Pihak usahawantani.com mempelawa semua petani penternak , nelayan dan peniaga berkaitan tani untuk menggunakan perkhidmatan blog usahawantani.com. Anda boleh mengiklan produk anda dilaman ini secara percuma . Marilah sama-sama kita memajukan industri asas tani ini . Hantarkan skrip atau banner iklan anda ke iklan@usahawantani.com Kami akan siarkan iklan anda di blog ini. Anda juga digalakkan untuk mendaftar sebagai pengguna laman usahawantani.com . Sebagai pengguna berdaftar anda akan sentiasa mendapat maklumat terkini dari kami . Sekian . Pentadbir @ Pulau Tawar Jerantut Pahang

23 October 2008

Pembuatan Surimi Ikan

Masa kursus produk hasilan surimi pada 20-22/10/2008 di mardi terengganu hari tu ... ada kalangan peserta yang berminat untuk membuat surimi ... ini saya cedok sedikit maklumat dari internet cara nak buat surimi .... harap ianya memberi menafaat kepada anda semua.

Pembuatan Surimi Ikan

Surimi adalah produk olahan, hasil perikanan setengah jadi berupa hancurandaging ikan beku yang telah mengalami proses, pelumeran (leaching),pengepresan, penambahan bahan tambahan, pengepakan. Dari produk daginglumat seperti bakso, sosis, siomay dan sebagainya. Kali ini kita akan coba membahas cara pembuatan Surimi Ikan
Bahan Baku dan Bumbu
1. Ikan
Umumnya jenis ikan yang digunakan untuk surimi dari jenis yang kurang ekonomis / kurang dimanfaatkan dan dari jenis ikan yang berdaging putih, karena ikan yang berdaging putih mempunyai elastisitas yang tinggi. Jenis ikan yang berdaging putih anatara lain ikan cunang-cunang, manyung, pisang-pisang, ekor kuning, kurisi dan gumlah.
2. Bumbu
Garam 0,2 – 0,3 %
Gula pasir 3 %
Poliphospat 0,2 %
B. Proses Pengolahan1. Penyiangan dan Pencucian- Ikan segar disiangi dengan cara membuang kepala dan isi perut, kemudiandicuci bersih- Sayatlah kan memanjang pada bagian punggung lalu lakukan pengambilandaging dengan cara menyerok dengan menggunakan sendok.
2. LeachingProses leaching meliputi : pencucian daging ikan yang dilumatkan denganair es ( air dingin ) dan diberi sedikit garam ( 0,2 – 0,3 %).Perbandingan ikan dengan air dingin 1 : 4 dan perendaman dilakukan selama15 menit sambil di aduk-aduk. Proses leaching tersebut, sebaiknya dilakukan2 – 3 kali ulangan perendaman. Dengan perlakuan leaching akan dapatmemperbaiki warna daging.
3. Pengepresan dan Penggilingan- Ikan yang telah di leaching di pres dengan cara memerasnya denganmenggunakan kain biasa.- Haluskan / lumatkan daging ikan tersebut dengan menggunakan gilinganatau blender hingga di dapat daging lumat halus menyerupai bentukpasta. Pada saat pelumatan ini tambahankan gula 3 % dan poliposphate0,2 %.
4. PembekuanSurimi telah selesai diproses kemudian dikemas dalam kemasan plastik dan bekukan dalam freezer

kepada yang berminat untuk tahu lebih detail tentang prospek surimi dan hasilannya boleh baca laporan ini yang dibuat oleh beberapa pegawai dari fama, perikanan dan mardi klik sini : Analisis Pasaran Industri Produk Berasaskan Surimi bagi tempoh 2002-2010

usahawantani.com

7 comments:

Obat Sakit Perut Melilit March 19, 2018 at 3:48 PM  

It is great to have visited your website. Thanks for sharing useful information. And also visit my website about health. God willing it will be useful too

Cara Mengobati Cacingan
Cara Mengobati Usus Buntu
Obat Benjolan di Belakang Telinga
Obat Telinga Berkerak dan Berair
Cara Membersihkan flek di paru-paru
Obat Koreng Bernanah Alami

Daftar Ahli Usahawantani

Followers

IKLAN 1

Ruang iklan untuk disewa

IKLAN 2

Ruang Iklan untuk disewa
PELUANG KERJASAMA

Pihak Portal Usahawantani.com dan Akademi Usahawantani sedang dalam proses menyemak dan menilai kembali kursus-kursus UsahawanTani yang dianjurkan oleh pihak kami . Kami menjemput semua pengusaha-pengusaha yang berpengalaman ATAU baru dalam mengendalikan kursus-kursus usahawantani untuk berkerjasama atau menjadi panel kami . Sila hantarkan proposal anda kepada Pengurus Akademi UsahawanTani di email akademi@usahawantani.com . Maklumat yang mesti ada dalam proposal anda ialah :
1. Nama Anda / Syarikat
2. Alamat
3. Bidang UsahaTani
4. Kandungan Kursus
5. Bilangan Hari
6. Kos Kursus
7. Lokasi Kursus
8. Pengalaman
9. Cadangan kaedah kerjasama (option)


Daftar Ahli Usahawantani

Borang Pendaftaran

Nama
Email
No Handphone (e.g 019-1234567)
Lokasi (e.g Bandar/Negeri)
Image Verification
captcha
Please enter the text from the image:
[ Refresh Image ]


Nota : Selepas menekan butang 'Daftar' sila lihat email anda untuk kepastian bahawa pendaftaran anda telah diterima oleh pihak kami.

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP