Pihak usahawantani.com mempelawa semua petani penternak , nelayan dan peniaga berkaitan tani untuk menggunakan perkhidmatan blog usahawantani.com. Anda boleh mengiklan produk anda dilaman ini secara percuma . Marilah sama-sama kita memajukan industri asas tani ini . Hantarkan skrip atau banner iklan anda ke iklan@usahawantani.com Kami akan siarkan iklan anda di blog ini. Anda juga digalakkan untuk mendaftar sebagai pengguna laman usahawantani.com . Sebagai pengguna berdaftar anda akan sentiasa mendapat maklumat terkini dari kami . Sekian . Pentadbir @ Pulau Tawar Jerantut Pahang

05 February 2010

AKUATROP bangunkan teknologi biakbaka kelah


NAIB canselor umt, prof. dr. aziz deraman (depan) tertarik dengan penyelidikan kelah yang dijalan di kampus induk universiti berkenaan.


UNIVERSITI Malaysia Terengganu (UMT) merupakan antara institusi pengajian tinggi awam (IPTA ) yang ulung dalam penyelidikan mengenai marin dan akuakultur.

Selain pembangunan projek Akuaponik satu lagi tumpuan Institut Akuakultur Tropika (AKUATROP) ialah penyelidikan kelah yang bermula pada 2007.

Ia sejajar dengan tumpuan dan bidang kekuatan universiti terbabit dalam penyelidikan pembiakkaan ikan kelah.

Kelah dipilih kerana ia merupakan spesies yang terancam, dan merupakan spesies ikan sungai semulajadi di Tasik Kenyir.

Malah, spesies berkenaan mempunyai potensi yang sangat tinggi pada aspek pelancongan, rekreasi, ternakan, industri ikan hiasan dan juga sumber protein manusia.

Kelah juga merupakan antara spesies yang bernilai tinggi seperti ikan kelisa dan arowana yang terkenal dalam aspek ikan hiasan.

Insitut yang diberi tanggungjawab dalam penyelidikan ialah Institut Akuakultur Tropika (AKUATROP) yang menjadi peneraju dalam penyelidikan dalam bidang akuakultur.

Menurut seorang penyelidik AKUATROP , Prof. Madya Dr. Abol Munafi Ambok Bolong, tujuan penyelidikan kelah itu ialah untuk program pemuliharaan dan pemeliharaan spesies.

"Habitat asal spesies ini telah diancam dan dilabelkan sebagai spesies terancam selain menghasilkan satu program teknologi pembiakbakaan dan pengurusan induk ikan kelah di Tasik Kenyir,'' kata beliau.

Penyelidikan tersebut juga bertujuan menjalinkan kerjasama antara pihak tempatan dan UMT dalam menjalankan program pemuliharaan dan pemeliharaan kelah di Tasik Kenyir. Lebih penting untuk membangunkan ternakan ikan kelah dalam akuakultur di Malaysia dan juga menjadikan UMT sebagai pusat rujukan ke atas kajian ikan kelah.

Beliau yang menjalankan penyelidikan tersebut dengan dibantu oleh seorang pegawai sains dan dua penolong pegawai sains selain tiga pelajar sarjana berkata, spesies kelah yang terlibat dalam projek tersebut ialah Tor tambroides dan Tor dourenensis .

Lebih penting katanya, penyelidikan itu diharap dapat membantu penternak tempatan memelihara ikan kelah dengan menghasilkan program pengurusan ikan kelah yang betul.

Pihaknya juga mahu supaya penyelidikan seumpama itu dapat membantu pengurusan ikan kelah di santuari kelah dari pelbagai aspek seperti pengurusan induk, pengurusan makanan, dan pengurusan kesihatan ikan kelah di Tasik Kenyir.

Setakat ini penyelidikan tersebut masih belum menerima sebarang pembiayaan dan sedang memohon bantuan kewangan melalui dana e-science dan juga Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECER).

Untuk jangka panjang projek pembiakbakaan itu diharapkan dapat menghasilkan program pengurusan ikan kelah yang betul dari pelbagai aspek. Ini bermula daripada pengurusan induk, sistem ternakan, pemakanan, kesihatan ikan dan sebagainya bagi memudahkan penternak memahami dan mempelajari penternakan ikan kelah.

Menurut Abol Munafi, AKUATROP juga juga menjalankan kajian ke atas spesies lain dalam mempelbagaikan penyelidikan dan memperluaskan bidang kajian bagi memenuhi kehendak semasa.

Sebelum ini beliau terlibat dalam penyelidikan membiakbaka ikan ketutu.

Daftar Ahli Usahawantani

Followers

IKLAN 1

Ruang iklan untuk disewa

IKLAN 2

Ruang Iklan untuk disewa
PELUANG KERJASAMA

Pihak Portal Usahawantani.com dan Akademi Usahawantani sedang dalam proses menyemak dan menilai kembali kursus-kursus UsahawanTani yang dianjurkan oleh pihak kami . Kami menjemput semua pengusaha-pengusaha yang berpengalaman ATAU baru dalam mengendalikan kursus-kursus usahawantani untuk berkerjasama atau menjadi panel kami . Sila hantarkan proposal anda kepada Pengurus Akademi UsahawanTani di email akademi@usahawantani.com . Maklumat yang mesti ada dalam proposal anda ialah :
1. Nama Anda / Syarikat
2. Alamat
3. Bidang UsahaTani
4. Kandungan Kursus
5. Bilangan Hari
6. Kos Kursus
7. Lokasi Kursus
8. Pengalaman
9. Cadangan kaedah kerjasama (option)


Daftar Ahli Usahawantani

Borang Pendaftaran

Nama
Email
No Handphone (e.g 019-1234567)
Lokasi (e.g Bandar/Negeri)
Image Verification
captcha
Please enter the text from the image:
[ Refresh Image ]


Nota : Selepas menekan butang 'Daftar' sila lihat email anda untuk kepastian bahawa pendaftaran anda telah diterima oleh pihak kami.

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP