Pihak usahawantani.com mempelawa semua petani penternak , nelayan dan peniaga berkaitan tani untuk menggunakan perkhidmatan blog usahawantani.com. Anda boleh mengiklan produk anda dilaman ini secara percuma . Marilah sama-sama kita memajukan industri asas tani ini . Hantarkan skrip atau banner iklan anda ke iklan@usahawantani.com Kami akan siarkan iklan anda di blog ini. Anda juga digalakkan untuk mendaftar sebagai pengguna laman usahawantani.com . Sebagai pengguna berdaftar anda akan sentiasa mendapat maklumat terkini dari kami . Sekian . Pentadbir @ Pulau Tawar Jerantut Pahang

03 December 2010

Cicak tokek dalam rumah burung walit.


Cicak tokek dalam rumah burung walit.

Difahamkan bahwa cicak tokek ini mengandungi suatu zat aktif yang mempunyai sifat theurapetik. fakta ini muncul seperti pada kejadian hempedu beruang yang ternyata juga mengandung zat aktif bersifat theurapetik. Zat aktif tersebut yang masih dalam tahap uji klinikal tahap 1 telah menunjukkan hasil yang signifikan. zat aktif yang diberi dengan nama IUPAC Tri-heksipentafenikol mempunyai sifat menghambat pertumbuhan kanker/metastasis sel kanker, melawan HIV dan H1N1 viral. Wallah hua’lam.


Dan sebelum ini jugak ada laporan dari akhbar kosmo.com.my mengenai cicak tokek ini. dan terdapat juga laporan dari harian metro. Sebab itu ia menjadi buruan. Benar atau tidak sukar untuk dijelaskan.

Dulu masa kecil-kecil dulu, cicak tokek nie memang berlambak aje ada kat kampung, bukan ada kat pokok-pokok je, malah ada je kat dinding-dinding rumah, lah nie tak tahu lah masih ada lagi ke tak, mungkin kalau ada pun kira nasiblah kalau jumpa. tapi bukan cicak tokek yang besar tu, yg kecik-kecik aje, tapi kalau jual tu puluhan ribu jugak untuk seekor.

Apa kaitannya dengan rumah burung walit ?. Diantara musuh dalam RBW adalah cicak toket . Di Terengganu cicak ini dipanggil “pok’ kel”. Cicak ini jika berada dalam rumah burung ia akan makan telor dan sarang. Akan burung juga akan dimakannya. Ia akan menjadi masalah besar kepada pemilik rumah burung. Dalam RBW ia pandai bersembunyi dan sukar untuk dikesan.

Kalau benar harganya ribu-ribu seekor buat apa nak bunuh baik biarkan ia membesar boleh jual sebagai pendapatan sampingan rumah burung walit. Ternak eje dalam RBW ,..untung tu.

23 comments:

Passionate Blogger January 27, 2011 at 5:06 PM  

Saya setuju - ternak je cicak tokek, blh jadi jutawan!

Anonymous,  December 28, 2012 at 1:22 AM  

kalau ternak cicak tokek dkt sarang burung walit..x pasal2 pesakit HIV geli dgn cicak ni,hi3

Outlet Wade September 14, 2016 at 1:04 PM  

There are so many fantastic eyewear brands making their mark this season, but Stella McCartney tops our list. It would appear the designer is making an impression on Hollywood too, as we’ve spotted slews of celebs sporting her fashionable frames.Heidi Klum is cheap ray bans for sale the latest to fall for the brand and its 4027 sunglasses (currently out of stock). With a Ray Ban Sunglassses Sale chic cat-eyed shape, it’s easy to see why Heidi finds them appealing. They also boast the same orbicular print featured on Stella McCartney’s SS2012 clothing, creating one of this season’s most desirable shades.The only thing more desirable than its graphic print knowing is its eco friendly acetate frame. A combination ray ban store of acetate, castor oil seeds, citric acid and organic compound cellulose, more than 54 percent of materials used are renewable and biodegradable.Transform your ensemble, and help maintain the Ray Ban Sale environment, with this seasons stand-out frame.
Niall Horan and his One Direction band mates are taking the pop world (and the hearts of teenage girls) by storm. But cheap ray ban sunglasses sale under 30$ there’s more to this teenage heartthrob than his music talent – he’s stylish too.For Niall when it comes to style nothing but the best will do. Unsurprisingly Ray-Ban ray ban sunglasses 2140 Wayfarers are his go-to shades. Not your average sun cheaters, they’re Italian handmade of premium acetate. Best of all, they’re unisex so 1D fans can grab themselves ray ban wayfarer a pair. Not a 1D fan? John Mayer, Tinie Tempah and Joel Madden, wear them too.Whatever your music tastes, you’ll adore their minimal design and classic aesthetic. They cheap ray bans have modern elements too, like contrast enhancing lenses for better vision. What more could you want from a sunglasses? Make your mark and ensure your ensembles are always cheap ray ban sunglasses on-point with Ray-Ban’s 2140 wayfarers.
Once a reality TV star, now a TV star for real Hugo Taylor formerly of Made in Chelsea and ‘I’m Now a Celebrity Ray Ban Sale Get Me Into Here’, is spotted leaving the set of ITV’s Loose Women.And looking his usual suave, sharply dressed self too, niftily matching a smart, clean cut suit

Daftar Ahli Usahawantani

Followers

There was an error in this gadget

IKLAN 1

Ruang iklan untuk disewa

IKLAN 2

Ruang Iklan untuk disewa
PELUANG KERJASAMA

Pihak Portal Usahawantani.com dan Akademi Usahawantani sedang dalam proses menyemak dan menilai kembali kursus-kursus UsahawanTani yang dianjurkan oleh pihak kami . Kami menjemput semua pengusaha-pengusaha yang berpengalaman ATAU baru dalam mengendalikan kursus-kursus usahawantani untuk berkerjasama atau menjadi panel kami . Sila hantarkan proposal anda kepada Pengurus Akademi UsahawanTani di email akademi@usahawantani.com . Maklumat yang mesti ada dalam proposal anda ialah :
1. Nama Anda / Syarikat
2. Alamat
3. Bidang UsahaTani
4. Kandungan Kursus
5. Bilangan Hari
6. Kos Kursus
7. Lokasi Kursus
8. Pengalaman
9. Cadangan kaedah kerjasama (option)


Daftar Ahli Usahawantani

Borang Pendaftaran

Nama
Email
No Handphone (e.g 019-1234567)
Lokasi (e.g Bandar/Negeri)
Image Verification
captcha
Please enter the text from the image:
[ Refresh Image ]


Nota : Selepas menekan butang 'Daftar' sila lihat email anda untuk kepastian bahawa pendaftaran anda telah diterima oleh pihak kami.

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP