Pihak usahawantani.com mempelawa semua petani penternak , nelayan dan peniaga berkaitan tani untuk menggunakan perkhidmatan blog usahawantani.com. Anda boleh mengiklan produk anda dilaman ini secara percuma . Marilah sama-sama kita memajukan industri asas tani ini . Hantarkan skrip atau banner iklan anda ke iklan@usahawantani.com Kami akan siarkan iklan anda di blog ini. Anda juga digalakkan untuk mendaftar sebagai pengguna laman usahawantani.com . Sebagai pengguna berdaftar anda akan sentiasa mendapat maklumat terkini dari kami . Sekian . Pentadbir @ Pulau Tawar Jerantut Pahang

04 May 2008

Minat ternak ikan keli melalui televisyen


BATU PAHAT 24 April - Bermula daripada menonton sebuah program pertanian di televisyen, akhirnya Mohd. Selamat, 69, mengambil keputusan untuk menternak ikan keli.
Bermodalkan kira-kira RM40,000, dia membina 10 buah kolam di Kampung Sungai Kalong Getah, Senggarang di sini.
Menurutnya, dia memilih untuk memelihara ikan keli menggunakan kolam daripada kaedah kanvas setelah bertanya pada beberapa penternak ikan keli yang lain.
Ujarnya, kanvas perlu diganti dalam tempoh empat tahun, sementara kolam kekal dan menjimatkan kos.
Katanya, membeli anak benih ikan keli dari Kuantan dengan harga 10 sen seekor dan kini terdapat kira-kira 65,000 ekor yang ditambah dari semasa ke semasa.
"Sekali menternak 20,000 ekor ikan keli dan baru-baru ini saya telah berjaya menjual hampir 5,000 ekor ikan iaitu kira-kira satu tan.
"Seekor ikan keli mempunyai berat kira-kira 200 gram. Sebenarnya, umur ikan itu belum cukup tempohnya dan kalau ikut jadual, selepas tiga bulan baru dituai," katanya yang memulakan projek itu sejak Januari lalu.
Menurutnya, memelihara ikan keli memang mudah kerana setiap hari ia hanya perlu diberi makan dedak dua kali iaitu pada pagi dan petang.
Bagaimanapun, dia mengakui penternakan itu berisiko tinggi kerana tidak semua anak benih akan membesar.
Katanya, daripada 20,000 anak benih, kira-kira 15,000 ekor yang membesar.
Selain itu, antara masalah yang sering dialami dalam memelihara ikan keli adalah penggunaan air.
"Masalah timbul bila musim panas kerana kolam yang dibina untuk salurkan air ke kolam akan kering. Bila air kolam kering, saya terpaksa menggunakan air paip," katanya.
Mohd. yang sering dikunjungi oleh pegawai pejabat perikanan berkata, dia memasar ternakannya kepada para pemborong di Pasar Selayang dan orang perseorangan.

usahawantani.com

Daftar Ahli Usahawantani

Followers

IKLAN 1

Ruang iklan untuk disewa

IKLAN 2

Ruang Iklan untuk disewa
PELUANG KERJASAMA

Pihak Portal Usahawantani.com dan Akademi Usahawantani sedang dalam proses menyemak dan menilai kembali kursus-kursus UsahawanTani yang dianjurkan oleh pihak kami . Kami menjemput semua pengusaha-pengusaha yang berpengalaman ATAU baru dalam mengendalikan kursus-kursus usahawantani untuk berkerjasama atau menjadi panel kami . Sila hantarkan proposal anda kepada Pengurus Akademi UsahawanTani di email akademi@usahawantani.com . Maklumat yang mesti ada dalam proposal anda ialah :
1. Nama Anda / Syarikat
2. Alamat
3. Bidang UsahaTani
4. Kandungan Kursus
5. Bilangan Hari
6. Kos Kursus
7. Lokasi Kursus
8. Pengalaman
9. Cadangan kaedah kerjasama (option)


Daftar Ahli Usahawantani

Borang Pendaftaran

Nama
Email
No Handphone (e.g 019-1234567)
Lokasi (e.g Bandar/Negeri)
Image Verification
captcha
Please enter the text from the image:
[ Refresh Image ]


Nota : Selepas menekan butang 'Daftar' sila lihat email anda untuk kepastian bahawa pendaftaran anda telah diterima oleh pihak kami.

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP