Pihak usahawantani.com mempelawa semua petani penternak , nelayan dan peniaga berkaitan tani untuk menggunakan perkhidmatan blog usahawantani.com. Anda boleh mengiklan produk anda dilaman ini secara percuma . Marilah sama-sama kita memajukan industri asas tani ini . Hantarkan skrip atau banner iklan anda ke iklan@usahawantani.com Kami akan siarkan iklan anda di blog ini. Anda juga digalakkan untuk mendaftar sebagai pengguna laman usahawantani.com . Sebagai pengguna berdaftar anda akan sentiasa mendapat maklumat terkini dari kami . Sekian . Pentadbir @ Pulau Tawar Jerantut Pahang

11 October 2009

Namakan 'Jerantut Bandar Ikan Kelah'

JERANTUT 9 Nov. - Jika bandar Temerloh sudah dikenali sebagai 'Temerloh Bandar Ikan Patin,' maka bandar Jerantut di sebelah hulunya pula boleh dinamakan 'Jerantut Bandar Ikan Kelah' kerana spesies ikan kelah banyak terdapat di daerah ini khususnya di Sungai Tembeling.

Sebenarnya ramai yang tidak tahu bahawa keenakan ikan kelah setanding dengan ikan jelawat yang begitu dibanggakan sebelum ini.

Selain itu masakan ikan Sungai Tembeling perlu dijadikan ikon untuk menarik lebih ramai pelancong berkunjung ke daerah ini.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tahan, Datuk Wan Amizan Wan Abdul Razak berkata, ini kerana masakan tradisional berasaskan ikan air tawar diakui mempunyai keunikan dan lazat jika dijadikan sajian tengah hari dan malam, berbuka puasa, hidangan di hotel serta majlis-majlis keramaian.

Sehubungan itu, beliau meminta peniaga dan pengusaha hotel proaktif memperkenalkan makanan tradisional itu kepada pelancong yang singgah di bandar Jerantut sebelum ke Taman Negara, Kuala Tahan dekat sini.

''Saya berharap pengusaha restoran di bandar ini menjual pelbagai jenis makanan tradisional tempatan berasaskan ikan air tawar, sayur-sayuran dan ulam-ulaman untuk sajian pelancong," katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di sini baru-baru ini.

Wan Amizan menegaskan, masakan ikan Sungai Tembeling dianggap lebih lazat berbanding masakan ikan laut yang biasa ditemui di tempat lain.

Seorang penduduk bandar Jerantut, Mohammad Razman Sidik, 32, berkata, biasanya beliau memilih restoran yang menjual masakan asam tempoyak ikan sungai untuk dibawa pulang.

''Masakan ikan sungai ini cukup menyelerakan apatah lagi ketika dihidangkan untuk sanak saudara dari luar yang bertandang ke rumah pada hujung minggu," katanya.

Menurut Razman, masakan ikan sungai di Jerantut kini semakin mahal kerana permintaan tinggi termasuk di kalangan pelancong Barat yang semakin 'berselera' menikmati masakan berkenaan.

Seorang penduduk Paya Garok, Baba Ibrahim, 56, berkata, daerah Jerantut memang sesuai dijadikan 'Bandar Ikan Kelah' kerana spesies berkenaan banyak didapati di Hulu Tembeling dan masakannya amat lazat walaupun mahal.

''Harga ikan kelah dan patin yang terlalu tinggi tidak mampu dibeli oleh sesetengah pengunjung restoran dan pasar di bandar ini," katanya.

Baba menambah, promosi makanan ikan air tawar tradisional itu perlu diperhebatkan lagi supaya lebih ramai pelancong Barat singgah di bandar ini dan Taman Negara, Kuala Tahan.

UTUSAN

usahawantani.com

Daftar Ahli Usahawantani

Followers

IKLAN 1

Ruang iklan untuk disewa

IKLAN 2

Ruang Iklan untuk disewa
PELUANG KERJASAMA

Pihak Portal Usahawantani.com dan Akademi Usahawantani sedang dalam proses menyemak dan menilai kembali kursus-kursus UsahawanTani yang dianjurkan oleh pihak kami . Kami menjemput semua pengusaha-pengusaha yang berpengalaman ATAU baru dalam mengendalikan kursus-kursus usahawantani untuk berkerjasama atau menjadi panel kami . Sila hantarkan proposal anda kepada Pengurus Akademi UsahawanTani di email akademi@usahawantani.com . Maklumat yang mesti ada dalam proposal anda ialah :
1. Nama Anda / Syarikat
2. Alamat
3. Bidang UsahaTani
4. Kandungan Kursus
5. Bilangan Hari
6. Kos Kursus
7. Lokasi Kursus
8. Pengalaman
9. Cadangan kaedah kerjasama (option)


Daftar Ahli Usahawantani

Borang Pendaftaran

Nama
Email
No Handphone (e.g 019-1234567)
Lokasi (e.g Bandar/Negeri)
Image Verification
captcha
Please enter the text from the image:
[ Refresh Image ]


Nota : Selepas menekan butang 'Daftar' sila lihat email anda untuk kepastian bahawa pendaftaran anda telah diterima oleh pihak kami.

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP