelidikan dalam bidang akuakultur.

Menurut seorang penyelidik AKUATROP , Prof. Madya Dr. Abol Munafi Ambok Bolong, tujuan penyelidikan kelah itu ialah untuk program pemuliharaan dan pemeliharaan spesies.

"Habitat asal spesies ini telah diancam dan dilabelkan sebagai spesies terancam selain menghasilkan satu program teknologi pembiakbakaan dan pengurusan induk ikan kelah di Tasik Kenyir,'' kata beliau.

Penyelidikan tersebut juga bertujuan menjalinkan kerjasama antara pihak tempatan dan UMT dalam menjalankan program pemuliharaan dan pemeliharaan kelah di Tasik Kenyir. Lebih penting untuk membangunkan ternakan ikan kelah dalam akuakultur di Malaysia dan juga menjadikan UMT sebagai pusat rujukan ke atas kajian ikan kelah.

Beliau yang menjalankan penyelidikan tersebut dengan dibantu oleh seorang pegawai sains dan dua penolong pegawai sains selain tiga pelajar sarjana berkata, spesies kelah yang terlibat dalam projek tersebut ialah Tor tambroides dan Tor dourenensis .

Lebih penting katanya, penyelidikan itu diharap dapat membantu penternak tempatan memelihara ikan kelah dengan menghasilkan program pengurusan ikan kelah yang betul.

Pihaknya juga mahu supaya penyelidikan seumpama itu dapat membantu pengurusan ikan kelah di santuari kelah dari pelbagai aspek seperti pengurusan induk, pengurusan makanan, dan pengurusan kesihatan ikan kelah di Tasik Kenyir.

Setakat ini penyelidikan tersebut masih belum menerima sebarang pembiayaan dan sedang memohon bantuan kewangan melalui dana e-science dan juga Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECER).

Untuk jangka panjang projek pembiakbakaan itu diharapkan dapat menghasilkan program pengurusan ikan kelah yang betul dari pelbagai aspek. Ini bermula daripada pengurusan induk, sistem ternakan, pemakanan, kesihatan ikan dan sebagainya bagi memudahkan penternak memahami dan mempelajari penternakan ikan kelah.

Menurut Abol Munafi, AKUATROP juga juga menjalankan kajian ke atas spesies lain dalam mempelbagaikan penyelidikan dan memperluaskan bidang kajian bagi memenuhi kehendak semasa.

Sebelum ini beliau terlibat dalam penyelidikan membiakbaka ikan ketutu.

Read more...

Daftar Ahli Usahawantani

Followers

There was an error in this gadget

IKLAN 1

Ruang iklan untuk disewa

IKLAN 2

Ruang Iklan untuk disewa
PELUANG KERJASAMA

Pihak Portal Usahawantani.com dan Akademi Usahawantani sedang dalam proses menyemak dan menilai kembali kursus-kursus UsahawanTani yang dianjurkan oleh pihak kami . Kami menjemput semua pengusaha-pengusaha yang berpengalaman ATAU baru dalam mengendalikan kursus-kursus usahawantani untuk berkerjasama atau menjadi panel kami . Sila hantarkan proposal anda kepada Pengurus Akademi UsahawanTani di email akademi@usahawantani.com . Maklumat yang mesti ada dalam proposal anda ialah :
1. Nama Anda / Syarikat
2. Alamat
3. Bidang UsahaTani
4. Kandungan Kursus
5. Bilangan Hari
6. Kos Kursus
7. Lokasi Kursus
8. Pengalaman
9. Cadangan kaedah kerjasama (option)


Daftar Ahli Usahawantani

Borang Pendaftaran

Nama
Email
No Handphone (e.g 019-1234567)
Lokasi (e.g Bandar/Negeri)
Image Verification
captcha
Please enter the text from the image:
[ Refresh Image ]


Nota : Selepas menekan butang 'Daftar' sila lihat email anda untuk kepastian bahawa pendaftaran anda telah diterima oleh pihak kami.

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP