Pihak usahawantani.com mempelawa semua petani penternak , nelayan dan peniaga berkaitan tani untuk menggunakan perkhidmatan blog usahawantani.com. Anda boleh mengiklan produk anda dilaman ini secara percuma . Marilah sama-sama kita memajukan industri asas tani ini . Hantarkan skrip atau banner iklan anda ke iklan@usahawantani.com Kami akan siarkan iklan anda di blog ini. Anda juga digalakkan untuk mendaftar sebagai pengguna laman usahawantani.com . Sebagai pengguna berdaftar anda akan sentiasa mendapat maklumat terkini dari kami . Sekian . Pentadbir @ Pulau Tawar Jerantut Pahang

24 January 2012

Pertanian , Orang Melayu dan Hasad Dengki

Salam semua , dah lama saya tak menulis dalam blog ini . Terima kasih saudara Zul Cendawan (Klik sini) kerana mengejutkan saya dari tidur yang lena .


Dalam entry kali ini saya ingin menyetuh sedikit mengenai tajuk orang melayu dan hasad dengki . Pertamanya dalam bulan 10 baru ini rakan saya telah menceburi industri tanaman sayur . Hasil penyelidikan dan pembelajaran dengan sifu-sifu yang lama dalam industri tanaman sayur ini maka sahabat saya telah berkongsi idea dengan seorang lagi sahabatnya . Dua-dua mempunyai semangat yang tinggi walau ilmu didada amat kurang . Dengan semangat yang ada maka dua-dua sahabat yang baru berkenalan ini telah berlajar dengan beberapa sifu-sifu yang mahir dan akhirnya dengan keilhasan dan semangat yang dapat dilihat didalam jiwa kedua-dua sahabat saya ini maka sifu-sifu dengan rela hati menolong mereka dari A-Z . tidak cukup dengan beremail , bertelepon dan lawatan belajar di ladang sifu . Sifu ini dengan rela hati turun keladang kedua sahabat ini . segala ilmu kalau 100% mungkin 90% telah diturunkan .

Gembira sungguh dua-sahabat ini mengusahakan tanaman sayur mereka yang seluas 1/2 ekar itu . Bermula dari tanah kebun yang tidak terjaga dan bersemak samun . kedua sahabat ini berjaya mengtransformkan kebun terbiar ini menjadi semua kebun sayur yang hebat . Dengan penggunaan teknologi pertanian terkini dan mengunakan konsep organik secara total , projek yang bermula dalam bulan September 2011 itu kini telah mula mengeluarkan hasil dalam bulan November . Gembira hati kedua sahabat menyambut Aidil Adha dengan kebun yag telah berputik dan hampir dua miggu selepas itu maka hasil pertama berjaya dikutip . Dinaggarkan hasil sebanyak 1/2 tan sehari akan berjaya dikutip untuk tempoh 3-4 minggu akan datang . Maka terbayang sudah kos hampir RM8000 yang dilaburkan hasil seluruh simpanan akan pulang modal sedikit masa lagi .

Tapi harapkan panas sehingga ke petang rupanya hujan ditengah hari . Baru 5 hari mengutip hasil badai menimpa . Buah yang ranum sedia untuk dipetik terbiar layu tanpa boleh dipetik . Tuan tanah datang membawa berita yang buruk . Perjanjian mulut RM1500 setahun yang dipersetujui diawal penerokaan tanah terbatal . Perjanjian baru dituntut , RM1500 sebulan dipinta oleh tuan tanah in advance. no kompromi . TAKE IT OR LEAVE IT . itu kata dua dari tuan tanah . Segala rayuan tidak dilayan . Selagi tak bayar tidak dibenarkan masuk kedalam kebun .

Frust menonggeng kedua sahabat . Frust yang amat sangat kerana dipermainkan oleh orang melayu sendiri . Orang Melayu yang agak kaya yang sangat mementingkan wang ringit tanpa ada perasaan belas .

Jadi nasihat saya sebelum mengusahakan tanah secara sewaan/pajakan pastikan dulu kita bersetuju dengan perjanjian diatas kertas . jangan perjanjian mulut sahaja .

Dalam kes diatas sebenarnya pemilik tanah ini ramai . iaitu anak2 kepada tuan tanah yang asal . Peranjian mulut telah dicapai antara sahabat saya dengan beberapa orang anaknya kemudian seorang anak yang lain campur tangan . Tanah ini telah terbiar begitu lama tanpa diusahakan.

PROJEK INI RUGI . Tapi untunglah kedua sahabat ini yang bersemangat wajar telah ditawarkan untuk mengusahakan semua tanamana tersebut ditempat lain dengan perjanjian tanah yang dimatikan setem dan modal dikelaurkan oleh SIFU mereka . ALHAMDULILLAH kini mereka sedang berusaha mendaki dan tidak patah semangat .

Kepada tuan tanah yang mula2 tadi sepatutnya beliau ada sedikit kompromi . Biarkanlah pengusaha mengutip hasil sehingga habis dan terima RM1500 kemudian baru mulakan dengan perjanjian baru jika kedua2 pihak bersetuju .

Read more...

Pengeksport Sarang Burung Walit Ke China Perlu Penuhi Tiga Syarat Kualiti

Pengeksport Sarang Burung Walit Ke China Perlu Penuhi Tiga Syarat Kualiti
KUALA LUMPUR: Mulai tahun ini, syarikat tempatan yang mengeksport sarang burung walit ke China perlu memperoleh tiga perakuan termasuk sijil penanda kesihatan veterinar, sebelum produk mereka dibenarkan masuk ke Negara Tembok Besar.

Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Seri Noh Omar berkata sijil itu boleh didapati daripada Jabatan Veterinar dan mereka juga perlu mendapatkan perakuan Sistem Pengenalan Gelombang Radio (RFID) daripada Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) dan sijil kesihatan daripada Kementerian Kesihatan.

Ketiga-tiga perakuan ini bertujuan memastikan kualiti sarang burung itu memenuhi piawaian yang ditetapkan China, katanya kepada pemberita selepas merasmikan Pusat Dagangan dan Depositori Sarang Burung Autentik Malaysia yang pertama di Puchong dekat sini, Isnin.

"Syarat-syarat ini mesti dipatuhi untuk memenuhi syarat ketat yang ditetapkan kerajaan China untuk menerima eksport sarang burung walit dari Malaysia yang mula dilaksanakan mereka pada 2011 iaitu hanya sarang burung dengan kandungan 0 ppm nitrit sahaja dibenarkan untuk dieksport," katanya.

Noh berkata sijil RFID dari SKMM diperlukan untuk membolehkan sarang burung walit yang bermasalah dikesan menggunakan gelombang frekuensi radio untuk menentukan lokasi rumah sarang burung berkenaan.

"Sebelum ini, syarikat yang mengeskport sarang burung walit hanya memerlukan sijil perakuan VHM sahaja, tetapi kini syarat itu ditambah ekoran kemerosotan (mutu) pasaran eksport sarang burung walit dari Malaysia (ke China) pada tahun lalu," katanya.

Noh berkata kemerosotan itu berlaku ekoran kandungan nitrit yang didapati berlebihan pada sarang burung walit dari Malaysia selepas pemeriksaan oleh pihak berkuasa China.

"Oleh itu, kini wakil pakar dari China sedang dalam peringkat perbincangan dengan wakil pakar kita daripada Kementerian Kesihatan untuk menentukan nilai kandungan nitrit yang dibenarkan pada sarang burung walit dari Malaysia kerana sebelum ini tidak pernah pun ditetapkan.

"Untuk mendapat sarang burung walit yang mempunyai kandungan nitrit 0 part per million (ppm) adalah sukar tetapi kementerian berharap dapat ditetapkan satu nilai minimum kandungan nitrit, yang akan diumumkan Kementerian Kesihatan, sebelum mengeluarkan sijil perakuan kepada syarikat yang memenuhi syarat itu," katanya.

Noh berkata syarikat yang memenuhi tiga syarat itu akan dibenarkan menggunakan logo "1Malaysia Best" di produk sarang burung walit keluaran mereka tetapi syarikat berkenaan perlu mengenal pasti sebuah syarikat di China sebagai rakan perniagaan bagi memudahkan eksport sarang burung walit dari Malaysia dipantau.

Katanya syarikat di China itu pula mesti melakukan promosi bahawa hanya produk sarang burung walit jenama "1Malaysia Best" sahaja yang dijamin kualitinya dan selamat untuk dimakan.

Dalam sidang media yang sama, Pengarah Kanan Bahagian Keselamatan dan Kualiti Makanan Kementerian Kesihatan Dr Noraini Mohd Othman berkata produk sarang burung walit yang mengandungi nitrit berlebihan dianggap akan memberi ancaman kepada kepada kesihatan manusia dan boleh menyebabkan penyakit barah.

"Kita akan umumkan kuantiti nitrit yang dibenarkan sebaik proses perbincangan dengan pihak dari negara China selesai," katanya. - BERNAMA

Read more...

Petua Tanam Ubi Kayu Boleh Kaya

Ini Petua lama, tetapi HEBAT.

Kepada anda yang nak menanam Ubi Kayu supaya isinya lebih banyak dan berkualiti tinggi, gunakan petua ini, tak payah guna modal sesen pun, cuma guna sedikit tenaga je, hasilnya 2 -3 kali ganda anda akan perolehi.

Seringkasnya. Inilah petuanya.

Ambilkan batang Ubi Kayu potong-potong simpan ditempat sejuk 1 -2 hari sehingga getahnya hilang.
Langkah kedua belah dua atau empat bahagian bawah batang Ubi yang telah dipotong-potong untuk dijadikan benih tanaman tadi. Bukakan belahan tadi, sekang dengan sedikit batu kecil ke atau apa-apa je bahan supaya kelihatan terkangkang sedikit bahagian belahan tadi.

Langkah ketiga tanamlah batang Ubi Kayu tadi diatas batas atau lubang tanaman yang telah digembur tanahnya.

Penjagaannya - jangan biarkan batang Ubi kayu yang hidup menjadi lebih aripada 1 batang. Jika lebih cantas atau buang. biarkan hanya sebatang induk pokok Ubi kayu yang membesar hidup.

Selepas 8 bulan anda cabut Ubi Kayu tadi dan lihat lah hasilnya. Pasti isi Ubi lebih banyak, besar dan padat.

Mengamalkan petua ni tak susah pun, hasilnya lebih.

Source: http://ms.shvoong.com/business-management/human-resources/1975020-tanam-ubi-kayu-pun-boleh/#ixzz1kLWwYs00

Read more...

Daftar Ahli Usahawantani

Followers

IKLAN 1

Ruang iklan untuk disewa

IKLAN 2

Ruang Iklan untuk disewa
PELUANG KERJASAMA

Pihak Portal Usahawantani.com dan Akademi Usahawantani sedang dalam proses menyemak dan menilai kembali kursus-kursus UsahawanTani yang dianjurkan oleh pihak kami . Kami menjemput semua pengusaha-pengusaha yang berpengalaman ATAU baru dalam mengendalikan kursus-kursus usahawantani untuk berkerjasama atau menjadi panel kami . Sila hantarkan proposal anda kepada Pengurus Akademi UsahawanTani di email akademi@usahawantani.com . Maklumat yang mesti ada dalam proposal anda ialah :
1. Nama Anda / Syarikat
2. Alamat
3. Bidang UsahaTani
4. Kandungan Kursus
5. Bilangan Hari
6. Kos Kursus
7. Lokasi Kursus
8. Pengalaman
9. Cadangan kaedah kerjasama (option)


Daftar Ahli Usahawantani

Borang Pendaftaran

Nama
Email
No Handphone (e.g 019-1234567)
Lokasi (e.g Bandar/Negeri)
Image Verification
captcha
Please enter the text from the image:
[ Refresh Image ]


Nota : Selepas menekan butang 'Daftar' sila lihat email anda untuk kepastian bahawa pendaftaran anda telah diterima oleh pihak kami.

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP