Pihak usahawantani.com mempelawa semua petani penternak , nelayan dan peniaga berkaitan tani untuk menggunakan perkhidmatan blog usahawantani.com. Anda boleh mengiklan produk anda dilaman ini secara percuma . Marilah sama-sama kita memajukan industri asas tani ini . Hantarkan skrip atau banner iklan anda ke iklan@usahawantani.com Kami akan siarkan iklan anda di blog ini. Anda juga digalakkan untuk mendaftar sebagai pengguna laman usahawantani.com . Sebagai pengguna berdaftar anda akan sentiasa mendapat maklumat terkini dari kami . Sekian . Pentadbir @ Pulau Tawar Jerantut Pahang

17 July 2008

Bertani di Tanah Rezab Kubur

Assalamualaikum .

Apa khabar semua . Semalam saya berkesempatan melawat ladang jagung sahabat saya di sebuah kampung di hulu langat . Di samping tanaman jagung sahabat saya juga menternak lintah . Walaubagaimanapun mengikut kat sahabat saya itu dia sudah hampir fed-up dgn ternakan lintah . Hasilnya katanya tidak nampak seperti yg heboh diperkatakan . Dia mempunyai 3 kolam tanah yang besar dan 4 kolam simen utk projek lintah . Dia telah menutup 3 kolam tanah dan diganti dengan ternakan ikan puyu . Nampak gayanya ikan puyu beliau begitu cepat membesar . Baru sebulan dilepaskan sudah ada yg sebesar 3-4 inci besarnya . Mungkin disebabkan sumber makanan semulajadi yg banyak hasil dari dari kolam tingallan lintah dan air dari sumber semulajadi yg sentiasa mengalir . Benih puyu diperolehi dari seorang pembenih di Sg Tekali . Sekarang ini sahabat saya tidak lagi menternak lintah tapi penjadi pemborong lintah yg menurutnya lebih memberi pulangan berbanding menternak . Ketika di ladangnya yg seluas 3 ekar yagg dipajak pada kadar rm600 sebulan itu . Beliau sedanag menjalankan ujikaji pembenihan ikan keli . Saya sempat mempelajari sedikit selok belok pembihan tersebut . Wow seronok juga ye .

Tapi apa yg ingin saya utarakan disini ialah usaha sahabat saya itu yang sedang mengusahakan penanaman jagung diatas tanah rezab kubur yang seluas hampir 8 ekar . Beliau mengusahakan ladang tersebut atas permintaan jkkk kampung tersebut . Setakat ini daripada 8 ekar tanah 2 ekar telah digunakan sebagai kubur sementara 6 ekar masih terbiar . Memandangkan untuk memenuhkan rezab tersebut dgn kubur mungkin mengambil masa berbelas/berpuluh tahun lagi maka usaha jkkk tersebut utk mengusahakan tanah rezab tersebut dengan tanaman jagung amat dipuji . Hasil sewaan tanah tersebut boleh digunakan utk aktiviti umat islam dikampung tersebut .

Jika di kampung-kampung lain pun boleh berfikiran terbuka seperti jkkk kampung tersebut saya rasa ekonomi umat islam berkembang pesat dari dulu lagi .

Pada hari berikutnya 4 orang sahabat saya telah meneroka satu kawasan tanah terbiar disekitar taman perumahan mereka . Tanah yg sudah lama terbiar itu ditumbuhi pohon senduduk dan lalang yang boleh menjadi sarang haiwan berbisa seperti ular dan babi hutan . Mereka telah menebas dan meracun kawasan tersebut . Yg pasti kawasan tersebut adalah milik kerajaan kawasan yg seluas hampir 2 ekar itu yg pada pendapat saya memang tidak akan diusahakan oleh kerajaan sampai bila2 kecuali kerajaan ingin membuat jalanraya disitu telah terang bendera dan ditanami dgn pokok serai peha ayam . Syabas sahabat semua . Teruskan usaha anda menjadi petani moden .

usahawantani.com

0 comments:

Daftar Ahli Usahawantani

Followers

IKLAN 1

Ruang iklan untuk disewa

IKLAN 2

Ruang Iklan untuk disewa
PELUANG KERJASAMA

Pihak Portal Usahawantani.com dan Akademi Usahawantani sedang dalam proses menyemak dan menilai kembali kursus-kursus UsahawanTani yang dianjurkan oleh pihak kami . Kami menjemput semua pengusaha-pengusaha yang berpengalaman ATAU baru dalam mengendalikan kursus-kursus usahawantani untuk berkerjasama atau menjadi panel kami . Sila hantarkan proposal anda kepada Pengurus Akademi UsahawanTani di email akademi@usahawantani.com . Maklumat yang mesti ada dalam proposal anda ialah :
1. Nama Anda / Syarikat
2. Alamat
3. Bidang UsahaTani
4. Kandungan Kursus
5. Bilangan Hari
6. Kos Kursus
7. Lokasi Kursus
8. Pengalaman
9. Cadangan kaedah kerjasama (option)


Daftar Ahli Usahawantani

Borang Pendaftaran

Nama
Email
No Handphone (e.g 019-1234567)
Lokasi (e.g Bandar/Negeri)
Image Verification
captcha
Please enter the text from the image:
[ Refresh Image ]


Nota : Selepas menekan butang 'Daftar' sila lihat email anda untuk kepastian bahawa pendaftaran anda telah diterima oleh pihak kami.

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP