Pihak usahawantani.com mempelawa semua petani penternak , nelayan dan peniaga berkaitan tani untuk menggunakan perkhidmatan blog usahawantani.com. Anda boleh mengiklan produk anda dilaman ini secara percuma . Marilah sama-sama kita memajukan industri asas tani ini . Hantarkan skrip atau banner iklan anda ke iklan@usahawantani.com Kami akan siarkan iklan anda di blog ini. Anda juga digalakkan untuk mendaftar sebagai pengguna laman usahawantani.com . Sebagai pengguna berdaftar anda akan sentiasa mendapat maklumat terkini dari kami . Sekian . Pentadbir @ Pulau Tawar Jerantut Pahang

26 September 2013

Ustaz Azizan Bekas Menteri Besar Kedah Meninggal Dunia

Blog usahawantani.com mengucapkan takziah kepada keluarga Allahyarham Ustaz Azizan  yang juga merupakan bekas Menteri Besar Kedah yang meninggal dunia sebentar tadi jam 11:10am . Beliau telah dimasukkan ke hospital pada malam pilihanraya pada 5 May 2013 dahulu dan sejak itu beliau dalam keadaan yang tidak sihat akibat kompilasi serangan kencing manis dan sakit jantung . Beliau meninggal dunia di Unit Rawatan rapi (ICU Sultanah Bahiyah , Alor Setar. Perkara ini disahkan oleh Menteri Besar Kedah , Datuk Mukhriz Mahathir dan Naib Presiden PAS Jenazah almarhum akan disemadikan di Muasasah Darul Ulum, di sini petang ini. Takziah kepada keluarga dan rakyat kedah . Al fatihah

usahawantani.com

Read more...

23 September 2013

Lintah Gergasi ditemui di Sungai Siput

Lintah Gergasi Di Temui

 

 
Sungai Siput: Beberapa pekerja binaan yang sedang menggali longkang berhampiran kawasan perindustrian diKampung Muhibbah, di sini, bertempiaran melarikan diri sejurus terserempak haiwan aneh seperti ‘lintah gergasi’, pagi semalam.
Haiwan bertubuh lembik seberat 25 kilogram dan panjang hampir dua meter itu menggerunkan penduduk berikutan turut mempunyai bentuk muka menyerupai anjing.

Pekerja yang enggan namanya disiarkan berkata, haiwan itu ditemui di dalam longkang yang digali mereka pada jam 10.15 pagi.

 
Menurutnya, dia yang terkejut dengan penemuan haiwan itu menghubungi Jabatan Pertahanan Awam (JPAM) Sungai Siput untuk menangkap haiwan itu.

“Saya tidak pasti sama ada ia ular berikutan tubuhnya lembik seperti lintah. Malah, kulit haiwan itu agak kasar seperti kulit biawak.


“Ini kali pertama saya melihat haiwan pelik seumpama itu. Saya memang terkejut dan hairan bagaimana haiwan itu berada di dalam lubang yang digali,” katanya.

Foto
Sementara itu, Pegawai Angkatan dan Latihan Operasi JPAM Leftenan A Balasubramaniam berkata, tiga anggotanya dihantar ke lokasi kejadian untuk menangkap haiwan aneh itu.

Menurutnya, petugas JPAM turut terkejut berikutan tidak pernah berjumpa haiwan seumpama itu sebelum menangkap dan membawanya pulang ke pejabat JPAM, di sini.

“Kami sendiri pelik dengan haiwan itu berikutan ia tidak agresif sebaliknya mempunyai tubuh lembik dan menggerutu.

“Namun, akhirnya kami dimaklumkan ia sejenis ular air dipanggil ular guni buruk atau ular karung guni yang dikategorikan sebagai ular air tawar,” katanya.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/09/20

usahawantani.com

Read more...

20 August 2013

Permohonan Bantuan Tanam Baru Sawit dan Getah

Salam Admin Usahawantani

Saya nak cerita sikit pasal permohonan bantuan untuk tanam semula atau untuk tanaman baru . Ada dua agensi yang menawarkan bantuan untuk pekebun kecil ini iaitu RISDA dan MPOB.

RISDA  menawarkan bantuan untuk tanaman getah dan sawit manakala MPOB pula menawarkan bantuan hanya untuk tanaman sawit .

Bantuan yang ditawarkan oleh RISDA mempunyai 3 jenis iaitu :
1. Bantuan Tanaman Getah sepenuhnya
2. Bantuan Tanaman Getah secara parameter dengan diintegrasi dengan tanaman sawit
3. Bantuan Tanaman Sawit

Sementara itu MPOB menawarkan hanya dua jenis bantuan :
1. Bantuan Tanaman Tanam Semula Sawit
2. Bantuan Tanaman Sawit Baru

Ini adalah pengalaman saya memohonan bantuan MPOB . Saya mula berurusan dengan MPOB untuk meminta bantuan ini dalam bulan Februari 2012 . Ini adalah syarat yang ditetapkan oleh MPOB :

1. Isi Borang Permohonan
       - Dapatkan tanda tandatangan daripada ADUN atau Ahli Parlimen dimana tanah anda berada.

2. Pastikan geran tanah anda mempunyai syarat UNTUK TANAMAN SAWIT

Selepas dua2 syarat ini dipenuhi barulah anda layak submit borang kepada MPOB.

KES 1 : BANTUAN MPOB

Tips : Jika dalam geran anda tidak terdapat syarat Tanaman Sawit maka anda perlu ke pejabat tanah daerah dimana tanah anda berada untuk melakukan tukar syarat . Tukar syarat ini mudah jer tapi proses kelulusannya mungkin berbeza2 antara pejabat tanah daerah masing2 . Macam kes saya proses dia tak sampai sebulan pun tapi ada masalah komunikasi menyebabkan lambat dapat surat kelulusan. Pejabat tanah dalam kes saya tidak hubungi saya bila kelulusan tukar syarat sudah diperolehi . Setelah saya menunggu hampir dua bulan maka saya telepon ke pejabat maka diberitahu kelulusan lebih sebulan yang lepas . Ape ke halnya kata dah ada ISO tapi masih ada kes terlepas pandang macam ini .

Kes ini menyebabkan saya lambat menghatar permohonan kepada pejabat MPOB. Pertengahan bulan April 2012 baru saya berjaya submit borang permohohan saya kepejabat MPOB setelah bersusah payah mendaki pejabat YB YB ( Kenapa perlu ada rekomendasi dari YB baru borang boleh disubmitkan . Adakah ini telah menyalahi prosedur pejabat kerajaan . Saya cadangkan kerajaan kaji semula prosedur ini . Adakah ini menunjukkan ada campur tangan YB dalam urusan kerajaan . Sedangkan ini hanyalah urusan antara kerajaan dan rakyat ,Ruangan rekomendaasi tersebut hendaklah dari Ketua Kampung jer dah cukup .

Di pejabat MPOB daerah/zon pula permohonan saya telah diperam selama sebulan lebih tanpa diproses. Setelah saya menghubungi pegawai berkenaan dalam bulan pertengahan bulan Mei 2012 baru beliau kelam kabut mencari balik borang permohonan saya dan kemudian membuat appointment dengan saya untuk lawatan kebun 2 minggu selepas itu  dan awal bulan 6 baru permohonan saya dihantar ke pejabat wilayah .

Selepas lebih 3 minggu baru saya dapat pengesahan dari pejabat wilayah bahawa permohonan saya telah diterima iaitu hujung bulan Jun 2012.

Kemudian saya menunggu-menunggu dan terus menunggu keputusan permohonan saya dan akhir bila tiada perkhabaran maka pada September 2012 saya telah hubungi pegawai MPOB daerah dan dimaklumkan bahawa semua permohonan dari negeri ini belum diluluskan lagi. Hanya permohonan beberapa negeri lain yang diluluskan maka saya kena tunggu mesyuarat Lembaga MPOB seterusnya iaitu bulan Oktober 2012 . Kemudian pada bulan December 2012 saya hubungi pegawai MPOB dan alhamdulillah dimaklumkan bahawa permohonan saya telah diluluskan tetapi kali ini beliau nasihatkan saya untuk memohon membeli sendiri benih sawit kerana MPOB kekurangan benih sawit . Pemohonan ini memerlukan kelulusan dari pejabat wilayah iaitu prosesnya dalam 2 minggu . Saya tak hantar pun surat permohonan kerana di pegawai mengatakan bahawa kelulusan tak semestinya akan diperolehi . Jadi tak payah buang masa hantar surat tersebut . So saya tunggulah penghantaran anak benih dari sehari ke sehari akhirnya hanya selepas pilihanraya bulan May 2013 baru saya berjaya memperolehi anak benih yang dihantar dari satu nurseri di Johor . Puyooo lama tu . Dah beberapa kali tanah saya tebas samaada menggunakan jentera atau upah orang untuk cuci tanah dan meracun . Pagar pun dah banyak rosak kerana hampir setahun pagar dah siap maka baru bantuan benih sampai . Dalam tempoh 3 hari benih sampai maka terus saya tanam anak sawit tersebut . 2 hari siap tanam  dengan menggunakan kederat 3 orang tenaga buruh indonesia dengan upah RM3 sepokok .
Selepas siap diatnam maka pegawai MPOB datang tanah saya untuk ambil gambar bagi urusan laporan dan pembayaran geran tunai . tapi sehingga hari ini Ogos 2013 saya masih belum dapat geran tunai tersebut .

Jadi nasihat saya jika ingin membuat penanaman semula atau baru rancangkan setahun lebih awal dengan memebuat persediaan-persediaan seperti diatas :

1. Pastikan geran telah ditukar syarat kepada sawit dahulu .
2. pastikan jangan tebangkan dulu sawit atau getah atau hutan tunggu sehingga permohonan lulus dulu kalau tidak nanti anda rugi sebab tanah naik hutan semula.

Saya minta maaf kepada MPOB mungkin orang lain mengalami pengalaman yang lebih mudah bila berurusan dengan MPOB tapi inilah pengalaman saya.

KES 2 :

Saya ke pejabata RISDA selepas hari raya puasa  iaitu penghujung Ogos 2012 untuk mohon bantuan tanam baru Sawit di pejabat RISDA daerah dan telah diterangkan semua prosedur yang perlu saya ikuti termasuk jenis-jenis bantuan dan fund yang ada bagi setiap bantuan tersebut . Antara malumat saya dapat ialah :

1. Semua permohonan perlu dihantar melalui pejabat Stesyen Risda dimana tanah anda berada . Untuk maklumat anda setiap daerah ada beberapa stesen RISDA yang beroperasi bagi memberi bantuan kepada kawasan masing masing . Mungkin setiap daerah ada 3-6 stesen bergantung keluasan daerah dan pekebun kecil.

2. Antara penernagan pegawai disini lagi ialah :

a.. bantuan Tanama Semula Getah untuk tahun ini masih ada samada bantuan tanam semula atau tanaman baru.
b. bantuan tanaman sawit untuk tahun ini telah habis .

3. Beliau kemudian telah memberi sekeping borang dan menerngkan syarat untuk dilampirkan bersama borang iaitu :
1. Borang yang telah lengkap diisi ( tak perlu tandatangan YB YB )
2. Salinan Geran tanah
3. Salinan Buku Akuan Bank
4. Salinan Kad Pengenalan

itu sahaja .

Setelah lengkap semua syarat tersebut lengkap maka hari itu juga saya hantar borang permohonan ke stesen yang berkenaan.

Dalam tempoh tak sampai seminggu pegawai yang bertanggungjawab telah hubungi saya untuk buat lawatan ke kebun dan dalam masa tak sampai sebulan duit bantuan telah berada dalam akaun saya ... Hah terkejut beruk saya . CEPATNYA !!!!! . Dan kemudian sebulan selepas itu anak benih getah pun sampai di kebun saya . terkejut beruk lagi saya ....CEPATNYA !!!!....

Jadi nasihat saya . anda betul betul kena bersiap sedia utk memastikan urusan pembersihan tanah dan penanaman berjalan dengan lancar jika ingin memohon bantuan RISDA . Tahniah kepada pegawai RISDA dan agensi RISDA secara keseluruhan .

CADANGAN .

Sebagai Pekebun Kecil saya ingin mencadangkan agar prosedur pemohonan oleh MPOB di permudahkan seperti mana prosedur RISDA . Saya tahu dan tak salahkan Pegawai TUNAS dan Wilayah , mungkin ada pelbagai kekangan di pihak MPOB tapi harap pihak pengurusan MPOB boleh cuba perbaiki prosedur tersebut . Atau mungkin juga Budget tak cukup ?

Sekian .

Yang Benar

Anaconda Si Pekebun Kecil


usahawantani.com

Read more...

Gempa Bumi Melanda Kedah


20/08/2013 10:28am

KUALA LUMPUR - Gempa bumi lemah berukuran 3.8 pada skala Ricther melanda Kupang di Kedah pada 8.26 pagi ini, menurut Jabatan Meteorologi Malaysia.
Gempa bumi itu berpusat di 11 kilometer selatan Baling dan gegaran kesan boleh dirasai di sekitarnya, menurut kenyataan jabatan itu di sini. - Bernama


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2013&dt=0820&pub=Kosmo&sec=Terkini&pg=bt_01.htm#ixzz2cTwgk0QP 
Hakcipta terpelihara

usahawantani.com

Read more...

21 May 2013

RUMPUT UNTUK TERNAKAN 4

Rumput Napier India IKN091 BOLEH GANTI Dedak !


Prof Zaki & penemuannya. Artikel ini keluar akhbar SINAR HARIAN, Jumaat 27 Feb 2009.
Kesempatan cuti hujung minggu ini saya telah mengadakan berberapa pertemuan dengan berberapa rakan dan sifu saya berkaitan dalam industri ternakan di Malaysia, antaranya Prof Zaki.

Hasil pertemuan terkini, rumput Napier India IKN091 mampu untuk mengantikan pengambilan makanan ternakan/ dedak bagi kambing, berbiri dan lembu. Ini adalah disebabkan kandungan proteinnya sangat tinggi iaitu antara 16 hingga 19% (Analisis % Protein daripada MARDI.

Kandungan protein perlu bagi kambing adalah hanya 14% sehari sahaja). - kenyataan daripada sifu saya, Prof Zaki, Syam Ghaz yg merupakan pengeluar & penjual makanan ternakan (kambing, kuda & itik) & isteri seorg Dr Veterinar.Satu kajian juga telah dijalankan oleh institusi penyelidikan tempatan, yang jelas menyatakan bahawa Napier India IKN091 lebih tinggi kandungan proteinnya berbanding Napier Taiwan.

Justeru itu, sesiapa yang berminat untuk menanam rumput Napier India IKN091 bagi mengantikan dedak yang ada sekarang, bolehlah menghubungi saya untuk tempahan ANAK BENIH. Gambar di sebelah kiri adalah gambar benih napier india IKN091 yg saya tanam. Malah bagi meninggikan hasil & kualiti Napier India IKN091 yang dihasilkan, saya juga turut menjual BAJA KHAS untuk rumput Napier India. Harga adalah boleh dirunding. Untuk belian sila KLIK.

Bagi saya, tanaman alternatif seperti ini sangat perlu bagi mengantikan makanan ternakan yang sedia ada dipasaran sekarang. Saya juga percaya, kesan daripada krisis ekonomi yang melanda dunia sekarang, harga makanan ternakan juga akan meningkat naik, semua penternak akan cuba untuk mengecilkan kos operasi (makanan ternakan dsbnya) dan pengurusan. Justeru itu saya memberikan JALAN PENYELESAIAN kepada semua penternak, iaitu dengan menanam rumput napier india dan jadikan ia sebagai makanan utama ternakan anda.

KELEBIHAN NAPIER INDIA IKN09

1:# Protein lebih tinggi berbanding Napier Taiwan & Dedak Haiwan.

# Kadar tumbesaran sangat cepat, 25 hari tanam sudah boleh harvest.# Matang pada umur 4 bulan, untuk buat benih.

# Saiznya lebih besar berbanding Napier Taiwan.# Kadar pertumbuhan mana tunas lebih tinggi, 1 benih mengeluarkan 20+/- mata tunas.

# Paling PENTING: HARGANYA MURAH & PROTEIN TINGGI. PENGIRAAN# 1 ekar boleh ditanam 3,200 benih pokok, sistem 4kaki x 4kaki = 3,200 pokok seekar.# 1 benih mampu mengeluarkan 20+/- mata tunas

# 1 mata tunas, purata berat dalam 1kg/pokok.

# 1 ekor kambing perlu makan 3kg sehari.

# Andaikata, dianggarkan Minimum 1 ruas (20 pokok) mampu mengeluarkan berat sebanyak 12kg/ruas. bermakna untuk 1 ekar pokok rumput Napier India mampu mengeluarkan hasil sebanyak 38,400kg rumput. Maksimum yg kami mampu buat mengunakan baja kami ialah, 20kg/ ruas ~ 64,000kg/seekar!

# Minimum 1 ekar (38,400kg) rumput napier india IKN091 mampu memberikan 100 ekor kambing makan selama 128 hari! @ 4 bulan! DAN ia mampu menjimatkan RM8,100 sebulan! (pengiraan: 3kg/hari dedak kmbg makan x 100 ekor kambing x 30 hari x RM0.90/kg= RM8,100).

# Jika 4 bulan? ia mampu untuk menjimatkan RM32,400/4 bulan!! Angka yang cukup besar terutamanya waktu ekonomi dan politik tengah gawat sekarang ni.

usahawantani.com

Read more...

RUMOUT UNTUK TERNAKAN 5

Rumput Napier Taiwan Kaya Protein

Salam sejahtera,

Apa khabar? Diharapkan semua pelawat blog ini berada didalam keadaan sihat-sihat aje.
Pada hari Khamis 24 July 2008, saya ada terbaca rencana tentang En. Mustafa Ahmad dari Kg. Senawar, Kuala Kangsar beliau telah menanam pelbagai rumput napier di sekitar kawasan seluas 4 hektarsejak hampir 4 tahun yang lalu di pinggir Sungai Perak di kampung beliau.

Beliau mendapati rumput napier Taiwan merupakan rumput yang menjadi pilihan ternakan tidak kira lembu atau pun kambing malah rumput ini juga amat digemari oleh binatang lain seperti rusa.Dari rencana ini apa yang menarik, rupanya rumput napier ini walaupun berasal dari Taiwan tapi telah diselidik mutunya oleh saintis Thailand.

Rumput napier Taiwan ini memiliki protein sebanyak 13% hingga 14% berbanding rumput
napier tempatan yang hanya mengandungi 10% sahaja proteinnya. Ini dinyatakan oleh hasil kajian makmal Mardi.En. Mustafa juga menjual benih napier dari keratan tunasnya sebanyak RM1.60 setiap kilogram.

Beliau bercadang untuk menghasilkan pallet berasaskan daipada rumput napier serta sagu, hasil daripada pallet napier ini boleh dijual dengan hargaRM0.35 sekilogram berbanding pallet sawit yang dijual pada harga RM0.55.Walaubagaimanapun saya amat kagum dengan En. Mustafa dengan usaha beliau untuk membantu para penternak lain bagi mengurangkan kos makanan ternakan yang kian meningkat kini. Sama-samalah kita berdoa semoga beliau memperolehi kejayaan.

usahawantani.com

Read more...

RUMPUT UNTUK TERNAKAN 3

Thursday, March 11, 2010

BENIH RUMPUT INDIA BERPROTEIN TINGGI IAITU 20.3 % (KURANGKAN PELLET)

KETERANGAN TAWARAN

1. Napier India IKN091 dua kali ganda lebih baik berbanding Napier Taiwan. Ia disebabkan oleh peratus kandungan protein yang terdapat pada daun dan batang Napier India IKN091 adalah jauh lebih tinggi berbanding Napier Taiwan. Dimana Napier Taiwan peratus protein cuma 10-13% sahaja dan Napier India IKN091 peratus PROTEIN adalah 20.3%! Keputusan ini adalah daripada analisis Makmal MARDI, Serdang.

2. Perbezaan ketara yang kedua ialah dari segi Hasil per Ha/Tahun. Napier India IKN091 lebih baik 5 kali ganda berbanding Napier Taiwan IKN091, keputusan daripada analisis yang dikeluarkan oleh JPH, dan Napier Taiwan cuma menghasilkan 20tan/ha/thnNapier India IKN091 mengeluarkan hasil melebihi 100tan/ha/year.

3. Perbezaan yang ke 3, ialah dari aspek penghasilan mata tunas baru. Bagi Napier Taiwan yang berumur sebulan, kadar pengeluaran mata tunas cuma 2 - 3 mata tunas sahaja, bagi Napier India IKN091 pengeluaran mata tunas sudah mencecah 4-6 mata tunas baru. Sewaktu berumur 45 hari hingga 2 bulan, pengeluaran mata tunas benih Napier India IKN091 minimum boleh mencecah 13 mata tunas baru hingga ke 30 mata tunas baru, sedangkan napier taiwan cuma 5 hingga ke 10 mata tunas baru. Itu untuk pertumbuhan kali pertama, bagi pusingan yang kedua (iaitu selepas dipotong kali pertama) setiap mata tunas akan menganda kepada 2 kali ganda (iaitu sifat yang sama dengan Napier Taiwan). Cthnya, jika minimum 13 batang (yg dihasilkan pada pusingan pertama), ia akan menghasilkan 26 mata tunas baru pada pusingan yang kedua, bermakna hasil/ha/year juga akan meningkat berganda2 selepas pusingan yang seterusnya. Perkara ini akan mempengaruhi hasil/ ha/ year dan kos operasi keseluruhan projek ternakan. Hasil yang dikeluarkan oleh Napier Taiwan ialah 20tan/ha/year dan bagi Napier India IKN091 ialah melebihi 100tan/ha/year! - Analisis dari JPH dan Prof Zaki. Apo tunggu lai, jomlah tanam, tak perlu pakai pellet byk lagi coz kandungan protein napier India agak tinggi 20.3% Hubungi 019-2272127 untuk dpatkan bekalan di Selangor dan Melaka. Benih India RM0.25/ruas dan semaian polibag ialah RM0.80/polibag (tunas dah bercambah 1-3 inci). Penghantaran ke Semenanjng, Sabah dan Sarawak disediakan.

usahawantani.com

Read more...

RUMPUT UNTUK TERNAKAN 1


Friday, April 2, 2010


PENANAMAN RUMPUT GAJAH UNTUK MAKANAN TERNAKAN

Jenis tanaman rumput-rumputan yang berperan dalam pengawetan tanah dan air adalah yang dapat berfungsi ganda yaitu berkemampuan untuk membantu mencegah berlangsungnya erosi dan dapat pula bermanfaat bagi hijauan makanan ternak. Rumput gajah merupakan alternatifnya.

Tanaman rumput-rumputan dapat digunakan dalam usaha pengawetan tanah dan atau pencegahan erosi dikarenakan :

a. Tanaman rumout-rumputan dapat tumbuh dengan cepat sehingga dalam waktu pendek tanah telah dapat tertutupi oleh tanaman tersebut secara rapat dan tebal.

b. Bagian atas dari tanaman (daun-daunan) mampu melindungi permukaan tanah dari percikan air hujan dan memperlambat aliran permukaan.

c. Bagian bawah tanaman (perakaran) dapat memperkuat resistensi tanah dan membantu melancarkan infiltrasi air kedalamtanah.

Penanaman rumput gajah dapat dilakukan secara monokultur ataupun interkultur dengan tanaman tahunan sehingga dapat diperoleh manfaat secara maksimal. Pertumbuhannya yang relatif cepat dalam waktu yang pendek serta peranan daun-daun dan perakarannya terhadap erosi, maka pembudidayaan rumput gajah dapat menjadi pilihan yang bijaksana dan menguntungkan.

Rumput Gajah ( Pennisctum purpureum) atau disebut juga rumput napier, merupakan salah satu jenis hijauan pakan ternak yang berkualitas dan disukai ternak. Rumput gajah dapat hidup diberbagai tempat (0 – 3000 dpl), tahan lindungan, respon terhadap pemupukan, serta enghendaki tingkat kesuburan tanah yang tinggi.

Rumput gajah tumbuh merumpun dengan perakaran serabut yang kompak, dan terus menghasilkan anakan apabila dipangkas secara teratur.

Pada lahan tumpang sari, rumput gajah dapat ditanam pada guludan-guludan sebagai pencegah
longsor akibat erosi. Morfologi rumput gajah yang rimbun, dapat mencapai tinggi lebih dari 2 meter sehingga dapat berperan sebagai penangkal angin (wind break) terhadap tanaman utama.

Rumput gajah dibudidayakan dengan potongan batang (stek) atau sobekan rumpun (pous) sebagai bibit. Bahan stek berasal dari batang yang sehat dan tua, dengan panjang stek 20 – 25 cm (2 – 3 ruas atau paling sedikit 2 buku atau mata).

Pemotongan pada waktu penanaman ruas mata dapat Untuk bibit yang berasal dari sobekan rumpun/ anakan (pous) sebaiknya berasal dari rumpun yang sehat, banyak mengandung akar dan calon anakan baru. Sebelum penanaman bagian vegetatif dari sobekan rumpun dipangkas terlebih dahulu untuk menghindari penguapan yang tinggi sebelum sistem perakaran dapat aktif menghisap air.

Cara Penanaman :

1. Pembersihan lahan
2. Pengolahan tanah (sebaiknya dilakukan pada akhir musim kemarau sehingga penanaman dapat dilakukan pada awal musim hujan).
3. Pembuatan lubang-lubang tanaman dengan jarak tanam 60 x 100 cm.
Diperlukan 17.000 bahan stek untuk kebutuhan lahan seluas 1 hektar.

Pemupukan :

1. Pupuk P dan K diberikan 2 kali dalam setahun yaitu pada waktu pengolahan tanah dan 6 bulan kemudian, dengan dosis masing-masing 200 kg DS dan 200 kg ZK per hektarnya.

2. Pupuk N diberikan 200 kg ZA/ha/tahun yang diberikan setiap kali setelah 2 – 4 kali pemotongan.

3. Dapat juga digunakan pupuk kandang sebanyak 400 kw/ha/tahun yang diberikan pada waktu pengolahan tanah dan setelah pemotongan.

Pemungutan Hasil (pemotongan) :

Pemotongan rumput gajah yang pertama dilakukan setelah tanaman berumur 60 hari,
selanjutnya dilakukan selang 40 hari pada musim hujan dan selang 60 hari pada musim kemarau.
Pada pemotongan batang rumput gajah sebaiknya ditinggalkan ± 10 cm dari permukaan tanah. Pemotongan batang tanaman yang terlalu pendek menyebabkan semakin lambatnya pertumbuhan kembali, namun jika batang yang ditinggalkan terlalu panjang maka tunas batang saja yang akan berkembang sedangkan jumlah anakan akan berkurang.

Peremajaan :

Dilakukan jika tanaman telah berumur 3 – 4 tahun setelah tanaman sudah tidak responsive lagi
terhadap pengelolaan. Setelah pemotongan terakhir, tanah diantara barisan dicangkul dan dilakukan pemupukan. Buatlah lubang tanam untuk tanaman baru pada perpotongan silang rumput yang lama, untuk menjaga kesinambungan stok hijauan ternak. Setelah tanaman baru tumbuh, sisa tanaman lama dibongkar hingga ke akar-akarnya.

Komposisi Gizi Rumput Gajah (bahan kering) :

Bagian yang dapat dicerna dari rumput gajah yaitu :
Bahan kering %

Protein kasar = 10.19

Serat Kasar = 34.15

Lemak = 1.64

Abu = 11.73

BETN = 42.29

Bahan kering %

Protein kasar = 5.92

Serat Kasar = 22.74

Lemak = 0.84

BETN = 25.6

PENANAMAN RUMPUT UNTUK TERNAK

Sistem Budidaya Sapi Potong Pada Ekoregional Padang Pengembalaan
Persiapan lahan

· Lahan dibersihkan dari gulma, kemudian digaru dibiarkan selama satu minggu.
Persiapan bibit rumput

· Bibit rumput didatangkan dari Sub Balitnak Sungai Putih Kecamatan Galang, Sumatera Utara. Dipilahkan dalam 5 rumpun, kemudian untuk 1 lubang tanaman disiram dalam hal penyiapan akar agar jangan kering.

· Persiapan kebun bibit rumput kemudian tanah yang telah diolah dipagari dengan pagar duri dengan tiang dari batang kuda-kuda.

· Penanaman rumput rumput yang telah dipisahkan, kemudian ditanam dengan jarak tanam 40 x 60 cm/rumpun.

Pembajaan

· Tanah yang telah diistirahatkan diberikan pupuk urea sebanyak 1100 kg/ha, selang beberapa hari kemudian ditambah dengan pemberian pupuk kandang.

Penyiraman

· Disiram setiap hari agar akarnya cepat tumbuh.

Penimbangan

· Seluruh sapi ditimbang, diberikan obat cacing sesuai dengan anjuran dan diseleksi dengan memilih sapi yang baik untuk digemukan dan perkawinan dengan ratio perbandingan 10 ekor betina dengan 1 ekor jantan.

Pemeriksaan feses

· Feses diperiksa di laboratorium
dengan tujuan agar terhindar dari lido parasit, kemudian sapi tersebut disemprot dengan Asumtol guna pencegahan serangan berupa caplak.
Pengembalaan sapi

· Seluruh sapi ditempatkan pada padang pengembalaan yang telah ditumbuhi rumput Brachiria humicola.

Pengamatan

· Setiap 1 bulan sekali sapi tersebut ditimbang dengan tujuan mengetahui pertumbuhan berat badan, sedang sapi yang dipilih untuk tujuan perkawinan dideteksi dengan jalan pengambilan air seni (urin), bila telah menunjukan tanda-tanda kebuntingan dilihat
dengan penampilan sapi tersebut, urine dicelupkan ke dalam planotest bila menunjukkan tanda-tanda kehamilan maka akan tergambar didalam planotest tersebut.

(diambil dari http://sutanmuda.wordpress.com/)

usahawantani.com

Read more...

RUMPUT UNTUK TERNAKAN 2


diambil dari http://sutanmuda.wordpress.com/)

Thursday, March 11, 2010

NAPIER DARUL IMAN PROTIN TINGGI

Benih berasal dari Australia dibawa masuk oleh Ismail Mohamad semasa lawatan beliau ke Australia Barat pada tahun 1995 dimana enam ruas batang yang mempunyai matatunas dibawa masuk untuk tujuan penyelidikan. Daripada emam mata tunas, hanya lima yang hidup dan membiak hingga sekarang.


Gambar diambil oleh penulis pada 6 March 2010 di manaIsmail Mohamad menunjukan rumput napier yang berjaya dibiak. Hasil analisa makmal MARDI, rumput ini mempunyai kandungan protein yang tinggi melebihi 20 peratus disamping kandungan serat yang tinggi.



Ismail Mohamad merupakan pengkaji rumput napier darul iman berprotin tinggi yang merupakan sifu dalam industri ternakan di Malaysia, beliau merupakan penerima Anugerah Penternak Kebangsaan pada tahun 1986, Anugerah Peladang Jaya Negeri pada tahun 2003 serta menerima Anugerah Penternak Peringkat Negeri sebanyak tujuh kali !

Sampel rumput ini yang dihantar Ismail ke makmal MARDI menunjukkan kandungan proteinnya sangat tinggi sehingga melebihi 20 peratus. Sedangkan keperluan protein untuk kambing hanya 14 peratus sahaja.Kandungan protein yang tinggi ini membolehkan rumput ini mengganti dedak dalam ternakan haiwan.Kajian yang dijalankan oleh Ismail Mohamad, yang jelas menyatakan bahawa Napier ini lebih tinggi kandungan proteinnya berbanding lain-lain rumput diladangnya.

Kepada yang berminat untuk menanam rumput Napier berprotein tinggi yang asli bagi mengantikan dedak yang ada sekarang, bolehlah menghubungi napier1@gmail.com
Benih berasal dari Australia dibawa masuk oleh Ismail Mohamad semasa lawatan beliau ke Australia Barat pada tahun 1995 dimana enam ruas batang yang mempunyai matatunas dibawa masuk untuk tujuan penyelidikan. Daripada emam mata tunas, hanya lima yang hidup dan membiak hingga sekarang.

Kepada yang berminat untuk menanam rumput Napier berprotein tinggi bagi mengantikan dedak yang ada sekarang, bolehlah menghubungi napier1@gmail.com untuk latihan penanam dan mengendalikan rumput ini selepas tuai.Ladang Ismail mempunyai benih tulin hasil penyelidikan beliau sejak tahun 1995. Dengan sistem tanaman kepadatan tinggi yang dikaji oleh Ismail, satu ekar rumput ini mampu memberi makan kepada 100 ekor kambing atau 40 ekor lembu secara berterusan.Rumput ini dapat dituai setiap dua bulan. Untuk kecekapan sistem tuai sekali gus dilaksanakan. Semua rumput dituai satu inci dari paras tanah dan diproses menjadi silage bagi diguna secara berterusan untuk tempoh dua bulan.Setelah dua bulan, tunggul rumput yang dipotong akan tumbuh semula dan matang serta dapat dituai semula dan dijadikan silage. Begitulah proses pengurusan rumput ini akan berterusan.Hanya batang rumput yang matang pada umur melebihi 8 bulan sahaja sesuai untuk dijadikan benih.

Gambar diatas menunjukkan sebahagian daripada ladang tanaman rumput napier darul iman protein tinggi milik Ismail Mohamad.Ismail Muhamad bersama Penghulu Kanan Wan Sulaiman sedang mengesan dan mengenalpasti sumber air bersih bagi tujuan membekalkan minuman lembu dan juga bagi tujuan pengairan ladang.
Gambar diatas kunjungan Dato' Haji Ab. Malek Mohd Amin, pegawai khas kepada Menteri Pertanian melawat pusat ternakan Ismail Mohamad yang dihadiri sama YB. Cikgu Matnor, Ahli Parlimen Hulu Terengganu.En. Ismail menunjukkan kepada rombong silage yang dibuat beliau dan telah berusia empat tahun tapi masih lagi berkualiti dan amat digemari oleh haiwan.
Gambar atas, kandang penggemukan lembu En. Ismail Mohamad.Rumput napier darul iman baka asli mempunyai permintaan yang amat tinggi daripada penternak. Permintaan yang tinggi telah meningkatkan permintaan terhadap benih rumput ini. Harga seruas batang rumput ini mencecah sehingga RM 0.25 bagi tujuan pembenihan. untuk latihan penanam dan mengendalikan rumput ini selepas tuai.Ladang Ismail mempunyai benih tulin hasil penyelidikan beliau sejak tahun 1995. Dengan sistem tanaman kepadatan tinggi yang dikaji oleh Ismail, satu ekar rumput ini mampu memberi makan kepada 100 ekor kambing atau 40 ekor lembu secara berterusan.

Rumput ini dapat dituai setiap dua bulan. Untuk kecekapan sistem tuai sekali gus dilaksanakan. Semua rumput dituai satu inci dari paras tanah dan diproses menjadi silage bagi diguna secara berterusan untuk tempoh dua bulan.Setelah dua bulan, tunggul rumput yang dipotong akan tumbuh semula dan matang serta dapat dituai semula dan dijadikan silage. Begitulah proses pengurusan rumput ini akan berterusan.Hanya batang rumput yang matang pada umur melebihi 8 bulan sahaja sesuai untuk dijadikan benih.


Gambar diatas menunjukkan sebahagian daripada ladang tanaman rumput napier darul iman protein tinggi milik Ismail Mohamad.Ismail Muhamad bersama Penghulu Kanan Wan Sulaiman sedang mengesan dan mengenalpasti sumber air bersih bagi tujuan membekalkan minuman lembu dan juga bagi tujuan pengairan ladang.

Gambar diatas kunjungan Dato' Haji Ab. Malek Mohd Amin, pegawai khas kepada Menteri Pertanian melawat pusat ternakan Ismail Mohamad yang dihadiri sama YB. Cikgu Matnor, Ahli Parlimen Hulu Terengganu.En. Ismail menunjukkan kepada rombong silage yang dibuat beliau dan telah berusia empat tahun tapi masih lagi berkualiti dan amat digemari oleh haiwan.Gambar atas, kandang penggemukan lembu En. Ismail Mohamad.Rumput napier darul iman baka asli mempunyai permintaan yang amat tinggi daripada penternak.

Permintaan yang tinggi telah meningkatkan permintaan terhadap benih rumput ini. Harga seruas batang rumput ini hingga mencecah sehingga RM 0.25 bagi tujuan pembenihan.

usahawantani.com

Read more...

05 February 2013

Pendaftaran Kontraktor Pendaftaran PKK Pendaftaran Bumiputera

  Pendaftaran PKK


  • Pendaftaran Pusat Khidmat Kontraktor Sesebuah syarikat, perniagaan, koperasi atau pertubuhan yang berminat untuk berdaftar sebagai Kontraktor Kerja atau Kontraktor Elektrik bersama Pusat Khidmat Kontraktor adalah dikehendaki terlebih dahulu diperbadankan atau didaftarkan di negara ini dengan salah satu daripada Jabatan berikut :-
    • Pendaftaran Syarikat
    • Pendaftaran Perniagaan
    • Jabatan Pembangunan Koperasi
    • Lembaga Pertubuhan Peladang
      Kedudukan Kewangan SyarikatSesebuah syarikat hendaklah memiliki modal minima seperti berikut untuk layak dipertimbangkan bagi kelas yang dipohon :
      Pendaftaran Kontraktor Kerja Awam pkk11
      Pendaftaran Kontraktor Kerja Elektrik

    pkk2
      EkuitiHanya syarikat, perniagaan, koperasi atau pertubuhan yang mempunyai 100% Ekuiti Tambahan (ekuiti dipegang oleh warganegara Malaysia) yang boleh dipertimbangkan untuk pendaftaran bagi semua kelas, kepala dan sub kepala pendaftaran.
      Syarikat, perniagaan, koperasi atau pertubuhan yang mempunyai Ekuiti Asing (bukan warganegara Malaysia) masih boleh dipertimbangkan untuk pendaftaran tertakluk kepada syarat-syarat berikut :-
      • Maksima Ekuiti Asing dihadkan kepada daripada 30% modal berbayar syarikat.
      • Dimana wujud Ekuiti Asing maka mestilah juga ada ekuiti Bumiputera yang tidak kurang daripada 30% dari modal berbayar syarikat.
      • Pemberian kepala dan sub-kepala I, II, IV adalah tertakluk kepada Surat Pekeliling Perbendaharaan Bil. 15 Tahun 1986 bertarikh 25 Julai 1986 dan Pindaan bertarikh 6 Januari 1987. Syarat ini hendaklah dilekatkan sebagai syarat khas pada sijil pendaftaran syarikat berkenaan.
      • Warganegara asing yang bekerja dengan sesebuah syarikat hendaklah memperolehi permit kerja (work permit) daripada Jabatan Buruh Malaysia atau Jabatan Imigresen Malaysia, dimana berkenaan.
      Penglibatan Lebih Daripada Satu SyarikatPermohonan tidak boleh diberi pertimbangan atau bagi syarikat yang sedang berdaftar pendaftarannya akan dibatalkan sekiranya :-
      • Ahli Lembaga Pengarah atau Pemilik Saham memiliki saham melebihi 5% atau RM50,000
      (yang mana terkurang) di dalam mana-mana syarikat yang telah berdaftar dengan PKK di dalam
      bidang kerja atau kepala kerja yang sama.
      • Ahli Pengurusan Syarikat atau kakitangan yang berkelulusan Teknikal terlibat secara aktif di dalam mana syarikat yang berdaftar dengan PKK di bawah bidang kerja atau kepala kerja yang sama.
      • Perniagaan perseorangan yang berdaftar dalam kelas pendaftaran yang rendah menubuhkan perniagaan perkongsian atau Syarikat Sendirian Berhad/Berhad dan didaftarkan dalam kelas yang lebih tinggi maka pendaftaran perniagaan perseorangan di kelas rendah akan dibatalkan bagi kepala kerja yang sama yang telah diluluskan untuk syarikat perkongsian atau Sendirian Berhad/Berhad.
      Syarat Am Pendaftaran• Kelulusan pendaftaran diberi berdasarkan maklumat-maklumat yang telah disampaikan oleh syarikat.
      • Sebarang rayuan terhadap keputusan permohonan (lulus/tolak) hendaklah dikemukakan kepada Pengarah PKK dalam tempoh masa 3 bulan dari tarikh surat tawaran pendaftaran atau penolakan pendaftaran. Rayuan yang diterima selepas tempoh masa ini tidak akan diberi pertimbangan.
      • Sebarang perubahan ke atas maklumat-maklumat hendaklah dimaklumkan kepada PKK dalam masa 21 hari dari tarikh perubahan tersebut berlaku.
      • PKK berhak membatalkan atau menggantung pendaftaran syarikat tanpa apa-apa notis jika didapati syarikat gagal mengemukakan maklumat yang dikehendaki.
      • Naskah asal Sijil Pendaftaran hendaklah ditunjukkan semasa dokumen tender atau sebutharga.
      • Pendaftaran diluluskan untuk tempoh 2 tahun sahaja.
      • Syarikat hendaklah mengemukakan permohonan pembaharuan pendaftaran tiga (3) bulan sebelum tarikh luput pendaftaran.
      • Permohonan pembaharuan pendaftaran yang diterima selepas tarikh luput pendaftaran dianggap sebagai permohonan baru dan dikenakan semula fee proses dan fee pendaftaran sepenuhnya.
      • Bagi pendaftaran kontraktor kerja Kelas B dan ke atas, syarikat perlu ada pegawai Teknikal kecuali untuk kepala dan sub-kepala am sahaja.
      • Bagi pendaftaran kontraktor Elektrik Kelas I syarikat perlu ada seorang Jurutera Elektrik dan Sijil Kontraktor Pendawai Kelas A dengan Jabatan Jemaah Pemeriksa Elektrik.
      • Pendaftaran untuk kelas F adalah khas untuk syarikat/perniagaan 100% Bumiputera.
      Kawasan OperasiDiseluruh Negara
      • Kelas A, B dan C
      • Kelas D dan E bertaraf Bumiputera
      • Kelas F
      • Kelas I, II, III dan IV
      • Kelas V dan VI bertaraf Bumiputera
      Di dalam Negeri Pendaftaran Sahaja• Kelas D dan E
      • Kelas V dan VI
      Di dalam kawasan pentadbiran daerah atau kawasan Wilayah Persekutuan yang didaftarkan.• Kelas F sahaja untuk kerja-kerja undi sebutharga dan ‘Requisition’
      Pegawai SyarikatPegawai syarikat yang dinyatakan dalam sijil pendaftaran adalah wakil yang ditauliahkan untuk menandatangani semua dokumen-dokumen kontrak syarikat dan mengambil atau memberi kuasa secara bertulis kepada kakitangan syarikat mengambil borang tender.
      Syarat-syarat Pendaftaran Syarikat Koperasi Pembangunan Daerah / Negeri dan Pertubuhan Peladang Kawasan/NegeriSyarikat-syarikat Koperasi atau Pertubuhan Peladang perlu memenuhi syarat-syarat berikut untuk didaftarkan di PKK :-
      • Sebuah sahaja Koperasi Pembangunan dan satu sahaja Persatuan Pertubuhan Peladang didaftarkan di peringkat nasional yang kawasan operasinya meliputi seluruh Semenanjung Malaysia.
      • Sebuah sahaja Koperasi Pembangunan Negeri dan satu sahaja Persatuan Pertubuhan Peladang Negeri didaftarkan di peringkat Negeri yang kawasan operasinya dihadkan meliputi Negeri itu sahaja.
      • Bilangan Pertubuhan Peladang Kawasan yang boleh berdaftar sebagai kontraktor bagi satu-satu daerah adalah tidak dihadkan dan kawasan operasinya adalah di daerah itu sahaja. Bagi Koperasi Pembangunan Daerah, hanya satu sahaja Koperasi Pembangunan Daerah didaftarkan bagi sesuatu daerah dan kawasan operasinya adalah dihadkan dalam daerah di mana ia berdaftar.
      Koperasi Pembangunan Daerah / Negeri / Negara• Bidang kerja Kejuruteraan Awam dan Kejuruteraan Specialis
      (General and Specialist Civil Engineering Works);
      • Bidang kerja Pembinaan Bangunan (Building Works); dan
      • Bidang kerja Kejuruteraan Mekanikal, Pembersihan dan Air
      (Mechanical, Sanitary and Water Engineering Works).
      Persatuan Pertubuhan Peladang Daerah / Negeri / Negara• Bidang kerja Kejuruteraan Awam yang berkaitan dengan aktiviti am Persatuan
      (General Civil Engineering Work Connected with Association’s General Activities); dan
      • Bidang kerja Pembangunan Tanah, Pertanian dan Perhutanan
      (Forest and Land Development Works).
      • Kelas pendaftaran yang diluluskan adalah berasaskan kepada sistem markah; secara amnya
      peringkat kelas untuk Pertubuhan Peladang Kawasan tidak lebih tinggi dari peringkat kelas untuk Koperasi Pembangunan Negeri.
      • Koperasi/Persatuan/Pertubuhan atau yang serupa hendaklah ditaja oleh Kementerian Pertanian, Kementerian Pembangunan Luar Bandar atau Jabatan Pembangunan Koperasi.
      • Mana-mana Koperasi/Persatuan/Pertubuhan atau Koperasi yang serupa yang telah didaftarkan sebagai kontraktor kerja sebelum ini akan dikaji semula dan dirujuk kepada Kementerian dan Jabatan Pembangunan Koperasi untuk menentukan sokongan mereka.
      • Permohonan-permohonan pendaftaran sebagai kontraktor kerja daripada lain-lain Koperasi atau Pertubuhan iaitu seperti Koperasi Nelayan perlu dirujuk ke Ibu Pejabat PKK untuk keputusan dasar dan Jabatan Pembangunan Koperasi Negara.
      Cara-cara Permohonan Bagi Koperasi dan Persatuan Yang Tidak DitajaBagi permohonan pendaftaran ialah Koperasi atau Persatuan Pertubuhan Peladang yang tidak dibuat melalui Lembaga Pertubuhan Peladang, Kementerian Pertanian, Kementerian Pembangunan Luar Bandar dan Jabatan Pembangunan Koperasi yang berkenaan, garis panduan dibawah ini hendaklah dipatuhi :-
      • Semua permohonan pendaftaran sebagai kontraktor kerja daripada Koperasi Pembangunan Daerah/Negeri – hendaklah dikemukakan kepada PKK melalui Kementerian Pembangunan Luar Bandar (Bahagian Pengawalan dan Penyelarasan Agensi) yang beralamat di Tingkat 1, Bangunan Bank Rakyat, Jalan Tangsi, 59480 Kuala Lumpur).
      • Semua permohonan pendaftaran selaku kontraktor kerja daripada Pertubuhan Peladang Daerah/Negeri hendaklah dikemukakan kepada PKK melalui Lembaga Pertubuhan Peladang, (Bahagian Pembangunan) beralamat di Wisma Peladang, Jalan Bukit Bintang, 55100 Kuala Lumpur.
      • Kedua-dua agensi Kerajaan yang disebutkan tadi akan memberikan pandangan, ulasan dan sokongan mereka, di mana berkenaan, bagi setiap permohonan.
      • Semua permohonan pendaftaran sebagai kontraktor kerja yang telah atau akan diterima oleh PKK tanpa melalui Agensi Kerajaan yang disebutkan di atas perlu merujuk kepada agensi-agensi yang berkenaan untuk mendapatkan pandangan, ulasan dan sokongan mereka.
      Kelas dan Fee Bagi Kontraktor Kerja Awampkk33
      Had Kewangan (Kos Kerja) Bagi Kontraktor Kerja Awam(Pindaan mengikut Pekeliling Perbendaharaan Bilangan 14 Tahun 2002)
      pkk4
      Kelas dan Fee Bagi Kontraktor Elektrikpkk5
      Had Kewangan (Kos Kerja) Bagi Kontraktor Elektrikpkk6
      Lain-Lain FeeLain-lain bayaran yang dikenakan ialah untuk urusan berikut :-
      Tambahan Kepala dan Sub Kepala
      - RM 30.00 bagi tiap-tiap tambahan tanpa mengikut kelas
      Kenaikan Kelas Pendaftaran- Perbezaan antara fee pendaftaran kelas baru dan kelas dahulu.
      * Semua bayaran hendaklah dibuat atas nama Pengarah PKK dengan berpalang melalui salah satu dari empat cara di bawah :-
      • Bank Deraf
      • Kiriman Wang Pos
      • Perintah Juruwang
      • Wang Pos
      * Satu resit rasmi akan dikeluarkan oleh PKK , kepada syarikat sebaik sahaja pembayaran diterima.
      Bidang KerjaKepala dan Sub-Kepala Untuk Pendaftaran Kontraktor Kerja Awam
    pkk7
      Kepala dan Sub-Kepala Untuk Pendaftaran Kontraktor Elektrikpkk8


  • KEPALA DAN SUB KEPALA UNTUK

    PENDAFTARAN KONTRAKTOR KERJA AWAM

    DENGAN PUSAT KHIDMAT KONTRAKTOR



    KEPALA I


    KERJA-KERJA KEJURUTERAAN AWAM

    Sub-Kepala 1
    Kerja-kerja Am Kejuruteraan Awam

    Sub-Kepala 2
    Jambatan, Jeti dan Struktur Kerja Laut

    Sub-Kepala 3
    (a)        Struktur Penahan Air
    (b)        Empangan

    Sub-Kepala 4
    Pengorekan

    Sub-Kepala 5
    Sistem Pembentungan

    Sub-Kepala 6
    (a)        Penerowongan
    (b)        Dinding Gegendang dan  Tambatan pada Tanah

    Sub-Kepala 7
    Kerja-kerja Pengairan, Penyaliran Kawasan Banjir Dan Kerja-kerja Hidrokuasa
    (a)        Struktur Hidraulik
    (b)        Kerja-kerja Tanah
    (c)        Konduit Kuasa
    (d)        Rumah Kuasa

    Sub-Kepala 8
    Kerja-kerja Landasan Keretapi

    Sub-Kepala 9
    Penanaman Sesalur dan Pembinaan Peti Penyambung dan/atau Lurang Untuk Rangkaian Kabel Telefon


    KEPALA II


    KERJA-KERJA BANGUNAN

    Sub-Kepala 1
    Kerja-kerja Pembinaan Tidak Termasuk Struktur Rangka Konkrit Bertetulang

    Sub-Kepala 2
    (a)        Bangunan Rangka Konkrit Bertetulang Yang Tidak Melebihi (4) Tingkat
    (b)        Bangunan Rangka Konkrit Bertetulang Yang Melebihi Empat (4) Tingkat
     
    Sub-Kepala 3
    Bangunan Kayu Pasang Siap

    Sub-Kepala 4
    Bangunan Konkrit Pasang Siap

    Sub-Kepala 5
    Bangunan Rangka Keluli

    Sub-Kepala 6
    Kerja-kerja Bumbung Berpaten

    Sub-Kepala 7
    (a)        Lantai Paket dan Blok Kayu
    (b)        Kemasan Lantai dan Dinding yang lain
    (c)        Perabot Bina Dalam
    (d)        Pemasangan Tangga

    Sub-Kepala 8
    Kerja-kerja Penyelenggaraan
    (a)        Penyelenggaraan Sistem Kebersihan
    (b)        Pengecatan Semula dan Pembaikan Am Bangunan

    Sub-Kepala 9
    Pelbagai (Nyatakan)



    KEPALA III


    KERJA-KERJA KEJURUTERAAN MEKANIKAL PEMBERSIHAN DAN AIR (SEMUA SUB-KEPALA TERMASUK BEKALAN PERALATAN)

    Sub-Kepala 1
    (a)        Sistem Penyaman Udara dan Pengalihudara
    (b)        Bilik Sejuk

    Sub-Kepala 2
    Lif dan Eskalator

    Sub-Kepala 3
    Pemasangan Paip dan Alat-alat Kebersihan

    Sub-Kepala 4
    Pemasangan Alat Pengepaman

    Sub-kepala 5
    Pemasangan Loji Pembersihan Kumbahan

    Sub-Kepala 6
    Pemasangan Loji Pembersihan Air

    Sub-Kepala 7
    Pemasangan Kelengkapan Memasak dan Dapur

    Sub-Kepala 8
    Pemasangan Kelengkapan Dobi

    Sub-Kepala 9
    Pemasangan Loji Dandang dan Kebuk Tekanan Tak Berapi


    Sub-Kepala 10
    Pemasangan Sistem Mencegah Kebakaran

    Sub-Kepala 11
    Pemasangan Sistem Penyampai

    Sub-Kepala 12
    (a)        Kren Bagan
    (b)        Kren Workshop
    (c)        Unit Pengangkat Untuk Penyelenggaraan Bangunan

    Sub-Kepala 13
    (a)        Pemasangan Loji Penghancuran dan Penapisan
    (b)        Pemasangan Loji Mencampur Asfalt

    Sub-Kepala 14
    Pemasangan Sistem Kawalan Pencemaran

    Sub-Kepala 15
    Pemasangan Kelengkapan Jentera Kilang Minyak dan Getah

    Sub-Kepala 16
    (a)        Pembaikan dan Pemulihan Gerabak Keretapi Penumpang dan Gerabak Keretapi Barang
    (b)        Kerja-kerja Kimpalan Landasan Keretapi

    Sub-Kepala 17
    Pelbagai
    (a)        Pemasangan Sistem Pemampatan Udara
    (b)        Pemasangan Sistem Air Panas
    (c)        Pemasangan Sistem Gas Petrolium Cecair (LPG)
    (d)        Pemasangan Pensteril dan Autoklaf
    (e)        Pemasangan Gas Perubatan
    (f)         Pemasangan Alat Bakar Sampah
    (g)        Pemasangan Sistem Automatik untuk Bangunan
    (h)        Pemasangan Rak Bergerak
    (i)         Pemasangan Kelengkapan Makmal
    (j)         Pemasangan Peralatan Kolam Renang
    (k)        Pemasangan Alat Angkat Pintu Hidraulik
    (l)         Pemasangan dan  Pembaikan Loji Jentera dan Kelengkapan



    KEPALA IV

    LAIN-LAIN KERJA PAKAR KEJURUTERAAN AWAM

    Sub-Kepala 1
    Kerja-kerja Tanah

    Sub-Kepala 2
    Kerja-kerja Cerucuk
    (a)        Konkrit Di Situ
    (b)        Konkrit Bertetulang Tuang Dahulu
    (c)        Konkrit Prategasan atau Pascategasan
    (d)        Keluli                                                                                     
    (e)        Kayu    
    (f)         Sistem Berpaten


    Sub-Kepala 3
    (a)        Kerja-kerja Penyalutan Berasfalt
    (b)        Kerja-kerja Permukaan Jalan Bitumen
    (c)        Kerja-kerja Membuat Isyarat dan Mengecat Jalan
    (d)        Kerja-kerja Membuat Pengadang Susur, Sawar, Penanda Batu dan kerja yang lain untuk jalan

    Sub-Kepala 4
    (a)        Kerja-kerja Keluli
    (b)        Kerja-kerja Keluli Berpaten dan Pasangsiap

    Sub-Kepala 5
    Penyaliran Bawah Tanah

    Sub-Kepala 6
    (a)        Pemasangan Sesalur Air
    (b)        Pemasangan Sesalur Minyak dan Gas

    Sub-Kepala 7
    (a)        Pengerudian untuk air bawah tanah
    (b)        Kerja-kerja penyelidikan tanah
    (c)        Kerja-kerja kajian Geofizik

    Sub-Kepala 8
    Konkrit Bertetulang atau Tanpa Tetulang Tuang dahulu untuk Rusuk, Berbendul Jalan Pembetung dan Saliran

    Sub-Kepala 9
    Pembinaan Konkrit Prategasan atau Pascategangan

    Sub-Kepala 10
    Pelbagai
    (a)        Kerja-kerja Penurapan Tekanan
    (b)        Guniting
    (c)        Kerja-kerja Ujian yang tidak memberikan kesan pada anggota konkrit
    (d)        Kerja-kerja Sokong Bawah
    (e)        Kerja-kerja Serombong Stesen Kuasa



    KEPALA V

    KERJA-KERJA KUARI, MEMBEKAL LOGAM DAN TANAH, KERJA-KERJA ANGKUT DAN PENGANGKUTAN

    Sub-Kepala 1
    Kerja-kerja Memecah Batu dan Membekal Logam

    Sub-Kepala 2
    Kerja-kerja Menggerudi dan Meletupkan Batu Kuari

    Sub-Kepala 3
    Kerja-kerja Membekal Tanah

    Sub-Kepala 4
    Kerja-kerja Angkut dan Pengangkutan






    KEPALA VI

    PEMBANGUNAN HUTAN DAN TANAH

    Sub-Kepala 1
    Penyediaan dan Penyelenggaraan Tapak Semaian

    Sub-Kepala 2
    Kerja-kerja Pembersihan Hutan dan Penyediaan Tanah

    Sub-Kepala 3
    (a)        Kerja-kerja Penanaman dan Penyelenggaraan Pokok
    (b)        Kerja-kerja Penanaman Semula dan penyelenggaraan Pokok

    Sub-Kepala 4
    Kerja-kerja Memungut dan Mengangkut Hasil Tanaman

    Sub-Kepala 5
    Kerja-kerja Pemulihan Hutan

    Sub-kepala 6
    (a)        Kerja-kerja Seni Taman
    (b)        Kerja-kerja Penanaman Benih Berair

    Sub-Kepala 7
    Jalan Hutan

    Sub-Kepala 8
    Kerja-kerja Am Pertanian

    Sub-Kepala 9
    Pelbagai (Nyatakan)



    KEPALA VIII

    KERJA-KERJA TELEKOMUNIKASI

    Sub-Kepala 1
    (a)        Penanaman, Penyambungan dan Pengujian Rangkaian kabel Agihan
    (b)        Penanaman, Penyambungan dan Pengujian Rangkaian Kabel Utama
    (c)        Penanaman, Penyambungan dan Pengujian Rangkaian Kabel Simpang

    Sub-Kepala 2
     (a)       Pemasangan Penaik Kabel Rangka Agihan Utama Peti Agihan Salur Bawah Lantai dan Kabel Telefon dalam Bangunan
     (b)       Pemasangan Sepasang Kabel Telefon dalam Bangunan

    Sub-Kepala 3
    Sistem Semboyan dan Perhubungan Keretapi
     (a)       Pemasangan Sistem Semboyan yang mengandungi Geganti Berkaitpanca dan Geganti Bongkah Automatik
     (b)       Pemasangan Sistem Perhubungan untuk Kawalan Pusat dan Laluan Tepi Stesen
     (c)       Pemasangan Sawar Elektrik Lengkap dengan Isyarat/Susur dan Penggera Lebuhraya          





    Appendix B


    TERJEMAHAN DALAM BAHASA INGGERIS
    HEAD AND SUB-HEAD FOR REGISTRATION OF
    CONTRACTOR FOR WORKS


    HEAD I

    CIVIL ENGINEERING WORKS

    Sub-Head 1
    General Civil Engineering Works

    Sub-Head 2
    Bridges, Jetties & Marine Structures

    Sub-Head 3
    (a)        Water Retaining Structures
    (b)        Dams

    Sub-Head 4
    Dredging

    Sub-Head 5
    Sewerage Systems

    Sub-Head 6
    (a)        Tunneling
    (b)        Diaphragam Wall & Ground Anchors

    Sub-Head 7
    Irrigation, drainage and Flood Control Works
    (a)        Hydraulic Structures
    (b)        Earthworks
    (c)        Power Conduits
    (d)        Power Houses

    Sub-Head 8
    Railway Track Works

    Sub-Head 9
    Laying Duct and Contruction of Joint Boxes and/or Manholes For Telephone Cable Network



    HEAD II

    BUILDING WORKS

    Sub-Head 1
    Building Works Excluding Reinforced Concrete Frame Structures

    Sub-Head 2
    (a)        Reinforced Concrete Framed Building Not Exceeding Four Storeys In Heights
    (b)        Reinforced Concrete Framed Buildings Exceeding Four Storeys In Height


    Sub-Head 3
    Prefabricated Timber Buildings

    Sub-Head 4
    Prefabricated Concrete Buildings

    Sub-Head 5
    Steel Framed Building

    Sub-Head 6
    Patent Roofing

    Sub-Head 7
    (a)        Parquet and Wood Block Flooring
    (b)        Other Floor and Wall Finished
    (c)        Built-In-Furniture
    (d)        Joinery Fittings

    Sub-Head 8
    Maintenance Works
    (a)        Maintenance of Sanitary Systems
    (b)        Repainting and General Repairs of Buildings

    Sub-Head 9
    Miscellaneous


    HEAD III

    MECHANICAL SANITARY AND WATER ENGINEERING WORKS (ALL SUB-HEAD INCLUDE THE SUPPLY
    OF EQUIPMENT)

    Sub-Head 1
    (a)        Air Conditioning Ventilation Systems
    (b)        Cold Room

    Sub-Head 2
    Lifts and Escalators

    Sub-Head 3
    Plumbing and Sanitary Installations

    Sub-Head 4
    Pumping Installations

    Sub-Head 5
    Sewege Treatment Plant Installations

    Sub-Head 6
    Water Treatment Plant Installations

    Sub-Head 7
    Cooking and Kitchen Equipment

    Sub-Head 8
    Laundry Equipment


    Sub-Head 9
    Boiler Plant and Unfired Preesure Vessels

    Sub-Head 10
    Fire Protection Systems

    Sub-Head 11
    Conveyor Systems

    Sub-Head 12
    (a)        Quay Cranes
    (b)        Workshop Cranes
    (c)        Hoist Units

    Sub-Head 13
    (a)        Crushing and Screening Plants
    (b)        Asphalt Mixing Plants

    Sub-Head 14
    Pollution Control Systems

    Sub-Head 15
    Oil/Rubber Mill Mechanical Equipment

    Sub-Head 16
    (a)        Repairs and Rehabilitation of Railway Coaches & Wagon
    (b)        Welding of Rails

    Sub-Head 17
    Miscellaneous
    (a)        Compressed Air Systems
    (b)        Hot Water Installations
    (c)        LPG Installations
    (d)        Sterilizer and Autoclave Installations
    (e)        Medical Gas Installations
    (f)         Incinerators
    (g)        Building Automation Systems
    (h)        Mobile Shelves
    (i)         Laboratory Equipment
    (j)         Swimming Pool Installations
    (k)        Lifting Gear For Hydraulic Gates
    (l)         Installations and Repairs of Mechanical Plants Equipment


    HEAD IV

    OTHER SPECIALIST CIVIL ENGINEERING WORKS

    Sub-Head 1
    Earthworks

    Sub-Head 2
    Piling Works
    (a)        In-Situ Concrete
    (b)        Precast, Reinforced Concrete
    (c)        Prestessed or Post-Tensioned Concrete
    (d)        Steel
    (e)        Timber
    (f)         Patented Systems

    Sub-Head 3
    (a)        Asphaltic Coatings
    (b)        Bituminous Road Surfacing
    (c)        Road Signs and Roads Paintings
    (d)        Guard Rails Barriers, Milestones, etc. for Roads

    Sub-Head 4
    (a)        Steelwork
    (b)        Steel Work patented and Prefabricated

    Sub-Head 5
    Sub-Soil Drainage

    Sub-Head 6
    (a)        Water Mains
    (b)        Oil and Gas Mains

    Sub-Head 7
    (a)        Drilling For Underground Water
    (b)        Soil Investigations
    (c)        Geophysical Survey

    Sub-Head 8
    Precast Rainforced or non-reinforced Concrete Beams, Kerbs, Culverts and Drains

    Sub-Head 9
    Prestressed or Post-Tensioned Concrete Construction

    Sub-Head 10
    Miscellaneous-
    (a)        Pressure Grouting
    (b)        Guniting
    (c)        Non-Destructive test of concrete Members
    (d)        Underpinning
    (e)        Power Station Chimney



    HEAD V

    QUARRYING METAL AND EARTH SUPPLY, CARTAGE AND TRANSPORT

    Sub-Head 1
    Quarrying and Metal Supply

    Sub-Head 2
    Quarry Drilling and Blasting

    Sub-Head 3
    Earth Supply

    Sub-Head 4
    Cartage and Transport






    HEAD VI

    FOREST AND LAND DEVELOPMENT

    Sub-Head 1
    Establishment and Maintenance of Nursery Works

    Sub-Head 2
    Jungle Clearing and Land Preparations

    Sub-Head 3
    (a)        Planting and Maintenance
    (b)        Replanting and Maintenance

    Sub-Head 4
    Harvesting and Transport

    Sub-Head 5
    Forest Regeneration Works

    Sub-Head 6
    (a)        Landscaping
    (b)        Hydro Seeding

    Sub-Head 7
    Forest Roads

    Sub-Head 8
    General Agricultural Works

    Sub-Head 9
    Miscellaneous



    HEAD VIII

    TELECOMMUNICATION WORKS

    Sub-Head 1
     (a)       Laying, Jointing and Testing or Distribution Cable Network
     (b)       Laying, Jointing and Testing or Mains Cable Network
     (c)       Laying, Jointing and Testing of Junction Cable Network

    Sub-Head 2
     (a)       Installation of main Distribution Frame Cable Risers under floor Duct distribution Boxes and Telephone cable in the buildings
     (b)       Installations of one pair Telephone Cable within Sub-Scribers Premises

    Sub-Head 3
    Railway signaling and Communication Systems
     (a)       Installations of Signalling Systems Consisting of Relay Interlocking and Relay Automatic Blocks
     (b)       Installation of Communication Systems for Central Control and Wayside Stations
     (c)       Installation of Electrical Barriers Complete with Highway/Rail Signals and Alarm



    usahawantani.com

    Read more...

    Daftar Ahli Usahawantani

    Followers

    There was an error in this gadget

    IKLAN 1

    Ruang iklan untuk disewa

    IKLAN 2

    Ruang Iklan untuk disewa
    PELUANG KERJASAMA

    Pihak Portal Usahawantani.com dan Akademi Usahawantani sedang dalam proses menyemak dan menilai kembali kursus-kursus UsahawanTani yang dianjurkan oleh pihak kami . Kami menjemput semua pengusaha-pengusaha yang berpengalaman ATAU baru dalam mengendalikan kursus-kursus usahawantani untuk berkerjasama atau menjadi panel kami . Sila hantarkan proposal anda kepada Pengurus Akademi UsahawanTani di email akademi@usahawantani.com . Maklumat yang mesti ada dalam proposal anda ialah :
    1. Nama Anda / Syarikat
    2. Alamat
    3. Bidang UsahaTani
    4. Kandungan Kursus
    5. Bilangan Hari
    6. Kos Kursus
    7. Lokasi Kursus
    8. Pengalaman
    9. Cadangan kaedah kerjasama (option)


    Daftar Ahli Usahawantani

    Borang Pendaftaran

    Nama
    Email
    No Handphone (e.g 019-1234567)
    Lokasi (e.g Bandar/Negeri)
    Image Verification
    captcha
    Please enter the text from the image:
    [ Refresh Image ]


    Nota : Selepas menekan butang 'Daftar' sila lihat email anda untuk kepastian bahawa pendaftaran anda telah diterima oleh pihak kami.

      © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

    Back to TOP