Pihak usahawantani.com mempelawa semua petani penternak , nelayan dan peniaga berkaitan tani untuk menggunakan perkhidmatan blog usahawantani.com. Anda boleh mengiklan produk anda dilaman ini secara percuma . Marilah sama-sama kita memajukan industri asas tani ini . Hantarkan skrip atau banner iklan anda ke iklan@usahawantani.com Kami akan siarkan iklan anda di blog ini. Anda juga digalakkan untuk mendaftar sebagai pengguna laman usahawantani.com . Sebagai pengguna berdaftar anda akan sentiasa mendapat maklumat terkini dari kami . Sekian . Pentadbir @ Pulau Tawar Jerantut Pahang

24 January 2012

Pengeksport Sarang Burung Walit Ke China Perlu Penuhi Tiga Syarat Kualiti

Pengeksport Sarang Burung Walit Ke China Perlu Penuhi Tiga Syarat Kualiti
KUALA LUMPUR: Mulai tahun ini, syarikat tempatan yang mengeksport sarang burung walit ke China perlu memperoleh tiga perakuan termasuk sijil penanda kesihatan veterinar, sebelum produk mereka dibenarkan masuk ke Negara Tembok Besar.

Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Seri Noh Omar berkata sijil itu boleh didapati daripada Jabatan Veterinar dan mereka juga perlu mendapatkan perakuan Sistem Pengenalan Gelombang Radio (RFID) daripada Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) dan sijil kesihatan daripada Kementerian Kesihatan.

Ketiga-tiga perakuan ini bertujuan memastikan kualiti sarang burung itu memenuhi piawaian yang ditetapkan China, katanya kepada pemberita selepas merasmikan Pusat Dagangan dan Depositori Sarang Burung Autentik Malaysia yang pertama di Puchong dekat sini, Isnin.

"Syarat-syarat ini mesti dipatuhi untuk memenuhi syarat ketat yang ditetapkan kerajaan China untuk menerima eksport sarang burung walit dari Malaysia yang mula dilaksanakan mereka pada 2011 iaitu hanya sarang burung dengan kandungan 0 ppm nitrit sahaja dibenarkan untuk dieksport," katanya.

Noh berkata sijil RFID dari SKMM diperlukan untuk membolehkan sarang burung walit yang bermasalah dikesan menggunakan gelombang frekuensi radio untuk menentukan lokasi rumah sarang burung berkenaan.

"Sebelum ini, syarikat yang mengeskport sarang burung walit hanya memerlukan sijil perakuan VHM sahaja, tetapi kini syarat itu ditambah ekoran kemerosotan (mutu) pasaran eksport sarang burung walit dari Malaysia (ke China) pada tahun lalu," katanya.

Noh berkata kemerosotan itu berlaku ekoran kandungan nitrit yang didapati berlebihan pada sarang burung walit dari Malaysia selepas pemeriksaan oleh pihak berkuasa China.

"Oleh itu, kini wakil pakar dari China sedang dalam peringkat perbincangan dengan wakil pakar kita daripada Kementerian Kesihatan untuk menentukan nilai kandungan nitrit yang dibenarkan pada sarang burung walit dari Malaysia kerana sebelum ini tidak pernah pun ditetapkan.

"Untuk mendapat sarang burung walit yang mempunyai kandungan nitrit 0 part per million (ppm) adalah sukar tetapi kementerian berharap dapat ditetapkan satu nilai minimum kandungan nitrit, yang akan diumumkan Kementerian Kesihatan, sebelum mengeluarkan sijil perakuan kepada syarikat yang memenuhi syarat itu," katanya.

Noh berkata syarikat yang memenuhi tiga syarat itu akan dibenarkan menggunakan logo "1Malaysia Best" di produk sarang burung walit keluaran mereka tetapi syarikat berkenaan perlu mengenal pasti sebuah syarikat di China sebagai rakan perniagaan bagi memudahkan eksport sarang burung walit dari Malaysia dipantau.

Katanya syarikat di China itu pula mesti melakukan promosi bahawa hanya produk sarang burung walit jenama "1Malaysia Best" sahaja yang dijamin kualitinya dan selamat untuk dimakan.

Dalam sidang media yang sama, Pengarah Kanan Bahagian Keselamatan dan Kualiti Makanan Kementerian Kesihatan Dr Noraini Mohd Othman berkata produk sarang burung walit yang mengandungi nitrit berlebihan dianggap akan memberi ancaman kepada kepada kesihatan manusia dan boleh menyebabkan penyakit barah.

"Kita akan umumkan kuantiti nitrit yang dibenarkan sebaik proses perbincangan dengan pihak dari negara China selesai," katanya. - BERNAMA

0 comments:

Daftar Ahli Usahawantani

Followers

IKLAN 1

Ruang iklan untuk disewa

IKLAN 2

Ruang Iklan untuk disewa
PELUANG KERJASAMA

Pihak Portal Usahawantani.com dan Akademi Usahawantani sedang dalam proses menyemak dan menilai kembali kursus-kursus UsahawanTani yang dianjurkan oleh pihak kami . Kami menjemput semua pengusaha-pengusaha yang berpengalaman ATAU baru dalam mengendalikan kursus-kursus usahawantani untuk berkerjasama atau menjadi panel kami . Sila hantarkan proposal anda kepada Pengurus Akademi UsahawanTani di email akademi@usahawantani.com . Maklumat yang mesti ada dalam proposal anda ialah :
1. Nama Anda / Syarikat
2. Alamat
3. Bidang UsahaTani
4. Kandungan Kursus
5. Bilangan Hari
6. Kos Kursus
7. Lokasi Kursus
8. Pengalaman
9. Cadangan kaedah kerjasama (option)


Daftar Ahli Usahawantani

Borang Pendaftaran

Nama
Email
No Handphone (e.g 019-1234567)
Lokasi (e.g Bandar/Negeri)
Image Verification
captcha
Please enter the text from the image:
[ Refresh Image ]


Nota : Selepas menekan butang 'Daftar' sila lihat email anda untuk kepastian bahawa pendaftaran anda telah diterima oleh pihak kami.

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP