Pihak usahawantani.com mempelawa semua petani penternak , nelayan dan peniaga berkaitan tani untuk menggunakan perkhidmatan blog usahawantani.com. Anda boleh mengiklan produk anda dilaman ini secara percuma . Marilah sama-sama kita memajukan industri asas tani ini . Hantarkan skrip atau banner iklan anda ke iklan@usahawantani.com Kami akan siarkan iklan anda di blog ini. Anda juga digalakkan untuk mendaftar sebagai pengguna laman usahawantani.com . Sebagai pengguna berdaftar anda akan sentiasa mendapat maklumat terkini dari kami . Sekian . Pentadbir @ Pulau Tawar Jerantut Pahang

12 March 2008

Jambu epal kristal (Crystal Wax Apple)


Pesara tentera guna wang ganjaran untuk usaha tanaman guna pengalaman ketika kursus peralihan di pusat latihan pertanian


KOTA BHARU: Sejak kerajaan menjadikan pertanian satu perniagaan, ramai pihak mengambil kesempatan mengusahakan pelbagai jenis tanaman untuk meningkatkan taraf ekonomi mereka. Namun, tidak ramai yang sedia mengambil risiko mengusahakan tanaman yang belum dikenali pengguna atau belum pasti pasarannya.

Bagaimanapun, Mazlan Ibrahim, sanggup menongkah arus apabila mengambil risiko menukar kebun getah seluas satu hektar sebagai ladang jambu epal kristal. Mazlan yang menjalani kursus peralihan di Jabatan Pertanian Kelantan sebelum bersara daripada tentera berkata, ganjaran persaraannya digunakan untuk membeli kebun getah itu sebelum ditukar menjadi kebun jambu.

Katanya, beliau yakin dengan keputusan yang dibuatnya walaupun berisiko tinggi kerana yakin jambu berkenaan mempunyai potensi tinggi di pasaran walaupun selama ini tiada sebarang kajian.
TUAI HASIL: Mazlan memetik buah jambu epal kristal di ladangnya untuk dijual.

"Ketika kursus peralihan selama enam bulan di pusat latihan Jabatan Pertanian Kelantan, Penolong Pegawai Pertanian (Seksyen Perancangan dan Penilaian), Wan Najib Sabri Wan Ali, memperkenalkan jambu epal kristal ini. "Berbekal tekad serta minat tinggi, saya menanam 140 pokok jambu epal kristal ini sebaik kebun getah dibersihkan," katanya ketika ditemui di Kampung Tanjung Pagar, Ketereh, dekat sini, baru-baru ini.

Jambu epal kristal (Crystal Wax Apple) adalah variasi jambu air yang berasal dari Taiwan, dengan bentuk buahnya hampir bulat seakan epal dan berjalur kristal, berwarna hijau kemerahan serta berkilat. Saiz buahnya yang matang dan sesuai dipetik mencapai sebesar cawan dengan purata berat antara 150 gram hingga 300 gram sebiji atau enam hingga tujuh biji sekilogram.

BOLEH PILIH: Anak semaian jambu epal kristal dijual pada harga RM15 sepokok.


Mazlan berkata, projek ladang jambu itu dimulakan setahun selepas beliau bersara daripada tentera pada 2000 dan terpaksa menunggu hampir setahun sebelum menikmati hasilnya. Katanya, sepanjang tempoh menunggu hasil jambu itu, beliau bekerja keras mencari sumber pendapatan secara menanam cili, timun dan betik di antara pokok jambu berkenaan.

"Berkat kesabaran dan kerajinan, selepas setahun berusaha, saya dapat menikmati hasil jambu ini yang begitu memuaskan dengan semusim mampu mencapai pendapatan antara RM7,000 hingga RM8,000 sebulan," katanya. Katanya, jambu epal kristal dijual pada harga RM5 sekilo bagi buah Gred A (antara enam hingga tujuh biji sekilogram). "Buah jambu ini dijual dalam tiga gred iaitu A, B dan C dengan RM5 sekilogram (Gred A); RM3/kg (B) dan RM2/kg hingga RM3/kg (C) dan selalunya pembeli datang ke kebun untuk membelinya. "Orang ramai yang datang lebih minat membeli jambu Gred A dan B, manakala Gred C biasanya diraih peniaga kecil akan memotongnya untuk jualan sebagai rojak buah," katanya.

Beliau berkata, setakat ini, beliau tidak sempat menghantar jambu yang dipetik daripada kebunnya untuk pasaran luar kerana hasilnya habis dibeli penggemar jambu epal kristal yang datang sendiri ke kebun. "Ada kalanya, jambu yang dipetik di kebun ini tidak mampu memenuhi permintaan yang tinggi daripada orang ramai. "Kebun jambu saya mampu menghasilkan antara 150 kilogram (kg) hingga 200 kg buah semusim. Sepanjang tahun lalu, saya memperoleh kira-kira RM45,000 hasil jualan jambu ini," katanya.

Namun, di sebalik hasil yang lumayan itu, Mazlan berkata, beliau mengamalkan Konsep 3T untuk berjaya iaitu Tanam, Tengok dan Tuai; bukannya tanam, tengok dan tinggal. "Syukur, rezeki ini adalah berkat bakti kepada tanah, saya dapat menikmati semua ini dan kalau ada rezeki, saya mahu menunaikan fardu haji tahun ini," katanya. Beliau menyarankan pesara tentera supaya menyertai bidang pertanian sepertinya dengan membuat pelaburan membeli tanah dan diusahakan sebagai kebun atau dusun. "Saya juga membuka peluang kepada rakan seperjuangan untuk turut sama menyertai pertanian jambu epal kristal ini dan sedia memberi tunjuk ajar kepada mereka," katanya.

Wan Najib berkata, Mazlan yang pernah dinobatkan sebagai Johan Kategori Buah-buahan pada Pameran Pertanian, Hortikultur dan Agro Pelancongan Malaysia 2006 (MAHA 2006) wajar menjadi contoh kepada mereka yang ingin berjaya dalam bidang itu. Katanya, jambu epal kristal masih baru di negara ini dan usaha menanamnya secara meluas sedang dilakukan dan keberanian Mazlan harus menjadi ikutan mereka yang berminat. "Jambu epal kristal ini dikatakan buah jenis "pemalu" dan "manja". Ia perlu dibelai dengan penjagaan secara berterusan bagi memastikan buahnya sentiasa dalam Gred A. "Usaha dilakukan Mazlan dengan menumpukan sepenuh masa di ladangnya itu kini membuahkan hasil lumayan kepadanya dan harus menjadi ikutan pengusaha ladang lain," katanya.

Beliau berkata, jambu ini mampu mengeluarkan hasil ketika berusia 16 bulan dengan purata kawasan kebun seluas 0.4 hektar mampu mengeluarkan antara satu hingga 1.5 tan jambu. "Pokok jambu ini tidak bermusim dan apabila mencapai usia lebih dua tahun, hasilnya akan meningkat. Kajian terhadap 16 pohon jambu berusia tiga tahun mendapati kita boleh memetik sehingga 55 kilogram sehari," katanya. Katanya, pokok jambu itu juga dirancang ditanam di Lojing untuk kajian mengenai perkembangannya di tanah tinggi berbanding tanah rendah. "Jabatan Pertanian merancang menanamnya di Lojing untuk melihat kemajuannya apabila ditanam di kawasan tanah tinggi terutama membabitkan suhu rendah," katanya.

Beliau berkata, pihaknya kini sedang berusaha untuk mengembangkan penanaman pokok jambu epal kristal ini dengan membuka peluang kepada pihak yang berminat. "Kita menjuruskan kepada pengusaha di peringkat ladang dan benih pokok ini boleh diperoleh daripada Jabatan Pertanian negeri atau melalui Mazlan pada harga RM15 sepokok," katanya.

INFO:
- Jambu epal kristal (Crystal Wax Apple)
- Berasal dari Taiwan
- Mempunyai 140 pohon sehektar
- menghasilkan 150-200 kilogram semusim
- Harga RM3-RM5 sekilogram.

usahawantani.com

http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Wednesday/EdisiWilayah/20080312071227/Article

10 comments:

niA redaK April 26, 2012 at 9:30 PM  

macam mane nak buat pembelian benih pokok ni?

Daftar Ahli Usahawantani

Followers

IKLAN 1

Ruang iklan untuk disewa

IKLAN 2

Ruang Iklan untuk disewa
PELUANG KERJASAMA

Pihak Portal Usahawantani.com dan Akademi Usahawantani sedang dalam proses menyemak dan menilai kembali kursus-kursus UsahawanTani yang dianjurkan oleh pihak kami . Kami menjemput semua pengusaha-pengusaha yang berpengalaman ATAU baru dalam mengendalikan kursus-kursus usahawantani untuk berkerjasama atau menjadi panel kami . Sila hantarkan proposal anda kepada Pengurus Akademi UsahawanTani di email akademi@usahawantani.com . Maklumat yang mesti ada dalam proposal anda ialah :
1. Nama Anda / Syarikat
2. Alamat
3. Bidang UsahaTani
4. Kandungan Kursus
5. Bilangan Hari
6. Kos Kursus
7. Lokasi Kursus
8. Pengalaman
9. Cadangan kaedah kerjasama (option)


Daftar Ahli Usahawantani

Borang Pendaftaran

Nama
Email
No Handphone (e.g 019-1234567)
Lokasi (e.g Bandar/Negeri)
Image Verification
captcha
Please enter the text from the image:
[ Refresh Image ]


Nota : Selepas menekan butang 'Daftar' sila lihat email anda untuk kepastian bahawa pendaftaran anda telah diterima oleh pihak kami.

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP