Pihak usahawantani.com mempelawa semua petani penternak , nelayan dan peniaga berkaitan tani untuk menggunakan perkhidmatan blog usahawantani.com. Anda boleh mengiklan produk anda dilaman ini secara percuma . Marilah sama-sama kita memajukan industri asas tani ini . Hantarkan skrip atau banner iklan anda ke iklan@usahawantani.com Kami akan siarkan iklan anda di blog ini. Anda juga digalakkan untuk mendaftar sebagai pengguna laman usahawantani.com . Sebagai pengguna berdaftar anda akan sentiasa mendapat maklumat terkini dari kami . Sekian . Pentadbir @ Pulau Tawar Jerantut Pahang

07 November 2007

Susu Jamnapari Di Eksport

BATU PAHAT 6 Nov. – Un Keng Farming Sdn. Bhd. (UKFSB) di Parit Yaani, dekat sini bakal menjadi pengeluar dan pengeksport susu segar kambing jamnapari di Malaysia tidak lama lagi.
Selain pasaran tempatan, syarikat itu juga merancang untuk mengeksport susu keluaran mereka ke beberapa negara Timur Tengah.
Antara negara yang dikenal pasti berpotensi besar sebagai pasaran produk keluaran UKFSB itu ialah Emiriyah Arab Bersatu (UAE), Abu Dhabi serta Arab Saudi.
Pengarah Urusannya, Goh Un Keng, berkata, untuk itu, UKFSB akan membelanjakan RM4 juta untuk menyedia serta meningkatkan kemudahan pengumpulan dan pembotolan susu di kilang pengeluarannya.
Tambahnya, sehingga ini, pihaknya sudah membelanjakan RM2 juta bagi membeli beberapa peralatan berteknologi tinggi antaranya mesin penyedut serta kemudahan penyimpanan susu dari Jepun dan Taiwan.
“Kita juga merancang membelanjakan RM2 juta lagi bagi meningkatkan pengeluaran, termasuk menambah jumlah kambing betina,” katanya.
Katanya lagi, penggunaan teknologi tinggi itu adalah perlu bagi memastikan produk keluaran syarikat menepati standard antarabangsa yang ditetapkan negara pengimport.
Goh berkata, mesin pembunuh kuman atau pasteur dan homogen di UKFSB itu, adalah yang pertama di negara ini dan kini pihaknya sedang menunggu pengiktirafan beberapa institusi piawaian.
Antara institusi piawaian yang dipilih untuk menilai kualiti produk keluaran UKFSB itu ialah Moody International dan Pemeriksaan Veterinar di Jabatan Perkhidmatan Haiwan.
Goh juga memberitahu, susu kambing segar keluaran UKFSB turut mendapat pengiktirafan dan sijil halal daripada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim).
Tambahnya lagi, susu kambing Jamnapari keluaran syarikatnya itu agak berbeza daripada susu kambing lain kerana ia mengandungi banyak khasiat serta berbau harum.
‘‘Antara khasiat utama susu kambing Jamnapari segar ialah ia tiada bahan pengawet, mengatasi penyakit demam kuning serta mengandungi faktor anti barah dan radang sendi,” jelasnya kepada Utusan Malaysia.
Bagi tujuan pemeriksaan kualiti dan standard, contoh susu keluaran UKFSB turut dihantar ke makmal veterinar Johor sebulan sekali.
Setakat ini katanya, UKFSB mampu menghasilkan kira-kira 280 liter susu kambing segar sehari dan usaha sedang dilakukan untuk meningkatkan kapasitinya kepada 600 liter sehari.
Goh berkata, antara langkah yang diambil bagi mencapai matlamat berkenaan, ialah menambah jumlah kambing betina di ladang ternakan milik UKFSB serta mendapatkan bekalan daripada 20 penternak kambing Jamnapari di kawasan sekitar.
Tambahnya buat masa ini UKFSB mempunyai 240 ekor kambing jamnapari yang boleh menghasilkan susu segar dan masih ada 3,000 ekor kambing jamnapari yang sedang membesar.
Beliau menambah, buat masa ini permintaan terhadap susu segar kambing jamnapari melebihi penawaran, dan UKFSB memerlukan 600 ekor kambing jamnapari yang boleh mengeluarkan susu segar untuk menampung permintaan tempatan dan luar negara pada masa akan datang.

usahawantani.com

Daftar Ahli Usahawantani

Followers

IKLAN 1

Ruang iklan untuk disewa

IKLAN 2

Ruang Iklan untuk disewa
PELUANG KERJASAMA

Pihak Portal Usahawantani.com dan Akademi Usahawantani sedang dalam proses menyemak dan menilai kembali kursus-kursus UsahawanTani yang dianjurkan oleh pihak kami . Kami menjemput semua pengusaha-pengusaha yang berpengalaman ATAU baru dalam mengendalikan kursus-kursus usahawantani untuk berkerjasama atau menjadi panel kami . Sila hantarkan proposal anda kepada Pengurus Akademi UsahawanTani di email akademi@usahawantani.com . Maklumat yang mesti ada dalam proposal anda ialah :
1. Nama Anda / Syarikat
2. Alamat
3. Bidang UsahaTani
4. Kandungan Kursus
5. Bilangan Hari
6. Kos Kursus
7. Lokasi Kursus
8. Pengalaman
9. Cadangan kaedah kerjasama (option)


Daftar Ahli Usahawantani

Borang Pendaftaran

Nama
Email
No Handphone (e.g 019-1234567)
Lokasi (e.g Bandar/Negeri)
Image Verification
captcha
Please enter the text from the image:
[ Refresh Image ]


Nota : Selepas menekan butang 'Daftar' sila lihat email anda untuk kepastian bahawa pendaftaran anda telah diterima oleh pihak kami.

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP